Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 730 ggr
Chinesecrestedlover
0

Skaffa Guldhamster igen?

Hej!

Jag hade för en massa år sedan två Guldhamster hanar (i varsin Bur såklart). Hade under samma period även flera möss och en herrans massa andra djur :-) 

Nu delar jag mitt liv med hundar, kaniner och akvarium/terrarium djur av olika slag. Jag saknar dock "småttingarna" och funderar fram och tillbaka vad som eventuellt skulle vara det/de bästa smådjuren för mig som mitt liv ser ut nu. 

Råttor står högt upp på önskelistan (hade tre härliga hanar i samma veva som hamstrarna och mössen)… men jag funderar på om jag kanske vill ha något annat litet också (om det nu blir råttor alls då)… älskar som ni märker att ha mååånga djur att dela mitt liv med. 

Lite tankar och frågor om att skaffa en guldhamster…

1) Hane eller hona - kan inte bestämma mig vilket jag helst vill ha i så fall. Vad finns det för skillnader? Har ju bara haft hanar så har inte så stor koll på hur honor är. 

2)  Val av Bottenmaterial m.m. Vad har ni för material på övriga tillbehör i buren m.m.? Hur ofta städar ni? Luktproblem?

3) Burstorlek?  Jag vet ju naturligtvis vad L80 säger, men vad tycker ni är en bra storlek på Bur för en guldhamster?

5) Bästa buren? Jag hade vanliga "klassiska gallerburar" (Överdel av galler med plastbotten) men vad är bäst… Funderat lite på akvarium eller terrarium, alternativt kombinera ihop olika ex. akvarium med gallerbursöverdel eller bygga ihop akvarium och terrarium och eventuellt en gallerbur… oj… det där lät ju rätt "flummigt" hoppas ni fattar vad jag babblar om… Vad är den ultimata buren enligt er? Jag kan inte ha en öppen Bur av något slag eftersom jag har hundar och eventuellt även kommer ha råttor då… så det kan ju gå rätt illa… 

6) Kostnad att ha en Guldhamster? Tänker på mat, strö osv. ungefär i månaden då?

7) Hur är det med papova eller vad det heter? Hur undviker jag det? Smittar det till andra djur eller är det artspecifikt? Kan man köpa begagnade hamstertillbehör/bur osv. och desinficera? Bästa medlet att desinficera med i så fall? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Whippet
0

1) Hmm enligt mig spelar det inte så stor roll, när man står där och ska välja sin lilla vän, så ser man vilken man vill ha oavsett om det är en hona eller hane, har bara haft hanar så har själv inte så stor erfarenhet om honor

2) Jag använder Toa Lätt, tycker det funkar jätte bra! Eftersom att min guldhamster är LH! (ha aldrig kutterspån, risk för cancer!) Alspån och care fresh är ju också ett bra Bottenmaterial men det är lite dyrare. Toa Lätt kan lukta lite men enligt mig gör det inget, och jag känner knappt något :) Jag städar 1 gång/vecka.

3) Den ska vara större än 12 m2 Alltså det är det minsta laget. Ska köpa ny Bur nu som är längd 1 m. Kom ihåg att den aldrig kan bli för stor.

5) Gallerbur är nog den sämsta buren enligt mig. Tycker det ser så fult ut + att hamstern klättrar på gallret kan trilla ner o bryta ryggen.. och biter den på gallret, kan den få sår runt nos och mun. Akvarium och terrarium är kanon ju!

6) Har du bara en guldhamster räcker det långt, fast det beror ju på vilken storlek av Bur du har, sanden 3 kg räcker i typ 2 månader. Strö 10 L räcker i typ 1 månad (för mig) maten räcker jätte länge, du kan ju blanda egen mat också, jag gör det, för att ha koll på vad din hamster stoppar i sig. fast sen är det ju billigare att köpa vanlig hamstermat på ica maxi tex, men det finns så mycket skit i den maten x( Kostnaden för min hamster i månaden är inte mycket som du kanske kan se :) Fast ibland får han nya leksaker godis och sånt (som jag gör själv av toarullar) och godiset (torkar jag morötter) 

7) Får någon annan svara på. Vet bara att ja du kan desinficera saker du köper begagnat det går jätte bra men tänk på att göra det jätte noga! 

Tips:

Använd inte hamstervadd, kutterspån, saltsten, det är inte alls bra!

