Hur rymmer de egentligen?
Det är helt otroligt hur dessa underbara små hamstrar lyckas rymma ibland. Ibland är det inte alls speciellt långsökt, man kan ha glömt buren öppen eller glömt ta bort något högt ur rasthagen så hamstern lätt kunnat klättra ut.
Men ibland undrar man om de inte har osynliga vingar och helt enkelt bara flyger ut ur rasthagen!
En av mina kineser lyckades ta sig ut från rasthagen två, tre gånger. Rasthagen är gjord av spånskivor och kortsidorna är liite lite skrovliga på ytan så jag tog för givet att han på något sätt helt enkelt lyckats klättra upp där. Kineserna är ju lite som möss, bra på att klättra, smidiga, lätta i kroppen och uppfinningsrika 😛
Men för ett par dagar sen hade en av mina guldhamstrar, Enya, lyckats ta sig ut ur rasthagen. Kanterna är höga och jag hade ingenting i rasthagen som hon kunnat hoppa ifrån, men på nåt sätt tog hon sig alltså ut!? Jag fattade inte HUR hon lyckats!
Men för två kvällar sen fick jag svaret. Hon var sådär speedad och hoppade runt och kastade saker omkring sig så jag tänkte att jag iakttar henne en stund så kanske jag ser hur hon har lyckats ta sig ut. Hoppar hon från toppen av hjulet eller? Det går väl inte, det rullar ju om hon försöker klättra upp längst upp på hjulet 🤔
Men nu vet jag hur hon gör. Hon gör precis likadant som kinesen jag hade, trots att hon är tyngre och kanske lite klumpigare. Hon klättrar på den halvt skrovliga utan och tar sig ut!
Helt omöjligt om man frågar mig, men hon har ju bevisat motsatsen så jag får nog ge mig där 😃
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Riktiga hudinis låter det som att du har. Mitt tips är att du införskaffar fint sandpapper och slipar ned väggarna då att dom blir mindre skrovliga, då borde dom inte få det lika lätt att rymma :)
#1 Haha! Nä ibland tror jag dom har både osynliga vingar och osynliga nödutgångar 😃
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Klättring pågår.
Väggen är slät, men har som ni ser lite "struktur." Verkar som att det räcker för en guldhona att klättra upp på bara hon har kommit på det 😉
_
Hon säger som Gunde; "Ingenting är omöjligt!"
_
Hon kan även klättra en liten bit på en helt slät spånskiva, men inte lika långt upp 😉
_
#2 Ja nånting måste jag ju göra, det är ju uppenbart :p
Men det är ju asjobbigt att ställa sig och slipa ner hela väggen med sandpapper….. tar väl tusen år. Funderar på att göra ett nät över rasthagen, men det är kanske ännu jobbigare 😮
_
Hahaha vad rolig hon är!
Min gamla hamster Poppis rymde när vi inte var hemma och vi letade över hela huset och jag var helt förtvivlad. Vi hittade honom sedan på nedervåningen under köksbordet?!
Då hade han lyckats komma ur buren (troligen dåligt stängd lucka), ner från byrån buren stod på, ut i vardagsrummet, ner för trappen (utan att slå ihjäl sig?!?!) och så sprungit runt hela undervåningen tills han satt och tittade på oss när vi sprang runt från under köksbordet :)
En annan gång hade vi honom på altanen på sommaren för han kunde springa fritt där. Plötsligt var han bara borta och så sitter han ovanpå skänken. Då har han lärt sig klättra på spånskivan på skänkens baksida med altanväggen som stöd hahaha
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
#8 Haha ja men det där känner jag igen! Hade en hamster en gång som lyckats ta sig ut i trapphuset då jag bodde i lägenhet. Han hade gått ner för fyra-fem långa trappor och befann sig på en platå ett par våningar ner… helt oskadd?! Trodde han skulle ha ramlat ner någonstans och typ ligga helt krossad längst ner, men icket! Han satt i ett hörn och såg mest vilsen ut ☺️
#9 Haha ja och påhittig ;)
_
#10 Hahaha jösses!
Det jag var mest förvånad över var att våra trappor har liksom "hål" alltså de är inte helt solida så han skulle lika gärna kunnat ramla ner från typ 3 meter istället för att ta sig ner för hela trappan. Men jag antar att han lyckades ta sig ner för hela trappen rullandes eller hoppandes vettetusan :) Hade inte blivit forvånad om han hoppat dock för jäklar vad han kunde hoppa högt!
#11 Ja det är ju rena självmordsuppdraget, men det förstår dom ju inte själva 😡 Man är bara såå glad och lättad när man hittar dem och de har klarat sig helt oskadd, dom är helt enkelt för äventyrslystna för sitt eget bästa ^^
#12 Hon tackar så mkt! :D
_