Hamsterbur-risk?
Kanske är lite för orolig nu men funderar på att köpa en duna Bur - begagnad det har bott en guldhamster i den, den är rengjord och allting men jag undrar om det finns någon risk för papova om en annan hamster bott i den innan jag vet ju inget om den hade papova eller ej? tror ej det men vem vet. Tror ni det finns någon risk?
Hur länge sedan bodde en guldhamster i den?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Några veckor sedan sa hon!
tänkte köpa den idag men vill vara säker, så om någon vet så får dem gärna svara vad dem tror iallafall.
Du kan ju descinficera den. Finns säkert något sådant medel i djurbutik.
Vilken slags duna är det?
Ok. Tror du man måste desinficera den?
Måste och måste…men för att vara säker på att buren är smittfri :)
Ja men det är inte alla desinfektionsmedel som tar bort smittor. Då måste man ju köpa något starkt.
Fråga i djuraffär vad de har.
http://animail.se/virkon-s-desinfeksjonsmiddel-50-g.html?nosto=nosto-category
Kanske denna? men det är ju dyrt kanske finns något billigare? sen måste man ha handskar och munskydd och allt 
Jag vet att många rekommenderar virkon, men det blir ju en risk.
Du kan inte ha den Bur du har nu till guldhamster och använda virkon på den nya och ge den till dvärgarna?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Mjo… Det kan jag, men jag har redan så guldhamstern kan få en Bur när den kommer hem (stor typ samla låda) tänkte köpa en begagnad dunabur ändå för att ha om samla lådan inte funkade. Men nu såg jag en dunabur till salu på internet så kunde inte låta bli jag köpte den… kändes lite enklare än att desinfektera och allt nu får jag sluta storshoppa till min guldhamster kommer bli fattig snart. Ska köpa en guldhamster idag! 😃 *Happy*
http://www.granngarden.se/product/desinfektion-virkon-s-50-gr
Finns billigare på Granngården. Det är det medlet jag sett här på hamsterifokus. att de använder när de vill descinficera burar.
tack för tipset #12 tror det är effektivt men beställde en ny Bur istället.
#13 Ok, ja det är ju säkrast. Lycka till med din hamster idag :) Ska du köpa hos uppfödare eller djuraffär?
uppfödare, silverängen! :D svart lh, rex hane 🎈