Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 757 ggr
annlen68
0

Hur snabbt ökar guldhamster i vikt?

Vi vägde Molly, 10 v , idag : 56 gram.

Sist vägde vi henne för cirka 11 dagar sedan, då vägde hon 55 gram.

Hon har alltså bara ökat 1 gram; hur pass fort bör de små liven gå upp i vikt?? Väger hon för lite?

Fiona1234
0

Oj, det är väldigt lite, är hon ifrån djuraffär? De väger oftast mindre :) Min ena hona på 4 veckor väger 77gram och mina två 8-veckors hanar väger 200gram, så det är väldigt lite i mina ögon :/

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
0

#1  Oj, nu blev jag orolig :(   Ja hon är från djuraffär :)   Hon äter ju, dricker och är pigg på kvällarna….

lilleskutt89
0

Det låter lite lite. Mina "bebisar" som är 11 v väger runt 90-100 iaf, bara som en jämförelse.

Prova att ge henne lite mer "fet" mat. Som solfrosfrön och Barnmat på burk.

Fiona1234
0

Ägg, Barnmat, solrosfrön och nötter är feta och är bra saker för dom att gå upp i vikt :)

annlen68
0

"Vikt guldhamster: 175-225gr (privatuppfödd) 100-150gr (grossist)" 

Detta läste jag på hamsterföreningens hemsida. När man ser detta så är det nog inte alls konstigt att Molly väger 56 gram nu.

Men då undrar jag hur det kommer sig att privatuppfödda hamstrar väger så pass mycket jämfört med en grossisthamster?

Fiona1234
0

Uppfödare tänker mycket på att få friska och sunda gener-vilket resulterar i större hamstrar som jag avlar väldigt noga och mycket med :) Min allra största hona jag har haft vägde 300gram och min största som jag har just nu väger 240gram, så jag har väldigt stora djur :)

annlen68
0

Oj! :)  Vad "göder" du dem med för att få dem så stora? 🙂