Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2688 ggr
annlen68
0

Vilket hamsterhjul / tefat är bäst?

Funderar på ett hamsterhjul till Molly. Har tittat på detta:

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/279213

Någon som vet om detta Hjul är bra?

Hon är ju snart 3 månader nu och jag vet att de ska vara 5 månader nr de börjar med Hjul, men jag tänkte i alla fall inte att hon ska ha det jämt i buren; utan någon timme varje kväll.

Just nu har hon ett tefat.  När det är ute i hagen bryr hon sig inte omdet; men när hon har det i buren en stund på kvällen springer hon som 17 i det :)

Hon har en sån otrolig energi denna lilla tjej som hon måste få utlopp för. Tycker det är bättre hon får springa en stund i ett hjul/tefat istället för att klättra på väggarna.

Så vilket Hjul anser ni vara bäst?  Bäst storlek till guldhamster?   Är Hjul eller tefat bäst?

Kom med era åsikter!

elima_2
0

Såndär köpte vi till våran guldis Sigge,  den som är 28cm, han verkar gilla den bättre än trähjulet han hade tidigare. (den var mindre så var tvungen att byta ut den)

+Att den är i plast! (har likadan till dvärgen, fast en strl mindre, dvärgen kissar i sitt Hjul hela tiden så den är bara att diska/skölja.

-Den låter.. Fast det kanske är något fel på den Sigge har, den liksom vobblar lite och låter lite, men inte så farligt :)

LillyAmanda
0

Jag tycker tefat är bäst :)

**//Amanda

elima_2
0

Dvärgen har haft tefat men gillade inte riktigt den, har inte provat till gulden eftersom ett sånt stort tefat tar sån plats..

fuzzie
0

Jag tycker att detta trähjul är det bästa då det inte gör något ifall de gnager på det: 

Hamsterhjul i trä 

Jag har ju dock vintervita dvärgar så mina har den mindre storleken på 20x7 cm. Men till en guldis får man ju istället ta det större hjulet på 29x10 cm. 

Jag gillar även Flying Saucer då det har en annan lutning än ett gammalt hederligt "vanligt" hamsterhjul. Men även där väljer jag ju den mindre storleken till mina dvärgar. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

illyria1989
0

Jag har köpt samma som #4 länkar till. Inte börjar använda det än, men det är både tyst och snyggt! Plast är ju lättare att göra rent osv, får se om min vill använda det som toalett eller ej.

tilde.wahlgren
0

förlåt TS för OT men tror ni att det stora hjulet #4 länkar till får det plats på höjden i en duna maxi med höjd på 37 cm?

Hjärta SVEA Hjärta 

Tessan01
0

#6 Ja, om hjulet är på 29cm, och höjden är 37. Dock om man har massor med spån kan det vara att den inte får plats, men man får annars lägga minde vid hjulet, 🙂

annlen68
0

#6  Ingen fara så länge det handlar om Hjul o tefat 😃

tilde.wahlgren
0

#7 #6 tack för svaren son sagt förlåt för OT TS

Hjärta SVEA Hjärta 

Whippet
0

Jag rekommenderar trähjul, då det inte låter eller att hamstern kan skada sig!

I'm out Vilar huvudet i handen