Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 870 ggr
[MikaelaR]
0

Minsta utrymmet till din guldhamster?

Vad är den minsta yta du skulle kunna tänka dig låta din guldhamster bo på? skulle ni kunna låta er guldhamster bo i en mini duna eller vart går gränsen för er? jag sitter och funderar en del på vart gränsen går själv så vill jag ha så stort som möjligt jag vet ju att det är det bästa för djuret samtidigt som det är en svår fråga eftersom dem lever i fångenskap och kan få komma ut i rasthage också. Hur tänker ni?

annlen68
0

#0  Vår Molly bor just nu i en miniduna, hon är 12 veckor. Den är ju "laglig" när man ser till måtten, men jag märker ju att den är alldeles för liten i längden. Man får verkligen inte rum med mycket mer saker än  huset, toaletten, sandbadet, matskålen; så i längden tycker jag det är för litet för en guldhamster. Även om de får komma ut i rasthage varje dag. De tillbringar ju trots allt hela nätterna i buren.

Vi har beställt en duna multy, den som är 71 cm lång, som vi nu väntar på.  Nu har jag ju ingen erfarenhet av den ännu men den tror jag är helt okey för en guldhamster; så jag skulle säga att det måttet är det minsta jag skulle kunna låta en guldhamster bo i hela sitt liv :)

[MikaelaR]
0

#1 Japp jag var ju en av dem som tipsade dig om minst duna multy jag kan nog hålla med om att det är det minsta jag skulle vilja ha en guldhamster i.

annlen68
0

#2  Vad har du för Bur o mått nu?  och har du en eller flera guldhamstrar?

[MikaelaR]
0

Eh? jag har en duna multy till mina dvärghamstrar, ska skaffa guldhamster inom kort som det är planerat. Skulle vilja ha en maxi eller multy helst.

annlen68
0

#4  Ja jag frågade eftersom jag inte visste 🙂

[MikaelaR]
0

jahaa oki :)

Cindy S
0

Jag anser 130L samla, för när min Electronica bodde i sin tyckte jag den var för liten.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

annlen68
1

#7  Tyckte du Samlan var liten, eller hur menar du? :)

Cindy S
0

#8 Ja, Samlan kändes för liten.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

annlen68
0

En Samla 130 liter har måtten 78x56x43

En duna multy medium har måtten 71 x 46 x h 31,5

Samlan är alltå t o m större än dunan

Vad tycker du är minimimåttet för guldhamster? :)

Lojs
0

Jag tycker det helt beror på hamstern, jag har burar i en massa olika storlekar och utformningar, inklusive miniduna, och låter hamstrarna bo i en Bur som passar dem som individ. I miniduna och liknande små burar har jag pensionärer som mest tar det lugnt och inte har så stort aktivitetsbehov längre.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

annlen68
0

#11  Låter sannolikt :)  Hoppas dock att vår livliga lilla Molly kommer trivas i den nya duna multyn (den som är 71 cm på längden) :) 

Du verkar ju så duktig på det här med hamstrar :)  så jag har en fråga till dig:

Anser du att det kan vara riskfyllt när hamster hänger upp och ner och klättrar i taket?  Igår såg vi nämligen Molly göra detta första gången. Vi har en duna Bur, så hon lyckades sträcka sig från hustaket och upp till gallret :)  Hon har försökt många gånger, men nu har hon väl växt på sig så nu når hon :)

Det såg så himla roligt ut, och hon var faktiskt försiktig när hon skulle ner - hon höll sig kvar i ena framtassen innan hon släppte och for ner :)

Kan ju vara roligt att klättra där för henne, bara jag vet att det inte kan vara farligt..så vad anser du?

LillyAmanda
0

Har en duna fun. Men måste nog skaffa något annat, då han gnager på gallret. men vi ska nog till fastlandet i november så då kanske det kan bli en samla :)

**//Amanda

Lojs
0

#12 Det beror helt på hur hög buren är och vad den kan trilla ner på. Jag har haft hamstrar som klättrat i taket i duna burar, då ser jag noga till att ha mycket spån och att det inte finns något hårt att landa på, annars kan de bryta svansen. Jag har tyvärr haft en hamster som brutit svansen efter att han klättrat i taket på en Bur där jag trodde att han inte kunde nå taket, men det kunde han tydligen. :( Är taket riktigt högt så kan de trilla ner och dö. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

annlen68
0

#13  Gnager hon på takgallret?  eller gallret nertill?

Frosstis
0

Inte läst några inlägg, men skulle aldrig igen låta en guldhamster bo i en miniduna. Skulle minst låtit den bo i en stor samla låda. Många tycker att dom rastar sina hamstrar läänge, hela 4 timmar per dag. Men dom andra 20 timmarna per dag då ? =) Jag skulle inte vilja låta något djur bo på en sån liten yta 20 timmar varenda dag i sitt liv. Så tänk på hur länge hamstern är i buren innan du tänker på att skaffa en liten Bur!

*~HamsterHamster~*
0

terrarium 100x50x50 absolut minst för mig, minstmått i tre andra länder, bland annat det jag mer ller mindre växt upp i. och jag skriver i forum så det är vana och redprkt för djurets rörelsebehov. enligt mig.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.