Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 8549 ggr
Sara1214
5

Dvärghamstrar till salu!

Min kompis fick 2 stycken dvärghamstar som hon sedan parade. De fick 8 stycken ungar och hon har 2 stycken burar. Inte så mycket saker i och det börjar bli trångt. Hon tror hon delat in alla rätt. Hanarna i en Bur och tjejerna i en. Men det var liksom försent en gång. Så en unge fick ungar som sedan dog pågrund av att den var för ung. Mamman börjar bli stressad för att det blir för många ungar. En unge har dött och de är ca 6-7 veckor.  Hon kommer absolut inte ta en kull igen men behöver denna hjälp för att liven ska må bra. Hon har inte så super mycket pengar heller. Hon behöver göra sig av med några och jag kommer hjälpa henne kolla kön på de intresserade. En unge har tappat en fot som en av man guldisar jag har tagit hand om. Men hon mår bra nu och inga problem. Ni kan rädda några små liv som behöver ett värdigt hem. De är väldigt fina allihopa. Bild kommer senare. 2 och 2 säljs dem och vi/ hon vill veta lite om er. De finns i Västerås.  LITE AKUT! Tack för ni som vill hjälpa till. :) Ps. Alla ungar är super tama då hon har hanterat dem väldigt bra i händer sedan dem var super små .

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Sara1214
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Sara1214
1

.

Sara1214
0

:)

Sara1214
1

Sara1214
0

❤️

jossa5
0

Är det rena vintervita (med stamtavla) eller är det hybrider?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Sara1214
0

Dessa är hybrider men jag ser inget fel i det. Mer att de behöver hem snarast!!

Cindy S
1

En "billig" idé är samlalådorna som burar från IKEA om hon inte får dem sålda.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Sara1214
1

Jo det har jag påpekat också men hon OCH hamstrarna blir stressade så det bästa vore att sälja några :)

philippazon
1

Skulle säga som 8, medans de väntar på ett nytt hem är det en bra ide.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

jossa5
1

#7 Säger inget om att det är hybrider, men för köparnas skull kan det vara trevligt att berätta det.

Mvh,

Sara1214
1

Okej, men de behöver hem snarast i alla fall!

Fiona1234
0

Tänk på att följa annonsreglerna med (S) samt datum i rubriken :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Sara1214
0

NU ÄR DET RIKTIGT AKUT! Dessa säljs endast en och en pågrund av bråk! Nu har den ena fått helt uppslitet öra av ena syskonet. Detta börjar bli väldigt akut! Ingen som kan ta hand om en liten en? Dessa skänks bort vid bra hem ❤️

Sara1214
0

Inga mer burar får plats och ALLA bråkar. Några snälla som kan ta han dom dessa!!

neapeaw
3

Men herregud stackars små hamstrar.. Hör med varglyans omplaceringshem om dom kan ta dom annars?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
[MikaelaR]
0

det borde väl gå att fixa någon lösning kan ju även vara mindre samla lådor bara det är godkända mått det är inte dyrt alls! kan ingen bo tillsammans alls? har dem prövat olika metoder? Ta det lugnt när ni letar hem. Har ni lagt ut någon annons på blocket? tror flera skulle vara intresserade speciellt om dem är gratis.

DixieBC
1

Det måste ju finnas någon möjlighet att fixa någon form utav lådor? Tycker detta låter riktigt illa…

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Cindy S
0

Om de lider så ge dem till ormägare som kan avliva humant eller avla på dem. Det finns reptilforum du kan annonsera på.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

neapeaw
1

Och sen tycker jag att detta är föräldrarnas ansvar? Dom får väl köpa lådor och göra plats? Tills ni hittat vettiga hem.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

jentrjenny
0

Jag finns i Västerås och skulle kanske kunna ta hem en dvärgis, jag har skickat pm till dig :)

Anonym
0

Är de bara vintervita el ?

philippazon
1

Håller med #20 och #19 😮 Om djuren lider så är det bäst för dom alla om någon avlivas, alltså om ni absolut inte kan hitta hem. Sen är ju det också föräldrarnas ansvar, köp några mått snälla lådor (inte överdrivet stora men mindre som iaf är godkända mått) att ha dom i tills dom blir sålda/bortskänkta. Jag vet att det finns omplaceringshem och "smådjurs hotell" som säkert kan hjälpa till, kolla blocket. 

