Göra egen hamsterbur..
Ni som gör egna hamsterburar, typ köper samla-lådor finns det inte andra alternativ till lådor måste man just köpa en samla låda från ikea? borde det inte finnas ännu bättre och kanske större lådor till syftet att ha en hamster boende i? vet ni om något? om jag skulle använda en samla låda som en Bur vill jag inte ha ett lock på toppen för jag vill ha bra ventilation går det att ha så utan att hamstern rymmer?
Kanske ett tätt nät på? 🙂
kan dem verkligen ta sig upp för samla lådan ändå? jag har tittat på den och dessutom borde den ju vara hal för dem att ens försöka klättra upp på.. Går det ens?
Har mejlat jordbruksverket och frågat om det är ok gällande ventilation att ha dem i en plastlåda typ som samla.. får se vad jag får för svar.
#2 Det är okej att ha dem i samla låda utan lock på, men tänk på att du inte får ha leksaker eller strö som är så högt att dem kan ta sig ut då. Om du känner dig osäker och ändå vill ha lock kan du skära/såga ut i locket och sätta fast ett nät i hålet. För extra ventilation kan du göra små hål på kanterna av samlan också, högt upp på sidorna på lådan så hammisen inte får för sig att gnaga sig ut :)