Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2023 ggr
annlen68
0

Nystädad bur - ny leksak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Städade och bytte Bottenmaterial i Mollys Bur ikväll :)  Här har hon nyss kommit in :)  Hon har fått en ny leksak; en gungbräda :) Hon kommer nog bli en av världens mest bortskämda hamstrar - vi kan inte låta bli att köpa nya leksaker till henne ❤️Har kommit på ett sätt för henne att få utlopp för sin enorma energi sena kvällar: vi ställer in "tefatet" och det springer hon i på kvällarna ett par timmar som en liten duracell-kanin :) Sen när vi lägger oss tar vi ut det så hon inte ska springa hela natten :)

[MikaelaR]
0

vad har du för fyllning i huset?

möblera gärna om när du städar det tycker dem är kul iallafall mina!

The Animallovers!!!
1

Om det är Hamstervad du har i huset ta ta gärna bort den då det kan skada hamstern även om den är 'ätbar' som vissa djuraffärer kallar den:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

annlen68
0

#1  Jag brukar möblera om leksakerna; men huset och toaletterna samt matskålarna brukar jag låta stå på samma ställe. Har fått för mig att de vill ha det så, fråga mig inte varför 😃  Men hamstrar kanske är flexibla varelser..?  Toaletten får i alla fall stå kvar..

The Animallovers!!!
1

Men annars väldigt söt hamster och fin ny leksak!:)

[MikaelaR]
0

#3 det är mest för skojjs skull att man möblerar om lite omväxling spelar ingen större roll.

Men om du har hamstervadd i huset så ska du ej använda det utan använd vanligt rivet toapapper i huset! läs mer om hamstervadd till hamster om du googlar tillexempel…

annlen68
0

#4  🙂   Vi använder vadden eftersom den följde med, men sedan kommer vi köra med toapapper. Hon har den bara som ett skönt underlag; kollar huset varje dag och vaddbiten är helt intakt :)

[MikaelaR]
1

Bottenlagret ska vara djupt nog för hamstern att gräva i, minst 5 cm. Hamstern bör även ha en bolåda fylld med t.ex. rivet hushållspapper att krypa in i. Undvik bomull eller annat material som trådar sig. Hamstern kan sno in sig i dessa och fastna så att blodcirkulationen stryps i benen, fötterna eller tårna.

annlen68
1

#7  Bottenlagret är 5 cm minst.  Bolåda har hon också.

Jag tycker det är jättebra att få era infallsvinklar och råd/tips - men det känns mindre kul att det enda kommentarerna innehåller är kritik och synpunkter som inte hör hemma till inlägget. Allt jag ville var att visa upp den nystädade buren och nya leksaken…

Fiona1234
0

Jättefint! :) Kanske skulle vara kul om ni köpte lite hus, gömmor och lite fler tuggleksaker tex, för att liva upp buren lite extra? :D Vaddet ska självklart tas ut, men det har ju redan folk sagt ;)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
0

#9  Tuggleksaker har vi, äppelkvistar och tuggkrokodil. Vad tänker du på för hus/gömmor?  Sovhus har hon redan +  att vi har hushållsrullar/toarullar som hon gillar att krypa i :)  Ser dock att det inte riktigt framgår av bilden.

Hon verkar trivas, och jag tänker att jag inreder för att hamstern ska trivas och inte för att det ska se bra ut för oss människor 😉

Fiona1234
0

Tänkte på att du kanske kunde köpa nån våning till buren, lite tugg pinnar, något trä rör tex. Några halm/hö hus eller några roliga små gömställen tex :D Bara lite tips, hon ser ut att trivas :)

Tessan01
3

Fint inrett tycker jag =) ett tips om du vill ha mera aktivitet till henne är att sprida ut maten på Ströet så hon får leta. Samt göra olika leksaker av toa pappers rullar. Sen kan man också gräva ner toapappers rullar i spånet. Vi vill bara hjälpa dig, samt rädda eran hamster. Min kompis hade hamstervadd i buren så hon ej visste det var farligt. Jag skulle just följa hem henne från skolan. När vi kommer hem till henne hittar vi hennes hamster med tarmarna ut tryckta. Hennes pappa fick skjuta henne med det samma då hon led. Inte en så trevlig syn. Så rekommenderar att ta ut vaddet snarast. Annars väldigt fint :)

annlen68
0

#12  Jag är jättetacksam för råd och tips och att ni vill vår hamster väl :)   -  ska byta ut vadden då, lät otäckt det där :(   Ska jag riva toapapperet innan jag lägger in det, eller vill de fixa det själva? :)

