Hamster iFokus

Hamster

Etikettcampbells
Läst 765 ggr
Cindy S
0

17cm högt för lågt?

Om allt går väl(och jag kan tvätta bort kaninlukten) vill jag ha kaninburen(botten) till min campbell. Om jag bara har lite strö i den(grävlåda istället), och ingen inredning vid kanterna, tror ni 17cm är för lågt ändå? Gallret är borta.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Scorpio97
0

Du menar att du vill ha bottnen som Bur?

17 cm tycker jag är för lågt i så fall, känns som att hamstern ganska lätt kan ta sig över då om den vill. Dom kan hoppa ganska högt.

//Jessie

jossa5
0

Kortaste sidan på en Bur ska vara 20 cm till en hamster, så ja, 17 cm är för lågt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
0

#2 Hur menar du nu? Höjden är ju 17 cm, inte bredden eller längden

jossa5
0

#3 Kom inte ihåg hur det stod hos JBV, men står där både kortaste sidan, samt lägsta höjden. Och kortaste sidan är 0,2 respektive 0,25 m för dvärg och guld, men även lägsta höjd, som är 0,2 m. 
Så 17 cm är för lågt, det måste vara minst 20 cm.

Sen vet jag inte om jag skulle våga ha burbotten utan gallerlock, för hamstrarna är ju rätt duktiga på att hoppa och ev rymma.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Frosstis
0

#4 Ja okej nu förstår jag :)

Cindy S
0

Om buren inte har tak kan jag inte tänka mig att den bryter mot lagen. Men om hon kan komma över är det förstås ett problem.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

kiku_molly
0

Jag skulle inte rekommendera det men om du inte har så hög inredning längs väggarna så tror jag inte att det skulle vara ett problem. Men då kan man inte ha samma mängd Bottenmaterial som skulle behövas.

Cindy S
0

#7 Jag hade tänkt minimalt med strö, men ett grävtorn i mitten, alternativt en Samla låda med spån hon får gräva i varannan dag. Jag vill ge henne så mycket yta som möjligt. Annars får det lov att bli en lekhage.

Jessica Jones (2015-)

Imasy
0

Jag hade aldrig vågat ha en så låg kant. Har sett de som kan hoppa längre än vad jag trodde var möjligt och ha andra uppfinnigsrika ideer för sig.

Så jag hade satsat på något med högre kant/lock.

Frosstis
0

Hade en hamster som hoppade riktigt hög en gång, det var nog lika högt som de gallerhagarna som man kan köpa är

Zaviie
0

Bara en idé, kan du inte sätta ram/fyrkant uppe i/på kanten av tex plywood, plexi eller liknande, mina kaninburar har som ett litet stopp för gallret, hoppas du förstår hur jag menar :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se