Husdjurs-lös..
Jaha, då står man helt utan husdjur, när lilla flickan har gått bort..
Jag och tre av barnen vill ha en ny hamster, medan sambon och äldsta dottern vill skaffa en reptil! Hur övertalar man dem bäst? 😃
Skaffar en av varje?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja, varför inte bägge? 🙂
/Surpan
Har inte plats eller ekonomi för det..
Det enda jag kan komma på är att det väl borde vara svårare att hitta en veterinär som är duktig på reptiler (och därför blir det mycket dyrare om något skulle hända)? Men å andra sidan kanske de sällan blir sjuka?
Mitt andra argument är att det är så jäkla obehagligt att behöva mata dem med insekter *ryser* Och så är ju hamstrar mer tama och gosiga 😛 Men inte lika häftiga, enligt sambon..
Finns ju växtätande ödlor och så, men jag vet inte hur det är med vetrinärkostnader dock..
Hur gammal är äldsta dottern? Tror du hon kommer tycka att en reptil är roligt i flera år, eller är det en rolig grej just nu bara?
/Surpan
Hon är 13, och just nu kretsar hennes liv runt kompisar. När hon kommer hem från skolan sitter hon antingen i telefon flera timmar, eller är borta hos vänner. Så ansvaret kommer ju hamna på oss vuxna.
Vi har en hund som egentligen är "hennes" (köptes till henne när hon var liten, men då under de vuxnas ansvar) , men den tar hon inte alls hand om även om hon är noga med att påpeka att han är hennes hund.. Hunden beräknas dock gå bort snart, han lever verkligen övertid!
De andra tre barnen är yngre (5-10 år) och älskar hamstrar och hjälper gärna till med att mata och gosa.
#3 Måste bara tillägga att det inte finns så många veterinärer som är bra på smådjur heller så där är det nog jämt faktiskt. Och jag kan inte tänka mig blir sjuka varken mindre eller oftare än andra djur, det beror nog mest på hur väl man sköter dem.
Ett argument kan ju vara att hamstrar lever kortare tid och därför inte är ett lika stort åtagande som en reptil. Ett annat argument är att en hamster ju blir tam och gosig medan en ödla, orm etc är ett "titt-djur." Men huruvida det är ett bra argument eller inte beror på vad man vill ha ut av sitt husdjur. Jag, personligen, vill ha djur som man kan bygga en relation till och inte bara nått att titta på, medan andra inte tycker det är lika viktigt.
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Ja, åldern är ju också ett argument. Kan inte reptiler bli 10-15 år gamla?
Min sambo är inte så mycket för att gosa och leka med djur, medan alla vi andra uppskattar det mycket.
#5 ah, om det är så det står till tycker jag verkligen att ni ska skaffa hamster och inte en reptil. Reptiler lever länge och kräver mycket arbete och om hon redan nu inte hjälper till att ta hand om sina djur då tycker jag inte att ni ska skaffa en reptil bara för hennes skull. Speciellt inte om de yngre barnen gillar hamstrar och dessutom hjälper till att ta hand om dem.
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Hur länge en reptil lever beror på art. Vissa lever en kortare tid medans andra , precis som vissa papegojor, kan bli riktigt gamla (typ 50 och uppåt). Men oavsett art så lever reptiler , generellt sett, längre än hamstrar (med rätt skötsel då)
Vi har inte läst in oss på reptiler (vilket vi självklart skulle göra innan vi eventuellt skaffar en), och min sambos syn på saken är att de är ju jättelätta att ta hand om, behöver bara matas en gång i veckan.. Typ.
Tror nog faktiskt att de är ganska svåra att ta hand om, men vattentemp/luftfuktighet/temperatur/dvala osv. Men jag håller med #9 om att i denna situation så tycker jag det är helt ok att säga till dottern att hon har redan ett djur, som hon faktiskt inte hjälper till med så mycket. Det har inte de mindre barnen.
/Surpan
Jag tror dock att sambon är den som är svårast att övertala 😃
Fast där får du ju köra "men älskling, det är ju för baaaarnens skull". 😉
/Surpan
Jag har haft reptiler hemma ända sen jag var liten, vi hade väl kanske 30 samtidigt hemma som flest (pappa bedrev uppfödning bl.a.) och jag har sen haft lite olika reptiler hela livet. Just nu har jag en Dabbagam och två hamstrar och två gerbiler hemma, så jag kan nog komma med lite input! Arten som jag har, Dabbagam, är vegetarian. Han kommer dock att kunna bli ca. 30 år gammal, och än så länge har vi bara varit med varandra halvvägs. En viktig aspekt när man väljer reptil är att alla behöver väldigt specifika miljöer - min kräver t.ex. ökenvärme och temperaturgradient tillsammans med låg luftfuktighet. Andra t.ex. regnskogsreptiler (som jag också haft) är det ett stort jobb att hålla hög (och rätt!) luftfuktighet osv. Som du kanske förstår så med djur som kräver dessa speciella klimat så är det inget djur man tar ut ur terrariet annat än för att kanske åka till veterinären. Veterinärkostnaden för reptiler är dessutom mycket hög när det väl händer något! Då är det bra med försäkring. :-) Men med lite mer nybörjarödlor som t.ex. leopardgeckos så är skötseln mycket lättare! De kräver egentligen en enkel värmelampa och en "fuktburk" som man kallar en fuktig grotta. Leopardgeckos kan man även ha ute i handen på ett annat sätt. Hamstrar är ju mycket lättare på det viset att det är ett djur som man kan interagera med, och som oftast är intresserat av social kontakt. Reptiler går oftast hellre och gömmer sig än umgås. Veterinärkostnaderna är ofta lägre för gnagarna också. Någonting jag noterat är att folk oftast har svårare att hålla i reptiler och veta hur de ska bäras etc. än vad de har för gnagarna. Många tycker även att det är tråkigt att ha ett djur man bara kan titta på. Nu blev det lite långdraget och jag skriver på mobiöen
Och så råkade jag skicka kommentaren för tidigt, haha. :-) Det blev kanske lite långdraget! Det jag skulle komma fram till är att jag älskar reptiler i alla dess former, och har gjort det även hela min barndom i och med att min pappa introducerade det för mig i tidig ålder. Men jag tyckte det var tråkigt ibland att inte ha ett djur man kunde gosa och leka med. Det är helt enkelt viktigt att veta vad man ger sig in på, men vet man så är reptiler fantastiska djur att titta på - även om hastigheten på dem är något lägre än gnagarnas, haha.
#16 Lägger till att om man vill ha en reptil att interagera med så är det sköldpaddor man ska ha och vissa arter kan ju bli flera hundra år.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Du kan ju försöka med att en hamster är mycket lurvigare och gosigare. Som jag upplever reptiler så är dom inte så mysiga. Rätta mig om jag har fel. Men så är väl hamstrar billigare. Tänkte med Bur och så.
**//Amanda