[MikaelaR]
1

Precis som #12 säger så varnade jag dig angående att ha hamstervadd då det finns hamstrar som skadats allvarligt av hamstervadden så pass att dem behövt avlivas eller dött själva för den delen det är inte att vara negativ det kan vara så att vi räddade din hamsters liv med den informationen, annars så tycker jag din Bur ser okej ut om jag skulle påpeka något för att hjälpa dig lite så ska nog hamsterhuset vara större och såklart vara fyllt med toapapper ej hamstervadd 👍 Ha gärna in mer toarullar/hushållsrullar. Sen som jag redan sagt i en annan tråd en mellanduna är att föredra framför minduna! :) Men jag tycker du verkar bry dig mycket om din hamster och man lär sig alltid när man är en ny hamsterägare även jag som ägt ett tag nu lär mig nya saker ibland..

annlen68
0

#´14  Mellanduna, tänker du då på den som är 71 cm lång?  Funderar på att köpa en sån så jag får i lite mer saker. För hur är det; vill hamstrar gärna ha mer golvyta? eller gör det dem inget att det är fullt med grejor i buren?

Ja jag/vi bryr oss jättemycket om vår hamster :)  Ska byta ut vadden snarast

Fiona1234
1

Strö mat i ströet blir dock väldigt rörigt, så det skulle jag skippa :) Annars har du fått bra tips :)

[MikaelaR]
1

#15 Ja jag menar den som är 71 cm, ja köp en sån! 😃

Det är nog inviduellt om hamstrarna vill ha mycket golvyta eller inte har själv funderat över det jag tycker det ser lite ombonat ut när man har mycket inredning i buren i min Bur har jag 2 stora hus och massa toarullar för dem älskar det, de påminner om rör/gångar som dem springer i naturligt.

Jag tycker du ska ta bort vadden redan nu och sätta dit toapapper en olycka kan ske närsomhelst även fast du inte tänker på det

illyria1989
1

En sådan har Doris också, uppskattad! Hamstervadd är otäcka grejer, men det har ju folk redan påpekat :) Jag river oblekt toapapper i strimlor, sedan boar hon själv.

Flöffo
0

Man kan variera mycket med toapapper. Exempelvis riva det och lägga på något ställe, stoppa in i toarullar eller sätta upp på väggen. Orivet som rivet.  :)))

För övrigt kan man göra jätte mycket roliga leksaker med exempelvis kartonger. Och vill du ha den bästa buren så är den största SAMLA lådan från Ikea den perfekta buren enligt mig. :)))

//Flöffo

annlen68
4

Nu är det toapapper i huset :)

annlen68
0

#18  Ja gungbrädan var uppskattad här också, hon har hållit på med den ett tag nu :)  Hur går det med Doris? :)

illyria1989
1

#21 Det går bra! Hon får springa i badkaret om kvällarna (kattsäkert) lägger i en fleecepläd och leksaker. Hon kan dricka ur vattenflaskan ordentligt, går på lådan och tar godbitar när jag sträcker fram dem. Hon sitter inte i handen och äter ännu, klättrar däremot upp på armarna när jag donar i buren. Hon har börjat vakna vid 21 istället för 22, jag ger mat och byter vattnet då, då brukar hon titta fram. Det är ju "trist" med nattdjur att man inte hinner vara med dem så mycket, men vi gör det bästa av tiden vi har. När jag kliver upp på morgonen är hon oftast vaken fortfarande, då hinner vi med lite extra gos :)

LillyAmanda
1

Det med toaletter, jag la in lite i buren och i huset. Sen la jag även i en rulle med lite papper på så att hon (min lilla dvärg) fick någon att göra. Bara ett tips :)

**//Amanda

annlen68
0

#22   Vad roligt!  Låter som att våra små tjejer ligger i ungefär samma fas då; Molly har också precis börjat dricka mer ur vattenflaskan, hon går på lådan och kissar (dock bajsar hon lite överallt och mest i sovhuset)  :)   Hon klättrar upp på armarna när man gör något i buren på kvällarna - så mysigt  :)  Hittills har vi tagit ut henne med hjälp av en toarulle, men tänkte snart börja öva henne på att bli upplockad med handen (enligt videon på youtube som du länkade till) . 

