Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1035 ggr
Amadeus66
0

Hamster för nybörjare-behöver hjälp

Min 6åring har önskat sig en hamster länge och jag funderar på att ge henne en till jul. Frågan är bara hur mycket det kostar att ha en hamster. Är ensamstående och pluggar så det finns ingen överskott. Bur med tillbehör får jag men hur är det med mat, bomateriall.toamatterial mm mm Hur kan man fixa det billigt?

Cireea
2

Just Bottenmaterial och Foder tror jag inte är det stora problemet. Om det är en ensam hamster (guldhamster) så är kostnaden för det inte särskilt stor. Kom ihåg att dom också ska få färskt Foder dagligen. 

Dock är det viktigt att du är beredd att åka in med hamstern om den blir sjuk eller av någon annan anledning måste uppsöka veterinär. Kostnaden hos veterinären kan bli riktigt dyrt så känner du att det inte är möjligt för dig att ha råd med besök hos veterinär så bör du inte skaffa en hamster.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Candy123
3

Tänk också på att inte köpa en hamster från djuraffär utan från en kunnig uppfödare som kan ge dig massor med bra råd :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

LillyAmanda
0

Håller med #1 och #2

**//Amanda

Mirre395
0

Du kommer även ha huvudansvaret eftersom att dottern inte är myndig. Du har då ansvar att söka veterinär om hamstern blir sjuk eller om något annat händer.

Amadeus66
0

Har tänkt köpa från uppfödare men vill förbereda lite innan. Självklart ska hamstern ha en försäkring men vill endå ha tips på saker jag kan komma undan billigt med Tips?

[Siffran2]
0

#5 Det finns billiga "burar" på ikea tex. Samlalådor (130L), stort, billigt och bra. Sedan finns det många som säljer eller skänker sina hamstergrejer då deras hamstrar gått bort. Har för mig att man ska vara försiktig med att köpa från sådanna som haft guldhamstrar från djuraffärer då de kan finnas papovavirus på de grejerna. Så var noga med var grejerna kommer ifrån. :)

Mirre395
0

#5 Hemmagjorda saker sparar massor av pengar. T.ex. godis som kan kosta hu mycket som helst i djuraffär när det är näst intill gratis att göra själv, plus att man kan göra nyttigare godis hemma. Leksaker och burinredning är också ibland bättre att göra själv. Tunnlar av toarullar brukar vara uppskattat, kartonghus av t.ex. flingpaket, krypin av bl.a. burkar, krukor, lådor, cocosnöts-skal.m.m. om man använder fantasi kan man få alla tillbehör väldigt billiga. Sandbad av glassburk även ljushållare kan även användas som matskål. Det finns mycket tillbehör på blocket som du kan hitta för en billig peng men även Bur. På IKEA kan man hitta alla möjliga hamsterburar. Som #6 säger så är SAMLA lådorna ett alternativ. Själv använder jag mig av vitrinskåpet DETOLF som är vänd på sidan, funkar utmärkt;)

Fiona1234
0

Samla lådorna är dock inte att rekommendera. Ska man ha en hamster ska man ha en riktigt rymningssäker Bur som tex duna eller akvarium ;) Finns mycket billigt begangnat :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
0

#8 Varför skulle en samla inte vara lika säker som en duna? 🤔

Fiona1234
0

Samla lådans plast är relativt mjuk, medans duna burar är av hård plast. Men sen så är det många som inte tänker på luft tillförseln i dom burarna så jag avråder dom starkt.

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
0

#10 Men hur ska dom kunna bita på en samla när det inte finns kanter dom kan få tag i 😉Sen avråder inte jag utan jag poängterar istället vikten av att ha ett stort hål i locket och/eller på sidan av buren så det kommer in bra med luft.