Annars kan jag inte annat än att önska med hela mitt hjärta att detta löser sig. Lycka till! 🙂

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[MikaelaR]
3

#19 det är väl inte humant att avla på dem för att ge dem som orm mat??

philippazon
0

#24 Vissa som har reptiler gör kanske det :o

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[MikaelaR]
1

#25 Att avla på dvärghamstrar för att ge dem som orm mat skulle jag inte rekommendera någon som fött upp dem för att faktiskt använda till sällskap 😕 hoppas dessa hamstrar får komma till bra hem och i värsta fall avlivas vilket är tråkigt ska man avla måste det vara genomtänkt blir så ledsen, små vänner!

DixieBC
3

#19 Att påstå att det är humant att ge en hamster till en orm, förstår jag mig inte på. Att sätta in en hamster i en Bur, där den inte har någon möjlighet att gömma sig eller ta sig ur, är enligt mig INTE humant. Den har inte någon flyktmöjlighet, vilket jag tycker är absurt. 

Hade jag bott lite närmare hade jag inte tvekat en sekund att ta hem en liten stackare…

Mirre395
0

Jag kan kanske om det går för mina föräldrar, att rädda en liten hamster:) vart finns dem?

Cindy S
2

Läs inte detta om ni är känsliga: Jag vet inte om ni är medvetna om det men det är olagligt att ge ormar levande föda, eftersom det är grymt mot hamster/orm/kanin/mus och farligt för ormen som kan bli riven. Istället dödar seriösa uppfödare "fordret" ofta med koldioxidförgiftning, vilket är smärtfritt(se sätts i en lagom stor låda och koldioxid pyser in, sen somnar de). Vissa avlivar med ett våldsamt slag, och idioter genom att stoppa dem i frysen. Seriösa ormägare avlar ofta egna foderdjur så de vet att djuren levt bra och inte massavlats på och avlivar dem humant, men visst, många ger ju ungar till ormbebisar som inte kan äta större och de foderdjuren lever ju inte långa liv. Men jag vet inte hur kon levde som nötköttet jag gav till Silke häromdagen kom ifrån. Eller från hundfodret jag har i hamsterblandningen.

Jessica Jones (2015-)

[MikaelaR]
2

#29 Jag skulle iallafall inte tipsa om att ge dem till en ormägare, men det är nog först och främst för att även om jag vore i en akut sits att jag inte kunde ha kvar hamsterungarna hade jag fortfarande inte gett iväg dem som orm mat det är emot mina principer eftersom jag verkligen fäster mig vid djur.

DixieBC
3

#29 Det kanske inte är lagligt… det betyder inte att det hindrar folk från att göra det. 

Dessutom tror jag att den som fött upp dessa hamstrar inte är intresserad av att de skall dödas för att sedan bli Foder åt ett annat djur :)

DixieBC
4

#29 "Seriösa ormägare avlar ofta egna foderdjur så de vet att djuren levt bra och inte massavlats på" Skriver du… Påstår du att detta är bra, så har vi väldigt delade åsikter om vad som är bra djurhållning och inte, för det är oftast just såhär det ser ut.

Sara1214
1

Tack för alla svar! Vad roligt av er som vill hjälpa. Att ge dessa till ormmat är HELT uteslutet! Hon har fyra burar och det funkar inte med flera. Det är så tråkigt och vi har testat med alla hamstrar. Inga funkar tillsammans :( väldigt tråkigt. Ni som är intresserade av att hjälpa Pmar jag!

Cindy S
4

Det är bara det att om de sliter varandra i stycken så vore avlivning att föredra, och det kan ormägare erbjuda gratis. Men visst, om man inte hittar någon man kan vara säker på avlivar humant så måste det kännas otroligt svårt att ens tänka tanken(vilket jag förstår är svårt ändå, vem vill avliva sina djur)? Att leta efter bra ormägare presenterade jag som sista alternativ så hamstrarna slipper lida. Om de bråkar och gör varandra illa hela tiden, och föräldrarna inte vill betala avlivningsavgift hos vet. vore till och med det olagliga alternativet att ge dem levande till ormarna mer humant.

Har ni prövat att ge till djuraffären? De kanske har plats för några stycken(att de bråkar gör kanske att de inte vill ha dem, men man kan pröva).

Det där var elakt, att påstå att jag skulle tycka det är ok. Det där är olagligt, ondskefullt och varför skulle du tro att jag menar att det där är bra djurhållning som seriösa djurhållare håller på med? Var i mina inlägg ser du det? Jag har aldrig antytt att något sådant är ok.