Man får så mycket (och läser så mycket) råd och tips och den ene säger si och den andre säger så. Såklart vill man sin lilla älskling det allra bästa, men ibland är det svårt att veta om man gör rätt. Som det här med sovtiden - hittills har vi ju väckt henne runt 18-tiden och tagit ut henne i hagen (som t ex de i Djuraffären sade att man kunde göra) men nu känner jag mig tveksam om det egentligen är rätt? Man kanske ska låta henne sova ändå tills hon vaknar och hoppas på att hon kanske med tiden vaknar lite tidigare på kvällarna?

Samtidigt förstår jag ju min dotter som ju gärna vill umgås med henne;det hinner hon inte om Molly får vakna av sig själv.  Fast hon är också så mån om henne så jag är rätt säker på att hon kommer kunna "stå ut" om jag säger att Molly kan fara illa av att man väcker henne…;-)

Kommer du fortsätta låta Doris vakna själv?

#23  Precis så har jag gjort nu. Lagt toapapper i boet och en rulle med lite papper kvar på som hon ska få sysselsätta sig med själv :)

illyria1989
2

#24 Man får nog ta allt man läser med en nypa salt! Många här är väldigt kunniga så säger flera samma sak kan man ta till sig :) Läsa på så mycket som möjligt och gå på magkänslan kommer man långt med tycker jag. Svårt det där med väckning. Jag vill helst inte väcka henne, hon har ju en annan dygnsrytm. Dock har jag börjat dona i buren lite tidigare, och då vaknar hon till. Förstår att det är frustrerande när man har barn, egentligen konstigt att nattdjur som hamstrar är så vanliga husdjur till barn!

annlen68
0

#25  Ja visst är det?  Har pratat med dottern om att vi tar en test ikväll och ser när hon vaknar av sig själv. Som det är nu, när vi väcker henne vid 18-tiden, så slutar det ju med att hon somnar i hagen och sen när hon kommer in i buren igen så går hon direkt in i sitt hus och sover fram till 21-21.30.  Om hon får sova ostört ikväll så kanske hon vaknar tidigare tänkte jag….så kanske hon i alla fall hinner träffa Molly innan läggdags, och då en piggare och mer leksugen Molly :)

Sen tror jag att sömnbehovet avtar med åldern, de vaknar nog tidigare när de fått några år på nacken..

Jag vill egentligen inte heller väcka Molly, men det blir en liten balansgång det där när man har barn. Men kan ju vara nyttigt för barn att lära sig att ta hänsyn till andras behov, vare sig det gäller människor el djur :)

annlen68
0

Rättning: när de fått några MÅNADER på nacken ska det stå, inte ÅR!  :)

illyria1989
3

#27 Haha ja med några år på nacken är hon nog inte så pigg ;) Det är nog individuellt, ni får testa er fram vad som funkar för er och er hamster! Tänkte på det du skrev att ni lyfter Molly i en toarulle (smart!) Tog en söt bild på katten som är extremt svartsjuk på tillskottet; jag lyfter Doris i transportburen än så länge, hon är så sprattlig annars men kryper själv ner i denna utan problem. Dante tyckte dock att det var hans tur att leka i badkaret… :P (sorry för OT)

annlen68
0

#28  Haha vad gullig 😃 Katter är för himla härliga 🙂

annlen68
2

Fick ju lite råd och tips igår ang inredningen/utrustningen i buren…och har gjort lite förändringar idag. Har ju liksom gått och tänkt att det skulle vara viktigt med mycket fri golvyta för dem, men nu har vi lagt in flera toarullar, tuggpinnar etc. Trångt men jag tror det här blir lite roligare för henne :)  När vi får större Bur kan vi ju ha ännu mer grejer, längtar!  

Tycker ni detta ser bättre ut mot vad det gjorde förut?

The Animallovers!!!
0

Det ser bra ut tycker jag men jag har ju ej hamster men ville ha innan så jag kan en del om dem… Vilken mat ger du/ni? Har för mig att hamstar ska ha mycket nyttiga frön och sånt i maten. Men jag kan ju ha fel…

[MikaelaR]
1

Jag tycker det ser mer ombonat ut och hon kommer ju klättra och krypa i toarullar och liknande så dem utnyttjar ju ändå den golvyta som finns 🙂

Ett tips riv sönder toa pappret lite så får hon det lättare att ta med det in i sitt bo! ^^

annlen68
0

#31 Hon äter complete hamster o gerbil. Det är ett allsidigt slags pellets som innehåller allt det hamstern behöver så som jag förstått det.

#32  Ok, det ska jag göra :) Tänkte hon ville riva själv men hon har inte brytt sig så mycket om papperet på rullen hittills :D

Mimmi_Lola
1

Jättefint inrett! :)

Med vänlig hälsning, Mimmi