två frågor.
Tycker ni det är viktigt med mer "fri yta" eller att det är ombonat i buren? vad är viktigast enligt er? med ombonat menar jag mycket inredning det ser fint ut på bild iallafall. Sen undrar jag för er som har dunabur, jag testade att sätta in en Hjul i min duna multy(mellanstor duna) och hjulet stöter ju nästan i taket går det att ha hjulet fungerande i buren verkligen?
Jag tycker det är viktigt med lagom med inredning. Flera olika saker såsom rör, saker att gnaga på osv - men det får inte ta upp all yta. Lite fri yta tycker jag det ska finnas.
Vilket sorts Hjul har du? Hade du spån där du satte in det?
Det borde funka med Hjul, har ju sett dunaburar där de har Hjul i.
Hamstrar är bytesdjur, och bytesdjur brukar i regel känna sig stressade av för stora tomma ytor. Sen har vi avlat bort det lite på våra sällskapsdjur, men jag satsar hellre på mycket inredning än mycket fri yta. I rasthagen ser jag dock alltid till att det finns plats för hamstern att springa runt ordentligt.
Jag har haft 20 cm Hjul i mellanduna, och det har fått plats. Nu har jag dock tefat istället. Men du kanske har större Hjul?
//Jessie
det är runt 20 cm, och nästan snuddar taket…
Men om man ställer hjulet på plats direkt på burbotten, sen kan man bara fylla på med spån för då hamnar det ju ändå inte under själva hjulställningen..
#6 Tack för tipset, så jag får typ ta undan spånet åt sidan där hjulet ska stå… har ganska tjockt lager med spån nu måste vara därför.
#8 Precis. Man får ställa hjulet direkt på botten, eller med ett väldigt tunt lager spån under. Jag brukade bygga en liten kant av kartong runt, annars brukade spånet hamna i/under hjulet ändå så det inte gick att snurra.
//Jessie
Har du en lekhage? De kan ju ha hjulet där i sådant fall, eller att du bara har det inne ibland. Annars så kan lite variation vara rolig, och ifall du känner att du har för mycket inredning kan du ta ut, och sedan byta ut det mot annan inredning.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Vad för inredning är rolig för hamstrarna enligt er?:)