Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 6234 ggr
visp
1

Klättra i bur taket..

Hej på er!

Jag har en duna Bur som är ganska låg (standard mått, 20 centimeter eller va det nu e)

I kväll kom min hamster på att han kunde ta tag i galler locket (som sitter i taket, och klättra och härja. (han ställde sig på en ägg kartong som han förövrig tok gillar, så det vore synd att behöva ta bort den).

Nu undrar jag om det är ok att han klättrar sådär i taket, eller är fallet såpass högt att han kan skada sig? Jag har ganska mycket spån i buren, så det är en mjuklandning. Men tänkte kolla med er ändå. Har ngra trä gnag grejjer som kanske vore kasst om han landar "fel" på..

Va tycker ni? /Kristoffer

Asa-N
0

Det är ok att han klättrar där i taket, det gör mina också om de får chansen :o) och fallet är inte farligt högt.

_hamsterbu_
0

Det har jag oxå undrat bra att nni tog upp det!

allgot
0

När jag kommer på morgonen brukar min hamster alltid klättra upp på gallret och då ger honom en godisbit.

visp
0

Så det e inte ett tecken på att de har tråkigt ?

Hamster-boy
0

Neeej det är det intee!!! De tycker att det är jätte skojigt….I alla fall vad Dvärgisar tycker om att klättra ,men nu vet jag ju inte Guld men jag tror väl att guldisar tycker om det med!!!SkrattandeFlörtRäcka ut tunganCoolRäcka ut tungan

Hamzter95
0

Min hamster Gurkan klättrar också så i taket :P

Vivsan
0

"Tak-gång" brukar vara populärt som gympa. Flört

MangoPeperoniOwner
0

Hihi, precs som min R.IP. guldis. Hon klättrade och bet i taket på sin duna-bur, fast den buren har en "övervåning" men fallet är inte farligt,

Min dvärghamster klättrar lite på sin gallerbur, men det fallet är inte farligt, det är så lågt.

Em--ma
0

MIn hamster Siva gör också det. Och  Patzy. Dom har ramlat massiv med gånger så det är inge farligt.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

tilda-ville
0

Min hamsters Bur är 35 cm hög. Han klättrar som en galning i taket och landar pladask på golvet och i bland på ryggen. Man blir så orolig men det är ingen fara.. Han har gjort det hundratals gånger och min Bur är väldigt hög.

Sara87
0

#10 Du kan sätta upp ett "fallskydd", har sett flera som gjort det här på HiF, minns dock inte i vilka trådar det syns. De har iaf använt t.ex. kökshanddukar :)

Asa-N
0

#10 du ska nog byta till en lägre Bur eller skärma av med hyllor så din hamster inte kan falla så långt. Du/den har haft tur hittills men rätt vad det är är olyckan framme.
Hade en hona i våras som gick armgång i duna-taket och släppte taget och föll så illa på kanten av en träbro att hon bröt ryggen.

Mikis75
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fallskydd i form av kökshandduk har jag :-)

kajsa_karin
0

jag har också handduk i taket på höga gallereburar

Roxie
0

Min Roxie blev helt knäckt när hon fick en dunabur.. hon kom inte upp till gallret, utan stod och krafsade med framtassarna på plasten, helt förstörd var hon :P Köpte en därför en stor gallerbur, och nu är hon den lyckligaste hamstern i världen ;)

// Sofia

Sara87
0

#13 De va den bilden jag tänkte på bl.a Tack för att du la in den :)

#4 Det kan bero på det. Min hamster Astrid gnagde som en galning när hon flyttade till mej å det berodde på att hon va uttråkad så jo visst kan det bero på det. Sen är det ju olika om dom bara klättrar eller även gnager, hur ofta, hur mkt, är dom besatta av det osv.

Jaakob
0

Min Guldhamster Mulle gnager på sitt galler . Varför ? orolig :(

Dvärgvädur
0

#17 Antagligen för att han är understimulerad. Jag tror att du borde byta Bur, till en mellanduna eller annan som han inte kan gnaga galler i. Där kan du fylla på med myckat spån och massor med inredning så att han får något att göra. Du behöver inte vara så orolig då det inte kan hända så mycket men som sagt rekommenderar jag att du byter Bur, det är svårt att få dem att sluta 🙂

Du får gärna skapa en ny tråd nästa gång då den senast var aktiv 2008, bättre att göra egna trådar då det inte har riktigt samma ämne 😃

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Mirre395
0

Oj, vad stor skillnad det är på kunskapen för 6år sedan och nu… Men det fanns ju inte så många bra källor som det finns nu, till exempel att hamstrar älskar att klättra i tak och att det är bra för dem…

Dvärgvädur
0

#19 Hahah ja! Hade någon skapat en likadan tråd idag hade den fått andra reaktioner 🙂

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus