Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1461 ggr
Dvärgvädur
0

Är din hamster rumsren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är din hamster rumsren? Det vill säga använder sin toalåda eller liknande? Min hamster använder den rätt, jag behövde inte träna honom eller så för att han skulle förstå. Hur gjorde ni?

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[MikaelaR]
0

Min hamster kissar bara i sin låda hon började med det utan träning.

illyria1989
0

Min guldis kissar i lådan men vägrar av någon anledning bajsa någon annanstans än i huset :/ Kan inte vara så mysigt tycker jag!

annlen68
0

Min guldhamster kissar antingen i sitt sandbad eller sin toalett. Det har hon gjort från dag 1.  Däremot envisas hon med att både kissa och bajsa i sitt sovhus på dagarna. Funderar om man ska ställa in ett mindre sandbad där? eller om hon kommer att sluta självmant…hoppas jag!

Siastassar
0

Båda mina guldar kissar i sina sandbad & bajsar bara i sina hus så det är bara att hålla efter där så är deras akvarium i toppskick eftersom ströet i resten av akvariumena inte är förorenade alls! Mina 4 robbar däremot gör lite som dom känner för. De både kissar i trähuset samt i sanden så träet måste rengöras ofta vilket jag tycker är lite äckligt men eftersom alla 4 älskar att sova i trähuset så kan jag inte ta ifrån dom deras älskade trähus mer än när det blir för ohygieniskt & det måste ligga i blöt i varmt vatten ett tag samt torkas förstås…

annlen68
0

#4  Hur länge brukar du låta huset ligga i blöt?  och har du något annat än varmvatten i?

Hur lång tid tar det för ett trähus att torka?

Antar att jag måste göra det med Mollys trähus framöver eftersom hon alltid kissar i ett hörn där.

Elinim
0

Min guldis kissar alltid i sin toalett och bajsar i två hörn i ett lite större hus han har, men där sover han inte. Jätteskönt att ha allt samlat :) Har inte lärt honom utan han gjorde så själv.

Deviance
0

Hanna kissar i sandlådan och bajsar typ i "öppningen" (det hon gjort till öppning när hon bäddade under hyllplanet) av sitt hem. Men när jag skaffar en större Bur hoppas jag att hon bajsar någon annanstans än på sovplatsen haha!

hamstrar & fotografering

annlen68
0

#7  Var glad att hon åtminstone inte kissar i sin sovplats :)  Bajset är ju i alla fall torrt och fint :)

Molly både kissar i ett speciellt hörn av huset, samt bajsar i sitt sovhus. Funderar om hon kommer sluta med att åtminstone kissa därinne eller om jag måste ställa in en liten toalett där också? :D  Typ en liten hamstermatskål med finsand i; undrar om hon skulle fatta poängen? 🙂

Deviance
0

#8 Ja det är jag jättetacksam för! Hade en hamster som kissade och bajsade och la sin mat på samma ställe i sitt hus och det var jättefrustrerande. Men så fort jag böt ut huset började han gå på sandbadet med både kiss och bajs så vet inte vad det var med just det huset :)

hamstrar & fotografering

annlen68
0

#9  Precis så gör Molly också!  Man ska ju egentligen inte röra så mycket i sovhuset, men jag är tvungen att varje kväll göra rent därinne, "rädda" den mat som inte hamnat i kisset och byta ut bomaterialet.  Tycker det är konstigt att hon gör så för hamstrar ska ju vara renliga djur som har mat och toalett på olika ställen; och på hennes vakna tid går hon alltid och kissar antingen i sandbadet eller toaletten.

Jag har köpt ett nytt liknande trähus. Ska kanske prova att byta till det och se om min gör som din och slutar kissa i huset då ;-)  Så kan jag rengöra det nuvarande huset ordentligt :)