Nu blev jag riktigt sårad. Tror du det inte finns ormägare som inte är känslokalla svin? "Foder" ska säljas fryst, och bra ormägare kommer till de mässorna för att köpa frysta möss och annat som dödat med koldioixidförgiftning, eller så har de lagliga burar hemma med egna djur. Jag tvivlar på att det där är lagligt ens för en kort stund, även om de ska säljas som avelsdjur, inte mat.

Vi vill alla hjälpa. Ingen av oss vill att djuren lider, och ifall de lider ska de avlivas på ett eller annat sätt. Annat är djurplågeri. Få örat uppslitet och leva i skräck för att ens syskon ska göra värre? Vilket djur ska genomlida det?

Jag är trött på fördomar och att folk läser in saker i inläggen som inte finns där.

Jessica Jones (2015-)

[MikaelaR]
1

#34 att dem sliter varandra i stycken och att det då är att föredra att sälja dem som reptilmat? nja jag skulle hellre föreslå någon form av lösning till djuren. Som sagt i värsta fall avlivning och helst hos en veterinär då eller någon som vet vad personen gör så djuret slipper lida!

men jag som älskar mina djur skulle aldrig kunna stå ut med tanken av att dem skulle bli reptilmat jag förstår ju att reptiler måste ha mat och självklart ska dem få det men jag skulle inte rekommendera TS till det och jag är glad att dem inte ser det som ett alternativ

Sara1214
0

#28 i Västerås! :)

Cindy S
0

Jag håller med. Som jag har skrivit är ormmat sista utvägen om ingen vill ha djuren som sällskap eller att föräldrarna betalar för avlivning hos vet/man hittar en human ormägare.

Att sätta ner hamstern i en låda och man låter dem somna in med koldioxid låter trevligare än att hanteras av en främling som sticker en nål i en.

Jessica Jones (2015-)

DixieBC
2

#34 Jag ber om ursäkt om du känner dig sårad, det var inte det jag ville ha fram utav kommentaren. Jag ville bara ge dig en tankeställare, eftersom att just den bilden jag delade är ett praktexemplar för hur det ser ut hos säkert 9/10  av de som avlar foderdjur.

DixieBC
4

Tycker egentligen inte att avlivning ska komma på frågan egentligen. Har man valt att ta en hamsterkull så har man en skyldighet att kunna ta hand om hamstrarna, tills den dagen de lämnar hemmet för att flytta till ett annat. Oansvariga föräldrar verkar det vara i detta fall, då det är dem som har huvudansvaret… Detta är så tragiskt, stackars små liv:(

Cindy S
0

Det är ok Dixie, det är säkert många som beter sig dåligt, precis som inom hamstervärlden. Om folk som älskar hamstrar missköter dem gör säkert de som ser dem som ormmat det också.

Att föräldrarna inte kan fixa detta är konstigt, speciellt som de måste ha märkt det uppslitna örat? Kan de inte tillfälligt möblera om, sätta upp en hylla, betala en vän för att vara "djurvakt" för några stycken?

Jessica Jones (2015-)

DixieBC
0

#40 Åh vad bra!

Ja precis. Detta är riktigt tråkigt… Tycker föräldrar ska ta sitt ansvar i dessa situationer. Det handlar ändå om liv, inga leksaker.Det kan inte vara så svårt att fixa några lådor tills man hittat nya hem.

Sara1214
1

Fast nu handlar det inte om det. Hon har inte plats och jag tycker ni ska tänka på vad ni säger. Jag kan tyvärr inte skriva ut mer än vad som står. Men det finns många anledningar. En snäll skäl har eventuellt erbjudit sig att ta hand om en. Så nu är det 2 stycken till som letar hem :)

[MikaelaR]
1

#42 Fast vadå tänka på vad man säger? om hamstrarna skadar varandra och man fortfarande inte separerar dem så måste man ju ge tips och råd för att det berör ju oss som vill hamstrarnas bästa. Att fixa fler lådor, det kan vara små plastlådor bara dem separeras och att det är godkända mått kostar inte mycket plus att det måste dem ju få plats med någonstans och sen måste man planera i förväg sånt som om man har plats eller ej. Du behöver inte skriva ut mer, vad bra om dem nu får hem!

Sara1214
1

Ja visst blir det :)

DixieBC
3

#42 Jag tänker definitivt på vad jag säger! Att hon inte har plats, är inte relevant för fem öre… Då får hon ordna plats. Simple as that :)

Mirre395
0

#36 Så synd:( det är tyvärr för långt bort.

Sara1214
1

Jo, men det kan finnas andra anledningar som ni inte har med att göra . Simple as that.

