Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1072 ggr
annlen68
0

Det här med hamstrar och "godis"...

http://arkenzoo.se/smadjur/smadjursgodis-37/smadjursgodis/quiko-garden-snacks-carrots-140-gr.html

Jag vet om att det inte är bra att ge hamstrar "godis"  för ofta; men kan vara en kul grej ibland tycker jag :)  Denna ätbara skål har vi lagt i Mollys Bur idag. Verkar ju vara mycket nyttigheter i den trots allt.  Men jag undrar om vi kan ha den stående där hela tiden, eller är det risk att hon överäter? :) Det är ju rätt mycket mat om man säger så ;-)  Ska man ta ut den då och då?

Scorpio97
1

Socker står som tredje ingrediens… Så nyttig skulle jag nog inte kalla den ändå. Vet inte vilken art du har, men om det är Campbells skulle jag nog inte våga ge denna pga diabetesrisken. (Personligen skulle jag inte ge alls, jag gör hellre eget "godis"). 

Om du kan lämna den i buren beror på hamstern. Äter hon bara en liten bit då och då så kan den stå kvar, men märker du att hon bara äter på den och låter bli maten så bör du ta ur den.

//Jessie

annlen68
0

#1  Ingen aning om vad Campbell är?  En vilttecknad (normalfärgad) ,korthårig guldhamster köpt i djuraffär.

Scorpio97
0

#2 Campbells är en av dom fyra dvärghamsterarterna, och dom har en ökad risk för diabetes (dom andra tre dvärghamsterarterna är Rysk Vintervit, Kinesisk och Robotovskis). Sen finns guldhamster, som du har.

Då kan du låta henne äta, så länge hon bara äter lite åt gången. Sen är det ju fortfarande inte bra att ge socker, men det är inte farligt med en liten mängd.

//Jessie

annlen68
0

#3  Ok, då vet jag.  Ja självklart kommer jag/vi att hålla koll :)   och det är inget hon kommer få mer än nångång.

[MikaelaR]
0

Kolla på ingredienserna när du väljer godis.

Jag skulle välja bort sånt med tillsatt socker. Ge inte godis ofta hamstrar blir lätt tjocka speciellt när dem har så litet utrymme som en mini duna.

Välj hellre något av dessa än det du tittade på:

http://arkenzoo.se/smadjur/smadjursgodis-37/smadjursgodis/quiko-rolls-mix-75-gr.html

http://arkenzoo.se/smadjur/smadjursgodis-37/smadjursgodis/jr-farm-torkad-majskolv-2-pack.html

annlen68
0

#5  Ska köpa något av detta nästa gång :)  Tänkte inte på att kolla efter socker; typiskt att de tillsätter det.

Fiona1234
1

Ser ingen fara med godiset :) Jag kan ge mina hamstrar söta saker ibland, inget farligt om dom får det sällan :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[MikaelaR]
1

Ja tycker inte det är någon fara heller med godis om man ger det mer sällan men det finns ju godis hamstrarna tycker är lika gott där det inte är tillsatt onödigt socker i ^^

MaaariaS
1

Ena av mina killar har en sån i buren just nu fast med maskros i, men han äter inte på den ens 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

annlen68
0

#9  Har haft den inne ikväll, och jag tror Molly tyckte det var godare att gnaga på själva "skålen" än på innehållet; morots"chipsen" 😃   Har dock tagit ut den medan hon var i hagen. Vill ha koll så hon inte bara äter "godis" och ingen mat :)

Be-Bopz
1

Varför ge godis som man köper i butiken? Varför inte ge en bit ost eller en nöt istället? Mycket nyttigare än all skit de lurar på oss konsumenter.