Kissar rött
Hej Jag höll på lite med min hamster och sen när jag släppte ner honom i buren igen så gick han till ett hörn och det verkade som han ställde sig och kissade. Sedan när han gick därifrån så märkte jag att en liten strö-bit var röd. Kan det vara så att han kissade blod? Jag har inte sett att det har varit något fel på han annars. Han är pigg och normalviktig och han bajsar normalt. Det var bara en liten strö-bit som var röd och jag har inte sett något rött i ströet innan. Ska jag hålla koll på honom lite mer eller vad ska jag göra? Hjälp, jätte rädd att något är fel på honom. Han är 8 veckor.
Han fick en bit tomat igår, ska jag ta bort den och se om det ändras?
Jag skulle nog inte överdriva oron. Ha lite koll på honom, men är du säker på att det ens är kiss? Kan det inte finnas en och annan ströbit som är röd ändå? Eller var den verkligen blöt?
#3 Det luktade kiss efter att han var där och det var inget rött där innan, det hade jag märkt. Nej jag har i alla fall inte sett någon annan röd ströbit
Uppdatering: Nu har han gått och kissat igen och det var mer rött? Snälla hjälp jag vet inte vad jag ska göra!!
Är du orolig bör du kontakta veterinär omgående, vilket jag tycker du bör göra.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
om din hamster kissar rött skulle jag kolla upp det snarast då det kan ha med njurarna att göra.
Om du, TS, är så orolig för din hamster: Varför ignorerar du svaren i den här tråden och istället skapar en ny tråd för att få veta om tomat kan ge rött kiss?
Ring veterinär omgående istället för att vänta!😐
#8 därför jag inte fick svar på det och ville gärna veta, ifall det är så och det är anledningen. Jag är väldigt ledsen och orolig just nu och bryr mig mycket om min hamster så jag ser ingen anledning för dig att bli arg på mig. Jag ska ringa veterinär, jag kommer ta hand om honom, visa lite känsla för mig också och inte bara hamstern. Väldigt okänsligt av dig att låsa andra tråden då allt jag försöker just nu är att hitta en lösning och svar på mitt problem
#9 Jag har väl aldrig blivit arg på dig? Jag uppmanar dig att ringa en veterinär omgående då det finns en risk att din hamster inte mår bra. 🤔
Alla använder inte tio smileys i ett inlägg, och det är inget jag tänker göra heller för att visa att jag inte är arg. Jag är inte arg utan bara förvånad över att du inte åkt in eftersom du varit så orolig samt orolig för hamstern som inte fått genom en undersökning.
Vi har gett dig råd utifrån den informationen vi fått och jag upprepar gärna min åsikt igen, så det framgår tydligt: Ring veterinär och åk in för en koll.
Du skrev en smiley som verkade arg enligt mig, så vill bara att folk inte blir arga på mig då jag redan är rädd och orolig, men vill som sagt bara ha en snabb översyn på om det är något att oroa sig för eller inte, du kan inte anklaga mig för det
Cireea vill bara dig och ditt djur väl :) Jag skulle ringa och rådfråga veterinär till att börja med. Personerna över har redan sagt vad de tror det är så var på den säkra sidan och kontakta veterinär :)
#12 kan man ringa till vilken veterinär som helst eller måste det vara en nära då den som ligger närmast oss stängde sin telefontid vid 9, jag tänker om de vill att man bokar tid och kommer in?
#13 Ring distriktsveterinärerna och rådfråga dom om saken. 👍
Beroende på var du bor så finns det säkert någon klinik som har öppet dygnet runt, då kommer ni få åka in akut om veterinären anses att det behövs. Det kan ju dock vara en bit ifrån er, men det är ju något ni får ta om det nu är ett akut ärende..
#14 ringde precis till dem och de sa att jag skulle avvakta tills imorgon då det inte fanns så mycket att göra just nu och boka tid imorgon om jag inte tyckte det blev bättre. Förlåt om jag varit otrevlig men blev väldigt stressad och rädd, hoppas du förstår :)
Hur går det?
Jag tycker verkligen du ska åka till en veterinär oavsett var det ligger. Det är faktiskt ditt ansvar som djurägare och om du är minderårig vilket jag förutsätter att du är så borde dina föräldrar ta ansvaret att köra er till veterinären. Nu har det varit en del besvär med din hamster/ först kissandet och sen nysandet och ny kissandet igen och jag tycker det är ett tecken på att det inte står helt rätt till med honom och han behöver kollas av en veterinär oavsett om han skulle ex sluta kissa rött igen eller att han verkar okej igen en dag eller två så hade en hälsokontroll av en duktigt veterinär varit på plats då jag anser att det har varit förmycket konstigheter med honom nu! Detta är vad jag tycker säger utan att vara sur får jag väl tillägga för du tror alltid man är sur när man försöker ge dig råd men det är det jag tycker och jag säger inte det med en arg ton men den är bestämd och enligt mig helt rättfärdigad.
Jag blir inte sur, men irriterad
Förstår inte varför du blir irriterad när du ber om råd och får samma råd av alla och ändå inte tar slag i saken och gör som vi råder dig och istället blir irriterad på alla? Ingen här vill dig något ont.
Jag har redan sagt att jag vill ha råd men tycker det är onödigt att ha en sån ton mot folk man inte känner och bara vill ha råd från
Vilken ton? Har du ett verktyg där du kan utläsa toner från skrift via internet?
Eller så kanske det bara är just du som inte kan ta kritik och råd du inte vill ha? 🤔
Jag skrev i en annan tråd att det är skillnad på hur kan säger saker. Man kan säga samma sak på ett snällt sätt eller otrevligt sätt. Tex "din Bur verkar lite liten, jag råder dig till att köpa en större så hamstern får det bättre" är ett snällare sätt än "köp en större Bur till din hamster, kan du inte ge din hamster det utrymme den behöver kan du ge bort den till någon som kan göra detta!!" Det är sånna toner jag menar.
#22 Rör detta mig? Har jag skrivit denna kommentar nånstans?
Har jag någonsin skrivit att du ska ge bort din hamster?
Att skriva att man ska köpa en större Bur är INGET elakt.
Ibland kissar min hona rött.
#23 jag kan känna qtt du är på den nivån ibland. Men kan vi släppa detta nu? Jag har inte energin till det här #24 ja min mamma sa att när hon hade hamster när hon var liten så höll hennes hamster också på så att han kissade rött ibland. Men om det inte är något som ska hända så tror jag det bästa är att du ringer veterinär och hör om det är något allvarligt :)
Sluta upp med pajkastning åt ena eller det andra hållet. Det viktigaste är väl i alla fall hur det är med hamstern? Har du varit hos veterinären ännu? Hur mår den lilla?
#26 jag ska ringa till veterinär och höra om de tycker jag borde komma in eller inte. Alltså jag vet inte vad felet kan vara för nu kissar han normalt, äter och dricker normalt, är pigg och så vidare, inget ovanligt beteende, för om det vore njursten eller urinvägsinfektion så borde han väl fortsatt kissa rött?
Jag har ringt till en veterinär precis och hon sa att eftersom han mår bra för övrigt så kan det bara varit något tillfälligt och att jag ska hålla koll på honom. Skulle det hända igen så skulle jag ringa igen och boka tid :)
#28 Vad skönt att höra :-)
Mvh
Mig
Jag måste fråga en sak angående hamster som kissar rött, kan deras urin påverkas av bland annat gnagning på äppelkvistar? Kaniner kan ju kissa rött om de äter mycket maskrosblad och grönt på sommaren t.e.x. Är det samma sak för hamstrar?
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
#30 jag tror jag läste det i någon gammal tråd när jag googlade runt på det, så det kan ju vara så, rödbetor kan ju också orsaka att kisset färgas rött. Har ni hamster också kissat rött?
#31 Ja, min ena hamster kissar rött ibland. Men det är inte blod, det är flytande men rödfärgat, nästan orange. Man kan fortfarande se den vanliga färgen i det. Han dricker, äter och aktivare än någonsin nu i hans äldre dar så inte vet jag vad det beror på. Han har massvis av äppelgrenar i sin Bur som han dagligt gnager på. Det syns inte att det har varit pinnar längre, de är verkligen söndergnagda och han älskar att nöta ner sina tänder på dem. Därför tänkte jag att det kunde ha någon koppling, med tanke på det där med kaninerna :P
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Ja det kan vara det, googla runt, men om du är orolig så kanske du kan ringa vetrinären :) men ja jag har hört att det kan bli så av äpplekvistar