Hoppas jag var till lite hjälp :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Fiona1234
0

Kul att du är inne på guldhamster igen, supermysiga djur! 1. Om man endast ska ha en guldhamster som sällskap så brukar de flesta uppfödare rekommendera en hane, men jag själv rekommenderar alltid honor till nyblivna hamsterägare då jag själv uppfattar honor som betydligt lugnare och personligare än hanar. Hanar sägs nämligen vara något lugnare än honorna vilket jag under min tid som uppfödare aldrig har märkt. Fördelen med hanar är dock att dom inte brunstar var 4:e dag, vilket betyder att man slipper den fräna brunstlukten .Temperamentet är individuellt och det kan givetvis vara tvärtom på vissa individer-där en hane är lugnare och snällare än en hona. 2. På botten av buren kan man ha t ex kutterspån eller papperspellets för kattlådor som underlag. Även här står det i lagen om vad som bör finnas i buren. Hamstern bör ha tillgång till gnagmaterial, som exempelvis kan vara färska grenar. Det står även att hamstern ska ha tillgång till bomaterial med ”långa strukturer så att det kan flätas samman”, till exempel hö eller rivet papper. Rivet hushållspapper/toapapper är lätt att få tag på, då vi alla har det hemma. Väljer man att använda hö bör man se till att det är ett väldigt mjukt hö. Något som definitivt bör undvikas är hamstervaddet, och vanlig bomull likaså. Anledningen är att hamstervadd och bomull är såpass kompakt och lätt tvinnar sig. Hamnar då en liten hamstertass i kläm kan det bland annat leda till att blodtillförseln till tassen stryps och tassen dör. Så skulle du besöka en djuraffär där dom rekommenderar dig att köpa hamstervadd så ska du absolut inte köpa det! Trähus och träinredning är det man ska ha, plast ska man undvika då det blir väldigt instängt. Jag städar mina burar ungefär varannan vecka eller tidigare om det behövs hos vissa. Det börjar lukta om man inte städar ofta, men annars är det luktfria djur 3/4. Det första man bör kolla på är om buren har godkända mått. Enligt L80, som hittas på jordbruksverkets hemsida, ska en guldhamster ha en minsta yta på 0,12 kvadratmeter med minsta sida på 25cm och minsta höjd på 20cm. Jag rekommenderar att man köper ett akvarium eller terrarium, det är dom bästa burarna! Samla lådor rekommenderar jag inte, hamstern gnager sig lätt ut och det blir lätt fuktigt och dålig luft i dessa ''burar''. 5. Man kan lätt köpa in strö, mat, Sand osv i stora mängder. I månaden tror jag på ett ungefär standard kostnaden för mat osv brukar ligga runt 500-800 kr (för mig som har 9 hamstrar), men tillkommer det veterinär besök stiger kostnaden högt, därav kan en försäkring rekommenderas. För en med endast 1 hamster så är väl det första inköper dyrast, sen så skulle basic grejerna gå på runt 100-lappen per månad, men köper men fin inredning titt som tätt så stiger det såklart. 6. Papovan har varit lugn i ca 1 år nu, klickar du på det understrukna ordet papova kommer du till en artikel om det. Tyvärr kan man inte desinficera mot det då inget medel, inte ens virkon, tar död på det. Man kan köpa begangnat om tex säljaren inte har haft guldhamstrar osv. Oj, nu vart det väldigt långt men jag hoppas det var till hjälp!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
0

och varför skulle inte spån vara bra för?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Whippet
0

#3 risk för terpentin cancer.

I'm out Vilar huvudet i handen

Cireea
3

#4 Ja som finns i barr på barrträden (varav barren ger en tjock rök som sprakar väldigt mycket och är lätt att tända eld på). Inte i spånet i sig! 

Vill du vara säker på om spånet inte innehåller terpentin så tänd eld på spånet. Blir röken tjock och elden knastrar samt flammar upp så innehåller spånet terpentin, annars inte. 

Dock tror jag knappast att spånet idag innehåller terpentin då det i så fall betyder att alla hus gjort av barrträd skulle vara cancerframkallande 😉

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Charlotte94
0

Min ena hamster är jätte allergisk mot spån och träpellets så jag kör med papp-pellets istället. Jag tycker inte att de spelar någon roll om man väljer en hona eller hane, de viktigaste är ju att ni passar varandra. Men av egen erfarenhet så tycker jag att hanar är mer lugna och lättare att få tama. Men min senare hona som jag köpte av en uppfödare är sjukt underbar! De beror ju mycket på att uppfödaren höll på mycket med dem innan de skulle få nya hem.