Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 798 ggr
tilde.wahlgren
2014-11-17 10:36
0

Svea

jag fick hem svea igår hon tog ett solrosfrö ur min hand i morse men hon gömmer sig gärna upp föraren sa att hon var handtam men när jag skulle ta henne från transportburen så fräste hon när jag försökte skopa upp henne ( hade tvättat händerna ) är det ett bra tecken?

Hjärta SVEA Hjärta 

[Ingunn_1969]
2014-11-17 11:26
2

De kan vara hur tama och snälla som helst hos uppfödaren men man måste komma ihåg att de är levande djur med sin egen vilja och förmåga att klara av stora miljöförändringar. Om hon fräste åt dig så beror det på att hon blev rädd.

Vissa hamstrar är helt obekymrade över en flytt medans andra tycker det är jättejobbigt och behöver lång tid på sig för att känna sig trygga och därmed våga komma fram och bli upptagna.

Även om det kan ta lång tid med vissa så är det nästan alltid värt besväret, även den kinkigaste hamster kan bli hur tam och snäll som helst bara den får tid på sig.

Så; låt henne i fred nu i början och pyssla mycket i närheten av buren, läs läxorna högt eller sjung något kanske, blir hon rädd så är det viktigt att du fortsätter vara lugn och pratar med henne, ungefär som: "Jag ser att du är rädd men jag är inte rädd, jag är lugn och trygg och mig kan du lita på, vi ska nog bli vänner så småningom".

Lycka till!

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

tilde.wahlgren
2014-11-17 13:45
1

tack så mycket jag tänkte börja ge henne godis och klappa henne försiktigt på onsdag / Torsdag

Hjärta SVEA Hjärta 

Wellcraft
2014-11-17 15:06
1

En seriöst uppfödd hamster ska varken vara nervös eller fräsa, däremot får man ha överseende med det de första dagarna.

Har aldrig haft det problemet med mina (enbart djuraffärsköpta), de jag köpt från uppfödare och fött upp har snarare tyckt det varit roligt med miljöombyte ;)
Men alla hampisar är individer och det kan vara läskigt för vissa de första dagarna, dessutom kan honorna ha lite mer humör än hanarna. Hanarna är oftast "uppe bland molnen" och har lättare för att acceptera saker.

Låt henne vara från plock några dagar och låt henne istället lära känna din doft, röst & närvaro :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tilde.wahlgren
2014-11-20 19:53
0

hur ska jag göra hon vägrar hon bara springer in i sin stock hon är där hela tiden är det okej om jag tar ut stocken och möblerar om ?

Hjärta SVEA Hjärta 

Wellcraft
2014-11-20 19:56
0

#4 Köpte du hamstern från uppfödare? För isf är det ett ovanligt beteende, hamstrar ska vara nyfikna och framåt. Inte gömma sig och sitta och trycka.
Du bör inte ta hennes gömställe ifrån henne, hon låter som en osäker individ. Du får acceptera att det är där hon vill vara & känner sig trygg.
Försök locka ut henne med något gott istället.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tilde.wahlgren
2014-11-21 07:17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 jag köpte henne från en uppfödare i furulund jag fick hålla i hennes föräldrar de var hur tama som helst ungarna hade inget hus i buren där var en söndertuggad trä grej och ett plast Hjul och en matskål och en vattenflaska så de hade ingen stans att gömma sig .  när jag sätter handen  framför öppningen med frön i så kommer hon ut och sätter två tassar på min hand och äter så här ser buren ut hon sitter i stocken

Hjärta SVEA Hjärta 

MaaariaS
2014-11-21 10:01
0

#6 Sätt gärna mörkt papper på båda kortsidorna av akvariet ifall hon tycker det är för öppet(det går att ta bort när hon är trygg) och stoppa gärna ner några fler kartonger så hon kan gömma sej i där du har öppna ytor i buren och sitt och prata med henne och greja i buren utan att röra henne, så blir  hon nog mindre rädd snart.Det kan ta längre tid för vissa hamstrar även från uppfödare att flytta från syskon och det gamla hemmet 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

tilde.wahlgren
2014-11-24 07:02
0

uppfödaren har kommit fram till att hon är i färgen nf umb fast jag tror hon är rost umb hennes mormor heter polarmarkens Tartyffa och hon är rost sköldpadd lh så hon har det i släkten

Hjärta SVEA Hjärta