DixieBC
2

#47 Vad tråkigt, men då kan la du hjälpa till? Om det absolut inte går att ha några lådor ståendes någonstans…

Det kan ju omöjligt vara så att ingen av er har plats för några små lådor :)

Anonym345
1

har ni möjlighet att ta två stycken till Örebro så köper jag mer än gärna två stycken :) skicka mig pm om de skulle funka :)

[MikaelaR]
1

#48 jag håller med dixiebc det måste finnas plats för att ställa dit någon/några små lådor dem är verkligen små det får till och med jag plats med och jag bor i en mini 1a antar dem bor större än mig… man får vara påhittig om man verkligen har platsbrist det är djur vi talar om

Fiona1234
3

Men förstår inte riktigt? Hon tog en kull, sen så särar hon inte på dom ifall dom bråkar? Vart är föräldrarnas OCH hamsterägarens ansvar i denna situation?

Sara1214
2

De har inte ni med att göra. Punkt slut. Jag kan inte och det är inte mitt ansvar. Men jag kan inte skriva ut varför. Självklart så skulle hon kunna ta in några extra burar men nu är det andra anledningar. Jag vet att det var dumt och det vet hon också. Men jag vill inte ha mer kommentarer. #49 du har pm! :)

Cindy S
2

Du skrev just att de inte hade plats. Så föräldrarna väljer istället/eller har inte råd att köpa flera. Anmäl dem till djurskyddet om inget blir bättre, för djurens skull.

Jessica Jones (2015-)

DixieBC
6

#52Men startar men en tråd på ett hamsterforum så får man nog räkna med reaktioner. Alla här inne vill hamstrarnas bästa och när man då läser sånt här, är det klart att man reagerar. Tycker det är så oansvarigt att det nästan blir lite pinsamt. Det kanske inte är ditt ansvar, men hade det varit jag som hade en så oansvarig kompis, så hade jag ställt upp för hamstrarnas skull… Hade inte tvekat en sekund.

Sara1214
7

Du det skulle jag vilja så sjukt mycket. Jag är nog en av den största djurvän. Jag har räddat så sjukt många djur och vill fortsätta jobba med djur så kommer utbilda mig som veterinär. Jag älskar hamstrar och har 2 själv. En av dem hade så himla svårt. Därför reagerar jag stort på folk som tycker de är bättre djurvänner än vad jag är. Jag har gett henne 2 stycken burar och massa tillbehör så hon hade 4 stycken. Sedan har jag hjälp henne med att leta hem och lägga ut här. Det är det Största jag har kunnat göra. Nu är jag bara 13 år. Du kanske inte vet, men när man är 13 år så får man inte bestämma själv. Om jag skulle börja ta alla djur som mina kompisar inte tar så bra hand om skulle vi behöva flytta och ekonomin skulle inte funka och mitt liv skulle falla samman. Min mamma säger NEJ. Jag får absolut inte ta in mer djur i huset. Vi har så många djur. Jag kommer ihåg när jag räddade en hamster (han mår toppen nu hemma här) då sa mamma ja. Jag blev super glad och hämtade en liten rädd hamster på en djuraffär. Han var så rädd, blodigt och utan fot. Där sa mamma stopp till fler djur. Där har du det. JAG VILL TA HAND OM DEM MEN JAG FÅR INTE. Mitt hjärta blöder lika mycket som era. Jag försöker hjälpa och de mår hyfsat nu :)

jentrjenny
6

Ska bara säga att jag hämtade en av ungarna idag! Alla var väldigt gulliga men jag fastnade mest för denna lilla. Hon var mest kontaktsökande med mycket spring i benen :)

tilde.wahlgren
1

#56 har du henne ensam?

Hjärta SVEA Hjärta 

[MikaelaR]
1

#57 Om du kollat igenom tråden hade du ju läst att dvärghamstrarna inte kunde vara tillsammans att dem slogs.

jentrjenny
0

#57 ja precis som #58 skriver så är hon ensam för att hon inte kunde vara kvar med sina syskon eftersom de bråkade :)

tilde.wahlgren
0

oj förlåt missade det

Hjärta SVEA Hjärta 

Fiona1234
0

Naw, vilken sötnos! Och vilket bra hem hon fick Jenny ;)

[Nikodemus]
0

Är dessa cambell dvärghamster??

DixieBC
0

#62 Nej, de är hybrider :)

[Nikodemus]
0

De va inte de jag fråga .

