Hur stor risk för parning?
Jag hade min hamsterhane lös på golvet ikväll, jag hade gått ut ur rummet när det hände… I samma rum som han var lös på bor det en liten hamsterhona i en samlalåda utan lock. Jag hade som sagt lämnat hanen ensam på rummet, och när jag kom in igen så satt hanen i honans Bur!! Han måste ha klättrat in till henne på något sätt, hur vet jag inte… jag tog såklart ut honom ur buren direkt, kollade igenom honom och han verkade inte ha blivit biten eller skadad. Men jag undrar hur stor risk det är att honan blivit parad? Hon var bara 6 veckor gammal, och hanen var hennes pappa, så jag vill absolut inte att hon ska bli dräktig!! Jag tror det var omkring en halvtimma som hanen var lös utan uppsikt:(
Brunstar honan?
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag vet inte, har inte sett något tecken på brunst
putt
Putt igen, vad kan man göra om hon blivit parad? Hon är ju så ung :(
Inget du kan göra tyvärr, bara att avvakta i ca 16 dagar och se om det kommer bebisar eller ej. Tror tyvärr risken för att hon kan avlida vid födsel ökar vid såpass ung ålder, även missbildningar kan säkert dyka upp vid far/dotter parning. Det är bara att avvakta och hoppas på det bästa! Jag håller alla tummar och tassar på att hon inte är dräktig!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Oj vad jobbigt! Hoppas verkligen inte hon är dräktig! Men känn dig inte skyldig till detta Lydia, hur det än går!
Okej, bara att avvakta och se alltså. Lilla aravis, hoppas hon inte blir dräktig!
#5 Bara för att det är en far/dotter-parning så behöver det inte betyda att det kommer missbildningar. Det finns många människor som linjeavlar sina djur, utan att det för den skull blir missbildningar.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Nu tror jag hon brunstade ikväll och hon har inte blivit alls tjock heller :) Så hon blev nog aldrig parad trots allt :)