Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 576 ggr
[MikaelaR]
0

Hjulfråga

Lexie82
0

Jag har det hjulet till mina dvärgar, men använder det mycket sparsamt. Visst funkar det, men jag blir alltid så orolig att de ska göra illa sig på den där pinnen som går tvärsöver, så jag föredrar en springdisk istället (eller vad de nu kallas).
Dessutom låter det en del, tycker jag.

Scorpio97
0

Min kusin hade ett sånt till sin guldhamster. Det var ganska smalt, så när hamstern blev vuxen så blev det svårt för den att springa.

Har man två dvärghamstrar, så finns det risk att dom skadar sig på ekrarna. Om en springer och en hoppar in, exempelvis.

Om det är guldhamster du har så rekommenderas det oftast att man har ett Hjul på 25 cm i diameter, om det inte är en unge/väldigt liten guld.

//Jessie

Lexie82
0

Håller med #2 att det är ett ganska smalt Hjul. Och EKRAR var ordet jag sökte när jag skrev pinnen som går tvärsöver =P

[MikaelaR]
0

http://www.zoo.se/catalog/product/view/id/27132/s/running-disc/category/258/ vad tycker ni om detta? inte riktigt ett Hjul då men men. Om ni vet något bra Hjul länka gärna det då…

Scorpio97
0

#4 Jag har tefat/flying saucer (som på din länk) till min dvärg just nu, och jag tycker det funkar utmärkt. 

Har även sett ett trähjul som är väldigt stort och fint, och om jag skulle vilja ha Hjul skulle jag välja det. Har dock ingen länk tyvärr.

//Jessie

Scorpio97
0

Detta menade jag: http://www.zoo.se/produkter/smadjur/lek-aktivering/springbollar-hjul/trahjul-23456.html

Jag har dock dvärgar, om du har guld så bör du som sagt ha ett större. (Vilket tyvärr inte verkade finnas på den sidan)

Har även hört bra om detta, men det kan också vara lite för smalt för större hamstrar: http://www.zoo.se/produkter/smadjur/lek-aktivering/springbollar-hjul/trahjul-23455.html

Nackdelen med trähjul är dock att dom suger upp kiss, så om du har en hamster som gärna kissar i hjulet så blir det inte så bra i längden. Fördelen är att hamstern kan gnaga på det utan att riskera att få i sig vassa plastbitar.

//Jessie

[MikaelaR]
0

Men det jag länkade i  #4 borde ju passa en guldis det var ju 30 cm?

annlen68
0

#7  Det är detta som kallas "tefat" :)  och de kan du lika gärna ha istället för Hjul. *Vi har ett sånt, dock storleken mindre. Funderar just nu på om vi ska gå upp till denna i större storlek eller byta till Hjul.  Storleken du länkar till på 30 cm är perfekt till guldis

Be-Bopz
0

Till TS, det hjulet du länkade till först, funkar, jag har använt det under många år, ingen har skadat sig på hjulet ;)

[MikaelaR]
0

#9 Ok bra, låter du hamstern ha fri tillgång till hjulet? :)

annlen68
0

#10  Fri tillgång bör de inte ha, då gör de inte annat än springer i hjulet. Det blir liksom ett stereotypt beteende..

[MikaelaR]
0

#11 bör och bör, det är olika från hamster till hamster vissa klarar av det andra inte man kan ju kolla vad sin hamster gör och vad som passar den :)

annlen68
0

#12 Självklart :)  Men springer de hela tiden och inte gör annat är det kanske idé att begränsa..

Fiona1234
0

De kan ha hjulet hela tiden, de anpassar sig :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Be-Bopz
0

Mina har hjulet i hagen, några av mina äldre turas om att ha hjulet i buren, funkar fint här hemma och har gjort under många år :)

The Animallovers!!!
0

Det som #6 länkade gillar jag mest, naturligt och tyst gående.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!