Få dvärghamster att sluta lagra mat
Hej min sibiriska hona har lagrat väldigt mycket senaste tiden, har ingen aning hur mycket hon faktiskt äter.
Hon väger 40 gram +/- 2 gram,(medans mina andra 3 väger 55-65 g, dock har hon aldrig vägt mer än 42 gram) och är 5 månader gammal .
Hon bor med galler emellan en annan dvärgis(hane) då jag inte vill ha ungar på henne just nu, och hon kommer inte överens med de övriga dvärghamstrarna.
Så ingen annan tar hennes mat men hon lagrar så grymt mycket, först gav jag henne bara mer och mer mat(då jag ändå ville att hon skulle gå upp i vikt) tills jag kom å tänka på att hon kanske lagrade maten.. ja då lyckades jag gräva snabbt upp mer än en näve mat.😮
men finns det något sätt att få henne att sluta lagra maten?
Hamstrar lagrar maten för att det är ett naturligt beteende. En del låter dock maten ligga kvar i skålen medan andra gräver ner det någonstans i buren. Det är ingenting som jag skulle vilja få mina hamstrar att sluta göra då det är en del av deras beteende.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Nej, det är ett naturligt beteende hos hamstrar, dom hamstrar mat (; Vissa gör det mer och andra mindre, och det går inte att "lära" dom att sluta. Däremot måste du ju inte ge så mycket mat.
Jag sprider ut maten i buren och har lärt mig hur mycket min pojk äter, på ett ungefär. I början så gav jag en viss mängd mat varje dag och vid städning så mätte jag hur mycket mat han hade gömt. Efter ett tag så visste jag alltså ungefär hur mycket han äter, och det är den mängden plus lite till som han får. Inte mer.
Barnmat (hemmagjord eller för barn under sex månader) samt pannkaka (laktosfri och utan salt) är bra för hamstrar som behöver gå upp i vikt (:
Och en liten varning. Hos kaninuppfödare har jag hört talas om honor som blivit dräktiga genom gallret när dom bott bredvid en hane. Jag har aldrig hört om det hos hamstrar, men ändå. Är dom så pass nära att dom kan röra varandra och båda är könsmogna, så är det inte helt omöjligt att hon blir med ungar.
//Jessie
#2 Det skulle inte göra så mycket om hon blev dräktig, men jag ser inget syfte i att ha ungar just nu då jag inte fått efterfrågan på det på ett tag ^^ :) problemet är mest att jag vill få henne att gå upp i vikt (vill inte heller att hon ska få ungar innan hon minst väger 50g) :/ mina är så himla kräsna, vill inte äta något främmande och vill knappt ens äta grönsaker ..😮 kan försöka dock med pannkaka(vi lagar alltid laktosfritt då nästan hela familjen är laktosintoleranta :) )
Men insekter tycker de om, är det något de kan gå upp i vikt på(alltså att jag börjar mata med fler kackerlacksnymfer,syrsor och mjölmaskar?) ?
jag började dra ner på maten när jag såg att hon lagrade,mina andra har inte lagrat särskilt mycket så jag glömde väl bort först att de kunde göra det och tänkte mest gu va mycket hon äter haha^^
Japp, mjölmaskar är ganska fett, så det är bra att ge att ge om dom ska öka i vikt. Dom andra insekterna är säkert också bra (:
Och jag ber om ursäkt, men bör du verkligen avla när du inte ens vet vilken art du har? För det finns ingen art som heter "sibirisk". Däremot är det vanligt att djuraffärer kallar hybrider (blandning mellan rysk vintervit och campbells) för det. Men djuraffärshamstrar/hybrider bör inte avlas på.
Du planerar förresten att para denna hona, trots att hon inte går ihop med andra hamstrar? Aggressivitet går i arv, och jag tycker inte direkt att det är ett önskvärt beteende att föra vidare. Det är väl bättre att avla på hamstrar med bra temperament, som är snälla mot och trivs både med människor och andra hamstrar?
//Jessie
jag vet att det mer korrekta är rysk vintervit, jo jag vet att min troligen är en Hybrid men kändes lättare att bara säga sibirisk(för då fattar man direkt att det handlar om sibirisk/campbells, de är ändå väldigt lika) . pluggar avel(Djursjukvård men vi har inriktat oss på avel den senaste tiden) på gymnasiet och får hjälp av min djurlärare(men dock är han pappaledig under ett tag nu, så därför gick jag hit).
Nu kommer jag säkert få lite skit då jag inte har samma syn som alla så förlåt om någon blir "offended" men de jag födit upp är mest som orm-mat och om någon vill ha en som sällskap så kan jag göra det. Är också rätt skeptiskt till just hybrider, de jag har nu är dock sjuuukt trevliga så då vill jag helst föda upp som Foder om jag då föder upp(vilket jag kanske inte ens kommer göra mer).
Dock kan jag lägga till att jag inte föder upp dom på löpande band utan vill de bästa för dom medans dom är hos mig. Har bestämt att 1 hamster ska få som mest 3-4 kullar med minst ett par månaders mellanrum mm.
Blev lite fel med en mening(förstår knappt själv när jag läser).
Jag är också rätt skeptiskt till hybrider, då de inte är helt rena så jag vill helst inte att ungarna ska vara mer än Foder (eller åtminstonde inte födas upp en ytterligare gång)dock dom jag har är så sjukt trevliga och ungarna också så då har jag sålt som sällskap ibland till någon som frågat i skolan.
Hade inte läst på om grossister och sånt förrän i slutet av höstas och sen dess har jag bestämt att jag aldrig mer ska köpa från djuraffär.
#5 Okej, då förstår jag. Jag tycker inte det är något fel att avla fram hamstrar till föda så länge dom avlivas på ett humant sätt och ges döda till ormen/djuret såklart.
Sen skulle jag inte sälja hamstrarna till sällskap om dom är hybridavlade, eftersom det finns risk att dom nya ägarna tycker det skulle vara roligt med en kull och avlar också osv. Då finns risk att man för vidare sjukdomar eller mutationer, du förstår säkert hur jag menar.
Jag ville bara kolla så att du var medveten om att det inte finns någon art som heter sibirisk, samt riskerna med hybrider. Alla vet ju tyvärr inte det (:
//Jessie