skuldkänslor?
Får ni någon gång skuldkänslor pga att ni som äger små djur faktiskt stänger inne ett litet oskyldigt liv i en Bur hela livet? Har själv haft hamster men ändrar det lite för tänk ändå hur hemskt de igentligen är att döda för päls osv är en sak men att låta djuret "lida" i en Bur hela livet (å säg inte att de inte gör de för vad vet du om det) Inget speciellt hat utan mer en sak som ska få er att inse at t en hamster också har ett liv vet att mitt anv namn e hamster kompis
kom ihåg absolut inget hat!!
Jag förstår vad du menar, och jag kan själv känna så ibland.
Egentligen är ju alla djur frihetsberövade i stort sätt jämnt. En hund är ju också i "bur", den är inspärrad i våra hus eller lägenheter och när den går på promenad är den antigen i bånd eller under vårt kommando.
En häst är ju oftast definitivt inspärrad i en pytteliten box dessutom stora delar av dygnet! De flesta går i hage på dagen men oavsett så är ju även hagarna begränsade. Tänk hur mycket plats en vildhäst har!
Kanske är utekatterna de enda djur vi människor har i vår ägo de djur som har full frihet? Fast de är beroende av oss för att få mat så på så sätt är ju även de inte helt fria.
Jag tycker det är en bra fråga du ställer. Det är definitivt något att tänka på för alla oss som väljer att ha olika sorters djur.
Jag har själv många hamstrar av olika arter och även om jag försöker berika deras liv så mycket jag bara kan och ge de möjligheter att leva enligt deras natur och deras instinkter så kan jag aldrig ge de hela Sibirien att springa i om man säger så.
Det är ett enormt ansvar vi tar, vi som väljer att ha djur, och det är bra att fundera då och då på om vi egentligen gör rätt mot djuren.
Jag känner så för de flesta fåglar och kaniner. Kaniner är byggda för att röra sig och hoppa omkring, vilket de aldrig kan göra i en meter Bur. Fåglar skall kunna flyga. Själv har jag haft voljärer där fåglarna kan flyga och kaninerna har haft kaninhus med stora rastgårdar och flera utav dom har bott i flock. Hamstrar ser jag att många utav dom trivs inte i för stora utrymmen. Jag har gett hela köket som spring yta, men de har bara gått in i buren igen, fast det har varit på nätterna. Så jag upplever att de trivs ganska bra med dom utrymme de har om man berikar deras liv med nya sKer och ommöblering ofta i burarna.
En så stor Bur som möjligt, få vara ute varje dag så lättar samvetet oerhört. De är förtamade så de kan inte överleva i det vilda så därför ger det mig egentligen ingen ångest. 🙂 (har iofs inte hamstrar nu men har haft för många år sen, har råttor & möss numera)
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat.