Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 1183 ggr
Klebold
0

Galna hamstrar?

(Snälla döm mig inte p.g.a. detta inlägg jag är bara genuint orolig och behöver er hjälp.)
Jag har två stycken Campbell-hamstrar den ena är lite drygt 9 månader och den andra är 6 månader skulle jag tro (orkar inte hitta deras papper för stunden.) 
De bor inte tillsammans då de började bråka utan bor i separata burar och får aldrig träffa varandra då de bara börjar jaga varandra och bitas. 

Den ena har alltid varit en aning bitig (den som är cirka 6 månader) och har aldrig varit någon man sitter och kollar på film med - men han har på senaste tiden slutat äta och ligger mest och sover. Förr brukade han springa på hjulet och utforska världen som om det inte fanns någon morgondag men nu så vill han knappt kolla upp. Försökte ta upp honom idag men det enda som hände var att jag fick ett ex antal små bitsår på ena handen. 

Den andra som är 9 månader lite drygt har alltid varit världens största charmtroll, han hoppar upp i handen på en när man lägger ner handen i buren till honom. Han skulle aldrig bitas och jag brukar kalla honom för min potatis då han trivs bäst sovandes på mattes hand. 
En dag när jag skulle ta upp honom gjorde han ett utfall - han hoppade efter min hand på ett väldigt hotande sätt och jag blev snabbt väldigt förvirrad och orolig då jag bara dagen innan kunnat göra nästan vad jag ville med honom. 
Jag släppte det och lät det vara i några dagar och tänkte att han kanske bara hade en sådan där riktigt tjurig dag och ville inte ha någon kontakt med någon. 
MEN idag så när jag skulle byta hans vatten så hoppade han till och med mot hålet där vattenflaskan sitter och försökte bita mig så fort jag stoppade fram ett finger så han fick nosa. 

Jag vet verkligen inte vad som händer och behöver verkligen verkligen er hjälp. 
Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

Mirre395
0

Är dem från djuraffär eller uppfödare? Djuraffärshamstrar kan börja med alla möjliga beteenden:( Om dem är från uppfödare så skulle jag tipsa om att rådfråga uppfödaren. Ibland kan hamstrar som bott ihop bli deprimerade om dem får bo ensamma. När dem bodde ihop kan det kanske vara så att någon blev skadad och vill skydda sig och kanske bara behöver ta det lugnt för att läka såren ( om det finns några)? Har dem funkat ihop tidigare? Ena kanske bara var aggressiv för något som hänt tidigare? Hur stor Bur hade du innan? De flesta hamstrar som bor ihop kan ju också börja bråka om dem inte har tillräckligt med plats så att dem kan gå undan, om dem vill vara ensamma ibland. Dem behöver också minst ett varsitt hus/krypin för att känna sig trygga. Det finns säkert många fler och bättre svar/ tips än dem här, men det är lite svårt att säga för jag är inte så erfaren om detta då det inte hänt mig… Lycka till!:)

Klebold
0

#1 De är från uppfödare! Tänkte ringa henne senare. 
Den ena bet svansen av den andra så jag tror inte att de var några större fan av varandra! De bodde tillsammans i max två dygn.

Klebold
0

Ingen mer som har några teorier om vad det kan vara? :/

Cindy S
0

Verkar de se fysiskt friska ut? Det verkar konstigt att du fick två aggressiva hamstrar från samma uppfödare. Du kan ju ringa veterinär och fråga om temperamentsförändringar brukar bero på någon fysiskt som man kan se.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -