Väcka hamster?
Han brukade vakna på en "lågisk" tid, men nu vaknar han jätte mycket senare, förmodligen för att jag har varit förskylt och därför inte rört honom på ungefär 3 veckor. Om han fortsätter med att sova senare och senare hela tiden så kanske jag inte enns hinner med längre.
Du kan ju stöka runt i hans Bur en halvtimme innan han brukar vakna. Sedan en halvtimme tidigare, och sedan en halvtimme tidigare. Inte mycket, men städa lite, lägga ut mat, nytt vatten. Var inte jätteförsiktig.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#0 Vi väcker vår hamster runt 19 varje kväll. Inte så att vi abrupt rycker upp huset; utan brukar börja med att titta över toaletterna, byta vatten, kolla matskålen o s v. Pratar lite med henne, krafsar lite…sedan brukar vi försiktigt lyfta huset och då sitter hon oftast där vaken och tittar :) Brukar ge henne en liten godbit då :)
Jag vet att vissa säger att man absolut inte bör väcka sina hamstrar, medan vissa säger att det är helt okey. Men nu gör vi så och jag tror inte att det skadar henne på något sätt.
Hon är pigg och leker och far runt i sin lekhage. Ibland kan hon ta sig en tupplur när hon kommit tillbaka till buren igen, men oftast inte. Jag tror de ser till att ta igen eventuellt förlorad sömn som de behöver. Jag vet många som gör så här.
Nu vet jag många här på forumet som inte håller med mig, men alla tycker inte lika.
Tycker det är individuellt. Blir han lätt stressad ska du nog inte. Annars bör du göra som #1 säger :)
**//Amanda