Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 796 ggr
anna.fogel
0

matfrågor

Har läst här o var att man kan ge bönor, ris, pasta, linser mm till hamstrar, ger man det i kokt form eller? Håller på att läsa på inför eventuella inköp ☺ Funderar även över deras "basmat" kan man ge samma grynblandning (egenblandad på typ 4kornskross fiberhavregryn mm) som man ger till marsvin om man tillsätter fröblandning?

Scorpio97
1

Japp, det ger man kokt.

Så länge det innehåller dom fyra sädesslagen så kan du ge det som bas, om du blandar i exempelvis undulat/duvblandning.

//Jessie

anna.fogel
0

Perfekt!

anna.fogel
0

Köpte en parakitblandning och har blandat med axa grynblandning, men hur mycket av varje ska man ha, och räcker de två som basmat?

Scorpio97
0

Jag har det som bas, sen blandar jag i lite av det jag har hemma (torkade örter, olika nötter/frön, hundmat osv). Om du inte ger exempelvis kött eller ägg som Färskmat, bör du ha något protein i basmaten. Exempelvis hund-torrfoder, torkade insekter eller liknande.

Jag höftar ganska mycket med måtten. Men skulle chansa på att jag har lite mer grynblandning än parakitblandning. Väg gärna hamstern regelbundet. I början är det såklart normalt att dom gå upp när dom växer. Men om hamstern fortsätter gå upp när den är vuxen så ökar man på grynblandningen/minskar på parakitbladningen/frön/nötter. Går den ner i vikt gör man tvärtom. Man brukar även kunna se på hamstern om den har bra hull eller inte. 

Jag rekommenderar även att man sprider ut maten i buren istället för att ge i skål. Bra aktivering (:

//Jessie