matfrågor
Har läst här o var att man kan ge bönor, ris, pasta, linser mm till hamstrar, ger man det i kokt form eller? Håller på att läsa på inför eventuella inköp ☺ Funderar även över deras "basmat" kan man ge samma grynblandning (egenblandad på typ 4kornskross fiberhavregryn mm) som man ger till marsvin om man tillsätter fröblandning?
Japp, det ger man kokt.
Så länge det innehåller dom fyra sädesslagen så kan du ge det som bas, om du blandar i exempelvis undulat/duvblandning.
//Jessie
Perfekt!
Köpte en parakitblandning och har blandat med axa grynblandning, men hur mycket av varje ska man ha, och räcker de två som basmat?
Jag har det som bas, sen blandar jag i lite av det jag har hemma (torkade örter, olika nötter/frön, hundmat osv). Om du inte ger exempelvis kött eller ägg som Färskmat, bör du ha något protein i basmaten. Exempelvis hund-torrfoder, torkade insekter eller liknande.
Jag höftar ganska mycket med måtten. Men skulle chansa på att jag har lite mer grynblandning än parakitblandning. Väg gärna hamstern regelbundet. I början är det såklart normalt att dom gå upp när dom växer. Men om hamstern fortsätter gå upp när den är vuxen så ökar man på grynblandningen/minskar på parakitbladningen/frön/nötter. Går den ner i vikt gör man tvärtom. Man brukar även kunna se på hamstern om den har bra hull eller inte.
Jag rekommenderar även att man sprider ut maten i buren istället för att ge i skål. Bra aktivering (:
//Jessie