Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1062 ggr
[vanilla skye]
0

Laglig bur eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är denna Bur laglig för rysk vintervit dvärghamster?

kigon
5

Hoppas inte… Dock omöjligt att veta utan mått, men skulle starkt avråda dig från att ha något där i förutom typ syrsor eller sniglar…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

LillyAmanda
2

Skulle rekommendera att köpa en samla 130L från ikea.

**//Amanda

Fiona1234
5

Det där är en transport Bur? Så nej, det funkar inte.

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

jossa5
2

Nej, den är för liten.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[MikaelaR]
3

Det där ser verkligen ut som en transportbur! den kan du nog inte använda som hamsterns boende dem ska ha  mycket större för att må bra. Hur ska du få plats med allt en hamster behöver i en sån liten Bur, när du sätter in inredningen kommer den ju behöva springa in i väggarna för att ens kunna röra sig.
Dessutom bör dem flesta ryska vintervita bo i par! utom vissa undantag där dem verkligen inte klarar att bo med andra har du kollat upp uppfödare? eller du kanske redan köpt en hamster.

Underlag ska ej vara jord heller men det finns andra trådar om vad för underlag som passar jag rekommenderar dig att gå in på Svenska hamster föreningens sida och läsa lite om hamsterskötsel.

om du vill ha ett billigare alternativ till Bur kan du välja denna från ikea: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90102971/

Annars finns duna burar, och billigare begagnade på blocket.

[vanilla skye]
5

En bekant som undrade, själv visste jag inte, tycker själv att de är för små.

Hamstern har iallafall fått flytta in en stor våningsbur med rör :)

fuzzie
1

Det där är en vanlig petbox som ofta används när man skall åka på utställning och den är alltså enbart temporär. Men tur att den bor i en annan Bur! 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

HannaSmile
0

Väldigt liten.Är det inte en Transportbur?

No music, no life😀🎤

[Tasja]
0

#5 Lustigt att så många här rekommenderar Samlaboxen.  Här får du inte en hamster från en uppfödare eller förmedlare om du tänker ha den så trångt. Här är minimåtten 120 x 50 eller 100 x 60 cm.

DixieBC
0

#9 Var är "här"?

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

jossa5
0

#9 Ja, det är väl bra att uppfödare är mån om dom djur dom säljer. Skulle du själv vilja sitta i ett ytte-pyttelitet rum? 
Så varför ska man sätta hamstern i en liten Bur bara för det är ett litet djur? Dom springer mycket i det vilda, och behöver en stor Bur.

Samlalådan är jättebra, för den är stor och billig, därav rekommendationerna. Vet att Tyskland tex, vill ha större mått än vi har här i Sverige.

Mvh,

Cindy S
0

jossa5, jag tror du läste fel, eller svarade på fel inlägg. Tasja tycker ju att samlaboxen är för liten.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jossa5
0

#12 Du har så rätt! Läste och förstod fel. :P Tack för att du hojtade till om det! :)

#9 Var bor du? Om ni har så stora burar. Måste vara värsta lyxigt för hamstern! :) 
Men anledning till att Samlan rekommenderas är ju för att den är stor och billig jämfört med många burar.
Kollar man vad Jordbruksverket här säger så är ju inte minimikraven särskilt stora, så jämfört med det är Samlan stor.
Sen har ju inte hamstern sån hög status som djur här. Det är ju ett "barn-djur", som är billigt och lätt att hä bort om det blir problem. Men skulle det krävas så stora burar här, så skulle många inte köpa hamster. Dom mått du skrivit är ju storlek på våra marsvinsburar. Dvs, dom burar du kan köpa i affär. Vet att många bygger egna större av bokhyllor tex.

Men jag skulle tro att det är många som vill ha större burar, men det är dåligt med det om man inte bygger själv.

Mvh,

[Tasja]
2

Jag bor i Tyskland och ja här har vi stora burar :)

Har själv nämligen tittat ner i en Samlabox på IKEA och tyckte den såg trång ut. Men är väl miljöskadad av våra gigantiska här.  Min ena är 190x50 och den andra 220 x 55

Cindy S
0

Det låter ju toppen. Större än vad min kanin har. Är priserna ok på burar där nere?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jossa5
0

#14 Ååh, låter ju superhärligt att ha så stora burar till djuren! Och har du så stort så förstår jag att du tycker en Samla är liten. 
Dom flesta här släpper ju ut sina djur i rasthage med, men det kanske man gör i Tyskland med?

Mvh,

[MikaelaR]
0

#14  Ju större desto bättre, men en samlabox är fortfarande mycket bättre alternativ än det TS visade. Godkända mått i sverige är tyvärr lite litet tycker jag också. Är det gallerburar eller plast/glasburar som är i dem måtten? ni har säkert bättre pris för dem också, finns det regler om större burar till hamstrar i tyskland?

För att här i sverige är samlaboxen till och med större än dem godkända måtten som finns här(tror jag iallafall) och samlaboxen är större än dem flesta burar som säljs i affärer finns undantag såklart.

[Tasja]
0

Jo, rasthagar har vi också.  På Ebay kan man ofta hitta beg burar relativt billigt men de flesta bygger sina egna eller använder akvarier. Den ena av mina är en ombyggt Billy bokylla. Den är liggande och därför 190 cm lång. Sen är den påbyggd ovanpå då Billyhyllan ju bara är 30 cm djup liggande. Ofta byggs hamsterburar i Pax-systemet från IKEA också. Och Expedit-bokyllan. Även när det gäller inredning i burar gillar tyskarna IKEAS sortiment. :) Tex tidskriftssamlaren Knuff kan man göra mycket kul med. Värmeljushållare blir Foder och vattenskålar och fövaringskorgen Asker är super som håla eller sandbad och godisburkarna används nästan till 100% som sandbad. 

Här finns inga minimått alls men uppfödare och andra förmedlare säljer inte till mindre mått än de jag angav. Sen finns det tyvärr många som skaffar sig hamster från Zooaffärer och där säljer man fortfarande små burar med plaströr och för små och farliga motionshjul.  Plastburar är relativt ovanligt här. Akvarium är nog vanligast sen kommer hemmabyggen och sist gallerburar.

[MikaelaR]
0

#18 okej jag har sett flera med små hamsterburar i tyskland då jag vet några som bor där med hamster osv men det är ju bara av vad jag sett.

Det finns många i sverige som också använder större byggen från till exempel ikea eller så finns det ju vissa burar som är så stora men gallerburar är inte alltid att föredra till hamstrar då dem klättrar på gallret. Uppfödare i sverige använder många dunaburar med dessa mått till guldhamstrar: 71x46x31 

Finns även seriösa uppfödare som använder burar med mindre mått än det men jag skulle inte vilja använda en Bur som var mindre än 71x46x31 cm minst.

och då är det ändå större än vad minimum måtten är som godkänt tror jag som sagt…

[Tasja]
0

Ja tyvärr finns de naturligtvis här med. Alla är ju inte upplysta eller bryr sig. Är själv aktiv i en Hjälporganisation för hamster och man får se mycket elände.