Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2667 ggr
annlen68
3

Lämna hamster på semestern

Jag undrar hur pass det påverkar en guldhamster att bli lämnad av ägarna under en veckas tid? Självklart hamstervakt, men blir tyvärr ingen som Molly är bekant med.  Ni som haft hamster ett tag; hur har era hamstrar reagerat på er bortavaro?

Man vet ju inte riktigt hur en hamsterhjärna fungerar ;-)  -  hur pass medvetna de är om ni förstår vad jag menar? Vill ju inte att den ska känna sig övergiven och otrygg på något sätt…eller att den inte kommer ihåg oss när vi kommer hem..

Lol V Stein
1

Min hamster passades av en (för henne) främling i tre veckor i somras. Hon var som vanligt när vi kom hem igen, inga problem gällande att lyfta upp henne eller så.

Min uppfattning är att hamstrar är inte människor och jag tror inte de tänker saker som "jag har blivit övergiven" utan de bara lever i nuet och tar det som det kommer 🙂.

annlen68
0

#1  Ah det var skönt att höra 🙂  Nä såklart är de inte som vi människor, men även djur kan ju ha känslor. Har hört om t ex en kanin som var lite sur när ägarna var borta, ville inte äta o s v..men det är ju iochförsig ett större djur 🙂

Lol V Stein
1

Jag förstår hur du menar, jag har haft katter, kaniner, marsvin och hamster och min uppfattning är att av alla djur är hamstern den som brydde sig minst om att vi varit borta. Men alla hamstrar kanske inte är så easy going som min iofs 🙂. Hoppas du får en trevlig semester trots att man alltid oroar sig lite för djuren när man är borta!

annlen68
0

#3   Tack så mycket! 🙂

Mirre395
2

Jag är väldigt kräsen når det gäller vakt och vill helst att någon ska komma hem och passa en gång per dag:) Det brukar gå bra och om jag är borta mer än några dagar så tar jag oftast med hamstern dit, till exempel om vi ska till vår stuga:) Så för mig gör det inte så mycket och inte heller för Puff mer än att han blir glad när jag kommer tillbaka;)

hamsterida
1

Min syster passade min guldis när jag var i Brasilen i en månad. Det var inga som helst problem! Han var lite skeptisk till henne i början. Sticker jag in handen klättrar han upp direkt men hennes hand ville han inte komma nära i början. Men efter några dagar så var även hon accepterad! När jag sedan kom tillbaka och han flyttade hem till mig igen var han precis som vanligt så de accepterar förändringar väldigt bra :)

Scorpio97
1

Mammas pojkvän har passat mina hamstrar tre gånger när vi varit borta, fem-sju dagar varje gång. Eftersom han inte vågar släppa ut dom, så har det bara blivit mat, vatten och lite gos under den tiden, men det har gått bra ändå tycker jag. Lite mer spring i benen när jag kom tillbaka bara (:

//Jessie

[Feliciashammys]
0

Hej jag frågade min mamma som är djurskyddsinspektör, Och hon sa att man ska inte lämna ett husdjur mer än 48 timmar ensam! Men när vi åker bårt brukar jag lämna Mina hamstrar till en kompis,släkting eller om vi bara Åker över en helg kan jag tillockmed ta med dom!:):D

Ellys
0

Hur gör ni som har akvarium/terrarium? Jag är en av dom. Undrar hur hamstern påverkas när den sitter i en annan Bur änn vanligt och blir hanterade av främmande människor?

[Feliciashammys]
0

Jag har också aqvarium mina är 80X35cm, jag har köpt den stora samla lådan på 

ikea och den är 75X30cm (är inte riktigt säker på måtten men ungefär) så får mina hamstrar bo där typ 1-3 veckor och dom har inte påverkats så mycket:) #9

Fiona1234
1

#8 På jbv hemsida står det att ett djur ska ha daglig uppsyn, den får alltså inte vara ensam mer än 24 utan en människas uppsyn. :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
0

#8  och #11  Nej ska såklart inte lämna den utan tillsyn en hel vecka :)  men undrade bara hur en hamster kan reagera på att bli lämnad hos människor den inte känner? Hon kommer dock att få med sig sin egen Bur och sina egna saker :)

Anna O.
0

Jag lämnar mitt marsvin till någon person som har träffat hamstern innan eller som känner mig. :)

tilde.wahlgren
0

#13 Marsvin?

Hjärta SVEA Hjärta 

Anna O.
0

Hamstrar menar jag :P Har marsvin också.. Blandade ihop det