För långa klor?
Hej!
Jag har en 2-årig guldhamsterhane vars klor har blivit väldigt långa den senaste tiden. Det är framförallt på baktassarna, och jag uppskattar längden till ca 5mm.
Anser ni att jag bör ta honom till en veterinär så att han kan få dem klippta? (Vågar inte klippa dem själv) Eller ska jag bara låta det vara? Det verkar inte som att han har ont eller så, men man vet ju aldrig. Jag har tidigare provat att lägga in grenar i buren, men dem har han inte brytt sig om. Några tips eller råd?
Tack på förhand!
Dom ser långa ut, dom bör klippas ned om han inte vill slipa ned klorna själv (men nu är det bättre att klippa). Har du testat lägga in en större sten i buren? (som han inte kan stoppa i kinderna alltså) 🙂
Men du bör nog ta med honom för att klippa klorna om du inte vill göra det själv. Han kanske inte har problem med dom nu men om de växer allt för mycket till kan det innebära problem för honom.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Man ser tydligt på bilderna att dom väldigt långa klorna orsakar en onormal böjning på tårna vilket i längden gör ont.
Få dom klippta, dumt att vänta, går dom sönder blir de bara mer bekymmer.
Tack för svaren!
Du kan även ställa in ett terrakotta fat i buren :)
Om han inte kan slipa ner dem själv, och inte du känner dig säker med att slipa ner dem åt honom, så skulle jag tagit honom till djurklinik/djuraffär eller pratat med uppfödaren/där du köpte honom.🙂
Om du får hjälp att klippa klorna går det lättare än om du ska försöka helt på egen hand. En håller i hamstern och en klipper, det funkar med en liten nagelsax. Dessa klor växer som tur är ganska rakt och då är de lättare att klippa än om de vore böjda, så med lite tålamod går det nog finfint 🙂
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Håller med de flesta här, försök få de klippta och som Monica säger använd assistans. #5 Terrakottafat är en bra idé för att hjälpa hamstern hålla klorna korta sen när de väl blivit klippta. Lägg i lite Sand i fatet också så kommer instinkten att gräva hjälpa till att slipa ner klorna mot fatet, (dvs ett matt, ickeglansigt fat).
#8 Bra idé där med att fylla med lite Sand 👍
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_