Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
LĂ€st 806 ggr
The Idizen
2014-10-09 13:17
0

Sorterar mat

Hej! Jag har 2 hamstrar, en guld och en dvĂ€rg. đŸ™‚

BĂ„da tvĂ„ "sorterar ut maten" det Ă€r en speciell bit dom absolut inte vill Ă€ta, dom Ă€ter allt utom den. Typ brun smal och kanske 1,5 cm lĂ„ng

Detta har lett till att 2 hamstrar har Ă€tit upp 2,5 kg hamstermat pĂ„ kanske 1,5 mĂ„nader 
 đŸ€” 

Vad ska jag göra? Dom kan inte hĂ„lla pĂ„ sĂ„.. Det blir jĂ€tte dyrt 
 đŸ˜•

Live HjĂ€rta Laugh HjĂ€rta Love HjĂ€rta

annlen68
2014-10-09 13:21
1

#0  Köp pellets, tex Hamster complete. DĂ„ fĂ„r de i sig allt de behöver och kan inte sortera bort vissa saker :)

annlen68
2014-10-09 13:22
0

DÀremot sÄ brukar jag blanda i lite smÄdjursblandning i torrfodret nÄgon gÄng ibland för variationens skull :)

Cindy S
2014-10-09 13:37
0

Det finns lite artiklar hÀr pÄ sidan om vad man kan blanda i hamstermat djuraffÀrer sÀljer för variation, t.ex. torkad frukt/grönsaker, torrfoder för hundar/katter, sesamfrö, fÄgelfrö, , nyttig musli och axa grynblandning. Det kan vara en idé.

Jessica Jones (2015-)

- SajtvÀrd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Mirre395
2014-10-09 14:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det dessa som de inte Ă€ter?( se bild) Är det dem sĂ„ har jag samma problem för ingen av mina hamstrar har gillat dem:( Tidigare har jag ibland gett nĂ€stan bara sĂ„nna sĂ„ att de mĂ„ste Ă€ta dem nĂ€r det blir hungriga. Det har jag nu slutat med för det slutade med att dem Ă„t andra saker Ă€ndĂ„ som t.ex. Grönsakerna, tuggleksakerna eller godisarna:( Men jag fick bara acceptera det och gav istĂ€llet annan mat som ersatt de bitarna;) vet inte pm det hĂ€r hjĂ€lpte dig sĂ€rskilt mycket, men jag hoppas att det löser sig;)

Mirre395
2014-10-09 14:35
0

*om* istÀllet för "pm" :)

annlen68
2014-10-09 14:40
0

Men som sagt
varför krĂ„ngla till det nĂ€r det finns pellets. UtmĂ€rkt som basföda och sedan kan man ju alltid komplettera med annat ibland: t ex fröblandning etc. Men dessa kulor innehĂ„ller allt det en hamster behöver, det Ă€r det som Ă€r sĂ„ bra med dem :)

http://www.zoo.se/complete-hamster-versele-laga-hamsterfoder-500-g.html

Mirre395
2014-10-10 09:14
1

#6 Fast pellets Àr ju helt onaturligt för hamstrar?:) dem brukar uppskatta fröblandningar mer istÀllet för allt i en klump;) det Àr ju som att man heldre Àter t.ex ett Àpple och en banan för sig och inte allt i en smet:) och det Àr mycket bÀttre för dem att öppna och skala frön och nötter som tillhör deras naturliga instinkt . Fast det finns ocksÄ hamstrar som föredrar pellets. Det Àr nog bra att man isÄfall kompletterar med fröblandning som du sÀger:)

annlen68
2014-10-10 09:18
0

#7  Ja jag tycker det kĂ€nns tryggast att hamstern har pellets som basföda; dĂ„ behöver jag inte fundera pĂ„ om hon fĂ„r i sig allt hon behöver eller inte. SĂ„ jag tycker jag kommit fram till den perfekta lösningen med att nĂ„gra dagar i veckan komplettera med frö/smĂ„djursblandning :)

[MikaelaR]
2014-10-10 12:02
0

Dem fÄr i sig allt dem behöver via fröblandningar sen kan man komplettera med protein vid sidan om som Barnmat med kött till exempel

annlen68
2014-10-10 12:58
0

#7 Dock kan man ju inte riktigt jÀmföra ett djur med oss mÀnniskor, klart det skulle vara konstigt för oss att Àta bitar som Àr en enda blandning av grönsaker, kött osv :) men t ex hundar och katter Àter ju ocksÄ torrfoder , tror inte det Àr sÄ konstigt för dem; men naturligtvis bra att dÄ och dÄ ge dem fröer och liknande som pÄminner om det de Àter i det vilda :)

[MikaelaR]
2014-10-10 13:00
1

#10 Dem fÄr fröblandningar för att utöva naturliga beteenden som att skala frön med mera.

annlen68
2014-10-10 13:17
0

#11  Ja det Ă€r dĂ€rför jag ger fröblandning som komplement; men jag tycker det kĂ€nns tryggt med pellets som bas sĂ„ jag vet att hon fĂ„r i sig allt. Ger man enbart fröblandning (som komplettera med proteinkĂ€llor)  sĂ„ sorterar de ju bort vissa sorter, som TS beskriver.

Men mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet hĂ„ller ju pĂ„ med hamsteruppfödning och har stor erfarenhet av hamstrar och kan ju det dĂ€r bĂ€ttre Ă€n vad jag  och mĂ„nga andra kan, sĂ„ jag lĂ€gger mig inte i hur olika mĂ€nniskor vĂ€ljer att utfordra sina hamstrar :)  Gav bara TS ett rĂ„d eftersom hon hade problem med just detta :)

[MikaelaR]
2014-10-10 13:17
0

Mina sorterar inte bort nÄgot tror inte det Àr nÄgon fara Àven om dem sorterar bort nÄgot dem fÄr ÀndÄ i sig vad dem behöver

Fiona1234
2014-10-10 14:05
0

Har man en tillrÀckligt bra fröblandning sÄ Àter de allt ;)

// Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Sofia ,VĂ€dersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare pĂ„ Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

The Idizen
2014-10-11 17:50
0

Hej! Tack för alla svar. Jag har pratat med min uppfödare och ska byta till en annan mat. đŸ™‚

Live HjĂ€rta Laugh HjĂ€rta Love HjĂ€rta