Ohyra kopplad till hamstern eller tillfällighet?
Hittade precis ganska stora djur i min guldhamsters päls. Såg nästan lite ut som bananflugor, i varje fall i storleken och de var väldigt snabba och gick inte att ta död på när man klämde dem hårt. Var kanske 4-5 st jag hittade. Inga sår över huvud taget i huden. Kan det råkat komma via lagrad Färskmat? Städar buren nu och hittar liksom ingen ruttnande färskmat… Eftersom rackarna är så snabba kan jag heller inte ta bild :/
Har googlat en hel del men hittar inte vad det kan vara?
Ring och rådfråga veterinär imorgon. Kan vara ohyra, och det finns behandling mot det i form av spray.

Någon form av loppor kanske, eftersom de var i pälsen, är lite större och är snabba.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Var kommer sånt ifrån? 😮
Deviance, de där är inte snabba. Men äckliga ändå! :(
Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com
Jag har ohyrespray hemma, Exner, om det är någon som känner till? Haft det till råttor och funkat hyfsat bra… Testade det eftersom det ändå är kväll (och jag tänker inte åka in akut för lite kryp :P )
#4 Alltså nja… inte riktigt? De var mer ljusbruna. Men ja, de var avlånga så det kändes inte riktigt som loppor, det var inte min första tanke i varje fall.. De såg lite ut som bananflugor utan vingar… Kunde inte kolla mer för hon blev jättestressad av mig blåsandes och hålla i henne såpass länge :/
Jag tror att det där är en Vivlare. Den kommer i så fall inte från hamstern utan från torrfodret. Städa buren och utrymmet runt, släng allt torrfoder och köp nytt. Ha det nya i frysen minst 48 timmar så dör alla ev ägg och du slipper förhoppningsvis nya otäcka kryp.
http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Vivlar/
#7 Städade buren gjorde jag igår, sprayade lite ohyrespray (för hund, katt, smådjur) och köpte ny mat idag. Jag hoppas nu att hon blir ohyrefri! Stackaren! Hon har inte kliat sig alls så detta kom verkligen som en överraskning… Kliade i hela kroppen på mig hela kvällen :(
Min andra hamster har blivit lite tunnhårig (hon är 16 månader) men antar att det är åldersrelaterat? Ingen ohyra i hennes päls i varje fall. Läste att det kan bli så av att lever/njurar blir lite sämre när de blir äldre?