Hamster?
Är hamstern ett bra djur om man vill ha ett litet djur som är ganska lättskött och man kan leka och gosa med den? Tacksam för svar. Kan ni skicka bilder på hur era burar ser ut! (Om ni har en hamster)
Ja en hamster är ganska lättskött, men man bör komma ihåg att den behöver omsorg varje dag i form av utfordring, vatten, få komma ut rastning och mys minst en timme (dock är det ju på hamsterns villkor, de är inte direkt så keliga av sig) , buröversyn/städning etc…
Den är lättskött, det måste man väl kunna säga, i alla fall om man jämnför med hundar. Men de kräver mycket omsorg de med, ungefär 1 timmes motion i lekhage eller liknande varje dag, burstädning varje vecka.
Alla hamstrar är inte lika keliga, men självklart kan man ha de i knät, handen eller liknande och klappa dem, vissa älskar det! 🙂
Hamstern är ett väldigt intressant djur som är roligt att kolla på när de stökar omkring i buren eller gräver gångar, jättebra husdjur, mitt favorit.
Min hamster bor i ett akvarium på 80 liter, kan bifoga bild senare.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Om du bara söker ett lättskött djur skulle jag rekommendera fiskar framför hamstrar. Hamstrar är små, men kräver mycket omsorg och kärlek. Är ni/du villig att ta hand om en hamster i ca 2,5 år? Kommer hamstern få en stor, bra och rymlig Bur med leksaker och mycket inredning som städas med jämna mellanrum? Självklart är hamstrar inte lika svårskötta som hundar och katter, men man kan ju också välja om man vill ge hamstern ett riktigt bra liv och då är dem inte så lättskötta som man kan tro. Dem kräver hantering minst en gång per dag, ni måste också erbjuda möjlighet till veterinär om något skulle hända, och det är inte gratis. Men jag kan säga att allt jobb är ingenting mot det man får tillbaka av dessa underbara varelser!:) Lycka till!;) Bild på min dvärghamsters Bur, han är en vintervit liten krabat som älskar jordnötter;)