Vad har ni för mat för era Hamstrar ?
Vill prova ny mat till min hamster men vet inte vilken är bäst. Några rekommendationer ?
MilciaPL & The Gang
Jag brukar ge frön, vanligt torrfoder och grönsaker och då och då en bit köttfärs eller skinka (hamstrar älskar kött) De är både billigt och bra för hamstrarna, Kör till exempel frön ena dagen och torrfoder andra dagen .. Vitapol karma är en hamster mix med torkade grönsaker och frön även med pellets i de är väldigt populärt hos min hamster .. Sen kör jag på vanligt hederligt torrfoder som man ger till katt som han älskar! Men de du ska tänka på när du köper frön och sånt från zoo affär/mat affär är att sätta de i kylen i 2 dagar ifall att de skulle va nå skit med … Har dåliga erfarenheter av att köpa från zoo då jag en gång fick med larver så frys de i 2 dygn för då dör sån där krypen/larverna ifall att de skulle vara i och de är enkelt att plocka bort isåfall
Ska köttfärsen vara kokt eller färsk ? Vilken skinka gillar de vad passr bäst ?
MilciaPL & The Gang
köp INTE LÖSVIKTS HAMSTER/ GERBIL/ MARSVIN / KANIN. MAT . INTE att rekomdera.
Inget fel på lösviktsmat som tillägg till torrfoder. Se bara till att förvara det i tättslutande förpackning ifall att det skulle vara ohyra i det. Har dock själv inte råkat ut för det; torde vara rätt så ovanligt trots allt.
#0 Vi använder Complete hamster o gerbil samt brit hamster om torrfoder. tillägg ibland av olika fröer/hamsterblandning samt grönsaker, frukt 🙂
Jag blandar Hamster Nature och Hamster Complete.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Jag blandar eget Foder och utgår efter ett jättebra recept som finns på denna sida: http://eldangens.weebly.com/foder--mat.html
@mirre395 Den sidan är jätte bra ! Tack så mycket! Och tack alla jag provar ut de olika och ska se vilket är bäst <3 tack igen
MilciaPL & The Gang
Såhär ser mitt Foder ut! :) Det som #7 länkar låter jättebra, samt så har Silvertussens Hamsteruppfödning, SHF's hemsida och många andra duktiga uppfödare ett bra recept på sina hemsidor :) Jag kör ett väldigt näringssäkert Foder med ganska mycket fett, då jag anser det behövs för de små :) Överlag innehåller det 2 sorters lösviktsfoder (hamsterblandning, hamsterlyx) där hamsterblandning innehåller alla nödvändiga fröer och hamsterlyxen innehåller mer fett och godare mat. Sedan så tillsätter jag Doggy hundfoder, Brit hamster, Hamster complete, pumpa frön, solrosfrön, solroskärnor, jordnötter och torkade maskrosblad :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#8 Ingen orsak;)
Blandar Hamster Complete med Crispy Muesli och lägger i pumpafrön, lite torra mjölmaskar och hundtorrfoder. Hur gott som helst!
Jag har selective, små hjärtformade ljusa bitar, + förblandningar av massa olika märken (skämmer bort dem) det funkar bra för mig de gillar att ha urval men gillar även bas fodret jätte mycket :)
Jag använder allt från Vitakraft. spån och mat, godis.. och det verkar han inte gilla förutom godiset haha XD Lille fluff sen har jag sån blandning sån som man köper för kg. och där äter han bara frön och resten bönor och sånt låter han vara kvar jag fattar inte varför.. Han äter mest av grönsaker och lite äpple varannan dag.
MilciaPL & The Gang
#14 Vitakrafts Foder innehåller bara tråkiga fröer vilket gör att dom ratar all sådan mat. Sen så ger det vitaminbrist om hamstern inte får i sig allt den behöver, utan tex bara de feta fröerna. Jag rekommenderar dig ett pelletsfoder. Hamster complete är ett perfekt Foder som du inte behöver komplettera med något. Det innehåller bra med protein samt alla nödvändiga vitaminer och mineraler :) Grönsaker osv ska endast vara som något extra, äter han inte sin vanliga mat så skulle jag skippa färskmaten ett tag så han får i sig vitaminer och mineraler ifrån sitt basfoder :)
Sen så beror det ju dock på vilket sorts vita kraft Foder du använder. Vissa är bättre än andra :)
Jag använder den som har protein kolhydrater vitaminer och sen så är den bra för päls och tänder och allting det står så… ska prova ut andra också. Tack igen
MilciaPL & The Gang
#1 Man ska nog inte ge skinka eftersom att det ofta är väldigt salt.
ah fast den var utan. Mamma äter sån ekologisk nån Polsk.. men den är bara kokt
MilciaPL & The Gang
en blandning med Brit hamster, Hamster complete,Selective hjärtan och duvblandning tillsätter också solrosfrön,linfrön,havre, och lite annat ibland som Barnmat,kokt ris & pasta, knäckebröd, torkad kyckling mm
lösvikt är inget att rekomdera då de kan finnas lavén med mer i de efter några dar. fy vad äkligt. så köp inte lösvikt. jag har slutat köpa de på grunda av larver uch ..