Dvärghamster dräktighet
Hur länge dröjer det för en dvärghamster och få ungarna. Jag för mig att de 18 dygn,eller har jag fel?? :/
MVH/ Cata
Vad är det för art?
Du kan läsa om deras dräktighetstid på hamsterforeningen.se
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Går det att få en tydligare bild på modern i samma ljus som bilden på fadern?
Fadern ser nästan ut som en Hybrid, eller så är han en väldigt dålig agouti med tanke på hur pass ljus han är. Har de stamtavla eller är de hybrider? 🙂
För att veta vilka eventuella färger det blir så måste man kolla bakåt i deras stamtavlor.
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Tack!
Honan ser ju ut att vara en sapphire pearl men hanen ser verkligen ut som en Hybrid med tanke på hans lite knepiga färg… 🤔 Men söt som tusan var han!
Har du köpt dem hos uppfödare eller i djuraffär/zoobutik? Har de stamtavla? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
I djuraffär, fast en fick jag av min kille (hannen) antar att han köpte också från djuraffären 🙂
MVH/ Cata
Men är det okej om jag parade de tillsammans ? menar de tillhör inte samma ras?😐
MVH/ Cata
Ok, då är båda hybrider och eftersom du inte har någon stamtavla på någon av dem så kommer det bli svårt att veta vad det blir för färger.
Samt att färgerna nog ändå inte kommer bli "korrekta" eftersom hybrider (oftast) är en blandning av vintervita och campbells och de kan då få blandningar av de olika färgerna hos de båda arterna. 🙂
Men väntar du en kull just nu eller? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Han har vinterpäls på bilderna övanför
A crazy little bitch! 👍
Japp det väntar jag, honan har blivit väldigt aggressiv sedan hon blev dräktig :( hon måste få ungarna de här dagarna tror jag.😊
Längtar och få se bebbarna 😃 Har du tagit kull på dvärghamstrar, då kan jag fråga dig massor du är erfaren
MVH/ Cata
#12 Ok, vad mysigt! Hoppas de ärver ett bra temperament och att de blir fria från eventuella sjukdomar. Vet du förresten vilken dag de parade sig? 🙂
Hehe det förstår jag, ungarna är ju så himla söta. Men man måste vara noga med att inte störa mamman och ungarna i onödan. ☝️
Jag har tagit kullar på mina vintervita och kan mer än gärna hjälpa till. Och de frågor jag inte kan svara på kan du ju säkert få svar på från någon annan. 👍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
De parade sig den 30:de maj vid 23:30….och vet inte riktig när hon kmmr få ungarna, läste mycket på nätet men det står 16, 18, 22, 23 dygn😕 så kan någon säga exakt hur många dagar det tar, börjar få panik
MVH/ Cata
Ok, då har det gått ganska precis 17 dagar precis nu ungefär. Både vintervita och campbells är dräktiga i ca. 18 dygn och trots att dina 2 hamstrar är hybrider så lär de ju ändå ärvt dräktighetstiden från båda arterna, vilket alltså innebär att ungarna lär komma någon gång under morgondagen eller senast på onsdag. 🙂
Kan du se om hon har fått bebisbulor än? Alltså att hon är stor och rund om magen? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
där sträcker hon på sig så man ser lite på hennes mage, hade ingen bättre bild.
MVH/ Cata
Om jag var dig skulle jag ta bort gallerdelen, översta hyllplanet, röret och hjulen som du har, så att ungarna inte kan skada sig på dom :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Hjälp!! Vet inte om honan fick ungarna men hon vill inte komma ut från boet…bara sticker ut lite huvudet??? men jag hör inga ungar 😕
MVH/ Cata
Röret måste bort! Annars kan ungarna virra in där och göra sig illa :(
#23 Låt henne vara, byt endast mat/vatten och ge mycket Färskmat, du får absolut inte störa henne för då kan hon döda/äta upp sina ungar :/
det tar för mina dvärghamstrar 21-22 dygn
Ok men jag förväntas att hon får de idag, vad hade du för dvärghamstrar🤔, det beror på vilka man har
MVH/ Cata
#29 Nu ser det bebissäkert ut :)
Hehe bra, fast känns så tråkigt ut utan alla leksaker, tänker att hon kmmr ha tråkig tills hon får bebbarna 🙂
MVH/ Cata
Satte ihop ett par vintervita för att de skulle bli kärlek vid första ögonkast, familj och sånt hamstrar gillar. Hade höga förväntningar i 1,5 månad, sen sänk hopp och antog att de körde friendzone på varandra men BOM nästan 3 mån efter introduktionen så låg där 4 små filurer i boet! Väntan värt. Lycka till med dina små hamstrar :)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Hehe tack!
Hoppas verkligen att min hona får de under den här veckan hehe 😃
Grejen är att hon blev lite konstig sen igår fixar bara boet och kände lite på hennes mage och tror att kände på bebisarna 😍 längtar !
MVH/ Cata
#33 Om hon fixar en massa i boet så ska du se att det snart dimper ner små ungar! Ge henne gärna lite mer material att boa med såsom toa/hushållspapper och undvik helt alla former av vadd och bomull! 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Ja jag gav henne mycket toapapper, förut använde jag vadd men hörde att de är inte bra så jag slutade använda de, plus att toapapper är mycket billigare än vadden från djuraffären och bättre för de😃
MVH/ Cata
Ok, det är ett vanligt trähus med "öppen" botten va? Det du skulle kunna göra är att du flyttar ut huset där det är lite öppnare, alltså att inte ha huset under hyllan. Även fast hon helst skulle behöva få vara ifred så kan du göra på detta vis för att du ska kunna ha möjlighet att inom de närmaste dagarna kolla om det kommit några ungar eftersom hon lär placera dem i boet.
Skulle det vara så att det inte kommer några ungar under de kommande dagarna och du är säker på att de parades den 30:e maj så skulle du nog behöva uppsöka en veterinär, för att kolla att allt står rätt till med honan. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Gulligt! Kom ihåg att låta henne vara ifred med ungarna och att inte fota dem mer innan de kommit ur boet om ca. 2 veckor. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
oj 2 veckor 😮
MVH/ Cata
Yepp 😉 👍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Gud så söta:) Lycka till med ungarna :)
Var detta en planerad parning eller en olyckshändelse? ;)
Följer
Det var en planerat parning :)
MVH/ Cata
Läs gärna på lite mer först innan du parar då du säkert märkt att det är ett otroligt ansvar #45 ;)

Det gick jätte bra med min första kull.
#46 Tror inte att du är så kunnig och påläst som jag är, under honans dräktighet och hittills har jag klarat mig rätt bra. Ungarna är bara 11 dagar och är jätte friska åkte med honan till veterinären också och hon var helt frisk. Och om du hade läst innan i tråden så kunde du se att min hona fick ungarna för länge sedan, så att din kommentar är lite försenad :/
MVH/ Cata
grattis, de ser supersöta och friska ut!
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#48 Tack 😃
MVH/ Cata
Vad söta!❤️😍🙂
Hälsningar Pärlan och Alice