Sara1214
3

#56 Så himla snällt att du kunde ta hand om den här lilla sötnosen. Det var en som var lite extra social, hon gick upp i handen och väldigt nyfiken. Nu kom hon till ett mycket bra hem! och med tiden ensam kommer hon bli mycket tamare. Sötnosen!!

jossa5
3

#64 Du fick ett svar, "Nej, de är hybrider" alltså är det ett "Nej, det är inte campbells".

Mvh,

DixieBC
1

#64 Eftersom att de är hybrider, så är de ju inte campbells :)

#54 Åh vad fin hon är! Härligt att hon kom till ett så bra hem!

jentrjenny
0

Ja det känns jätteroligt! Hon är verkligen super söt och så fort man pratar med henne när hon är vaken i buren så kommer hon fram och är nyfiken och vill klättra upp i handen, trots att hon är nyinflyttad! Hoppas verkligen det går bra för hennes syskon också för dom var väldigt söta dom med ;)

Sara1214
0

Ja då puttar jag upp den här tråden! Det har kommit ytterligare 3 ungar som antagligen inte kommer överleva om de inte finns hem att få… Om hon bara fick sålt på några stycken så skulle detta inte vara ett problem🤔

Surpan
0

Har det kommit en till kull?

/Surpan

Wilmizzen
1

Jag skulle gärna vilja köpa den som har tappat en fot! Vill att dom ska få bra hem även den lilla skönheten, bara för att hen har tappat en fot betyder det inte att hen är mindre värd. Hur mycket vill hon ha för den så kan vi diskutera lite och jag kan berätta om mig och Bur osv..

Sara1214
0

hej! Den som tappat en fot överlevde tyvärr inte. Nej exakt! Haha. Dock har ingen sagt att den är mindre värd😉 Jag har också en fast guldhamster som har tappat en fot här hemma! Men du får jätte gärna ta hand om någon annan plutt! vart bor du? Om hamstern får ett bra hem så kan hon skänka bort en. Ungarna som hon fått nu ska få testa att vara tillsammans. Funkar inte det säljs dem en och en :)

Mirre395
0

#0 hade du stoppat in den med en skadad fot hos guldhamstern? För dessa är väl hybrider? Rätta mig om jag är helt ute och cyklar!:)

Sara1214
0

Haha ja lite grann tror jag. Guldhamster ska vara helt själva och dvärghamstrar ska ha sällskap. Hon var bara en liten unge när hon förlorade foten och dog några timmar senare.

neapeaw
2

Men har det kommit en till kull nu?!

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Surpan
2

Nu känner jag att det är dags att koppla in några vuxna i detta. Jag förstår att det finns andra omständigheter och så men det kanske är dags att lämna in allihopa till någon uppfödare eller djuraffär? TS - kan du prata med dina föräldrar om detta, om inte din kompis har någon som kan stödja?

/Surpan

Sara1214
1

#75 exakt vad jag skrev #76 hon har frågat djuraffär men de vill inte ha dem. Vad ska vi göra? Vi har 5 djur redan i ett radhus.. Vi kan ABSOLUT inte ta emot fler djur. Jag är ledsen men de funkar inte. Man kan inte rädda alla djur. Jag har ingen aning om vad jag kan göra mer än jag gjort. Har frågat mamma men hon säger att jag inte kan ta hand om varje sjukt djur jag ser. Och hon har väll en poäng i det. Jag kan fråga igen men jag tror inte jag kommer få.

Sara1214
0

Har redan räddat en hamster för inte så länge sedan. Han mådde inte bra och skulle avlivas för han hade ingen fot. Men då tog jag honom efter mycket om och men. Tjatade på mamma i över en vecka.

Surpan
2

Jag förstår att ni inte kan ta in fler hamstrar själva, och att din mamma säger nej, men ni kanske kan ringa någon? Kolla i fler djuraffärer? I värsta fall tycker jag detta ska anmälas. Det är inte ansvarsfull djurhållning att hålla djur på det viset.

Hur många hamstrar är det just nu i din väns hem? Kan de få hjälp med att känsbestämma allihop så det inte blir fler olyckor?

/Surpan

Sara1214
1

Jag kan kolla runt lite. Men kommer inte ha så mycket tid. Är på kalas nu och imorgon och på söndag. sedan har jag flera prov i veckan plus träningar som börjar nästa vecka. Men jag ska försöka hinna kolla runt. Kan hjälpa henne med könen men det får hinnas med när det hinns med. Just nu har hon 11 hamstrar. Men alla mår bra nu. Så det är inte så större problem.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.