Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 727 ggr
Aja85
0

Beteende

Hej!
Är det ngn som har varit med om att deras hamster/hamstrar helt plötsligt har börjat med nya saker? De senaste veckorna äter min hamstergrabb inte sitt torrfoder längre. Förut brukade han rensa skålen och ta med det in i huset, men de senaste veckorna rör han det knappt. Han äter på sin gnagstång, torkade majsstänger, grönsaker och Barnmat däremot.
Sen har han börjat med att när han springer i hjulet, går han ur ibland och lägger sig bredvid det. Sen går han i och springer igen, och en stund senare går han ur och lägger sig. Så håller han på nästan hela tiden.  Att han springer i hjulet är givetvis ingen överraskning, men det där med att lägga sig är. Bör jag vara orolig? Svara gärna.

Tjeja
0

Om det med hjulet och maten hänger i hop är ju svårt att svara på. Men vad gäller torrfodret undrar jag om det är fräscht längre i så fall? Eftersom han äter andra saker ändå tänker jag. Hur luktar det? Kan det ha börjat växa mögel i eller börjat "surna" på något vis? Har du provat med något  nytt/fräscht/annat torrfoder?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annlen68
1

Jag tänker att du kanske ska slopa det övriga du ger honom; majskolv, Barnmat etc   och enbart erbjuda torrfoder och se om han inte äter då.  Jag har märkt på vår hamster också; att hon äter mindre av torrfodret när hon  fått andra saker att äta; tex frön, kräcker så jag brukar vara försiktig med att inte erbjuda för mycket sådant, för torrfodret innehåller ju allt de näringsmässigt de behöver så det vill jag att hon ska äta bra av.

Apropå det där med hjulet, Molly gör något liknande. Hon kan springa i hjulet en stund, sen tar hon ett litet varv runt i buren, sen springer hon igen, springer ett litet varv runt…osv osv…men nu skriver du att din hamster lägger sig ner…måste fråga hur gammal hamstern är?

Aja85
0

#1: Nej, det luktar inte konstigt eller har blivit unket. Påsen det ligger i är lufttät så det alltid ska vara fräscht och jag är alltid noga med att den är stängd överallt.  Har inte provat med nåt nytt Foder, men det var en bra idé.

#2: Han får inte heller stänger ofta, bara ibland,  för att han ska få nåt att göra och slipa sina tänder på. Han är 6 månader. Det där med att springa runt i buren låter lite bekant. Nåt liknande gjorde han för ett tag sedan.