Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 574 ggr
Whippet
0

Skaffa en till hamster? :)

Hej! Som ni kanske vet så har jag redan en hamster (Guldhamster) men är intresserad av en till fast av dvärghamster arterna :) vet inte riktigt vad detta inlägg skulle hå ut på men tycker ni det är en bra idé älskar ju hamstrar även om jag bara haft min hamster nasse i ungefär 3 månader :) tänkte det kunde vara kul med en till, men jag vet att det bästa är att ha två, men är det nödvändigt? Vintervit hamster kan väl vara ensam? Inte för att jag inte vill ha en ensam utan detta är bara en fråga, för jag tänkte köpa ny Bur till nasse ham har en duna mini tänkte byta till multy eller 100 L akvarium tänkte då ha minin till dvärghamstern vet inte om det är bra att ha två i så liten Bur annars köper jag självklart större om det behövs :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
0

Det är lite stavfel här o där men det är bara för att jag ligger på sidan och skriver från mobilen 👼

Scorpio97
0

Man bör ha två. Vill du bara ha en till hamster så får du skaffa en till guldhamster. Även om dom flesta dvärghamstrar utan problem överlever utan en kompis, så upplever jag att dom brukar vara mycket gladare om dom får bo tillsammans med någon. Sen finns det såklart hamstrar som är aggressiva och som måste bo ensamma.

Och köp från uppfödare! (:

//Jessie

Whippet
0

#2 Ja det var min tanke! Ja uppfödare kommer det definitivt bli! Aldrig djuraffär 😇

Tänkte köpa 2 syskon isåfall :)

Scorpio97
0

#3 Då kommer det säkert gå bra (: Har du funderat vilken art du är intresserad av?

//Jessie

Whippet
0

#4 Hmm Nej, inte riktigt men det står mellan roborovski och Vintervit dvärghamster :) Vilken tycker du? Skulle vara jätte bra om någon kunde säga lite fakta om dom båda raserna, man kan ju tyvärr inte ha två olika arter tillsammans 😕

Scorpio97
0

#4 Vintervita är oftast lugnare och enklare att få handtama, dessutom finns fler uppfödare av dom. Min första hamster var en VV, och han var jättemysig (: Brukar funka bra i par, men inte alltid i grupp.

Robbar är väldigt små och aktiva, så det är mer en titta-på-hamster än en hamster man gosar med. Det är dock större chans att dom går ihop än två vintervita, dom brukar även funka i grupp. Hade tre robbar för nått år sedan och dom blev aldrig helt handtama. Två av dom var från djuraffär, och den tredje föddes hos mig (eftersom jag råkade få en hona och en hane). Dom accepterade att jag tog upp dom och kände igenom dom, men visade tydligt att dom inte var intresserade av att gosa eller vara i handen mer än nödvändigt. Men från uppfödare är dom ju mer hanterade och lite enklare att få tama än från djuraffär. Kan vara svår att få tag i, finns inte så många uppfödare i Sverige. 

Sen finns även Campbells, som är ungefär som vintervita i temperament, men oftast funkar bättre i par/grupp än dom. Har dock större risk för diabetes, så man får vara lite mer noga med maten. Också ganska vanlig.

Och den sista är kinesisk. Har ingen egen erfarenhet av dom, men har läst att dom liknar möss i temperamentet och är lite mer klättriga. Kan vara svår att ha i par, men enligt mig bör man prova i alla fall. 

Sen varierar det såklart mellan olika individer. Finns robbar som är helt otroligt gosiga och lugna, och det finns campbells och vintervita som aldrig blir tama. Men det är såhär jag har uppfattat arterna (:

//Jessie

Whippet
0

#6 Tack det hjälpte enormt, det blir nog vintevit dvärghamster då! 🙂

Scorpio97
0

#7 Bara roligt att kunna hjälpa (: Två vintervita blir säkert jättebra.

//Jessie

Whippet
0

#8 👍

Tipsi3
0

Kul att du ska köpa två till! :)

Men som sagt, det bästa är att de är 2, det är även lag på det. 🙂 Fast i och med att de är 2, så kanske det är bättre med en större Bur än en mini duna? Du slipper ju billigt undan med en 130 l SAMLA, kostar bara 189 kr med lock och allt! :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Whippet
0

#10 Ja jag tänkte ha det