Fler dvärghamstrar?
Jag äger ju två vintervita dvärgisar, men jag undrar vad som skulle hända om jag köpte 1-2 till och flyttade in bland dem? skulle det gå? eller skulle det bli bråk? Kan man försöka vänja dem vid varandra på något sätt eller är det för riskfullt? ni som vet mer om detta får gärna svara…
Dvärgisar är hälst med varann från början eller familjemedlemmar, dessutom har det en hel del med platsen att göra. I en liten dunabur skulle jag bara ha en hamster då det ändå kan bli bråk tills den andra dör pga. för lite plats.
Det kan gå, men det är inte säkert tyvärr.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Det stämmer inte helt och hållet det där om en liten dunabur och två dvärghamstrar det brukar gå bra så länge dem kan gå undan i varsitt hus. Jag har inte en liten Bur jag har mellanstor dunabur och kan naturligtvis gå över till den största som är väldigt stor om det så skulle behövas.
Beror på hamstrarna, samt hur stor buren är och vad som finns i den. Vissa hamstrar tolererar bara hamstrar dom bott med sedan dom var små, medan andra inte har några problem med att nya flyttar in senare. Vintervita brukar man rekommendera att hålla i max par. Campbells och robbar brukar funka i grupp också. Sen beror det på hur erfaren man är, och hur duktig man är på att upptäcka bråk innan något allvarligt händer.
Jag skulle i så fall satsa på en rejält stor Bur, exempelvis största samla-lådan. Har en mellanduna själv och skulle inte våga sätta in en ny hamster till ett par i sån liten Bur (för mig känns den faktiskt lite liten till ett par också). Sen kan man dela av buren, och flytta hamstrarna emellan så att dom får vänja sig vid varandras lukter och ljud innan dom faktiskt får träffas på neutral plats. Om ihopsättningen går bra får man hålla koll så att ingen blir mobbad eller bråk inträffar efteråt. Man bör ha minst ett hus per hamster, och antingen flera matskålar eller sprida ut maten i buren så alla får äta.
//Jessie
Jag tycker verkligen inte mellandunan är för litet för ett par dvärghamstrar jag får inte ens plats med den på en vanlig bänk eller liknande… minidunan är för liten enligt mig iallafall. Jag gillar dunor dem har ventilation som jag är mer säker på vill inte riskera det med en Samla låda.
#4 Man tycker ju olika. För mig kändes mellandunan liten när jag hade två dvärgar i den, så om jag ska ha fler hamstrar efter den lilla killen jag har nu så kommer jag köpa en SAMLA. Men känner du att du tycker det finns tillräckligt med utrymme, så får du självklart ha den.
Ventilationen i en SAMLA kan om man sätter nät som tak, och eventuellt sätter nät eller borrar hål högst upp på sidorna. Jag tror inte det blir sämre luft i en duna, men det blir lite mer jobb i början såklart.
//Jessie
Man måste ha hela taket öppet på något sätt för att ventilationen ska funka…
samla lådan och mellansulan är ungefär lika stora samlan är väl 78 cm och mellan dunan är väl 72 cm?
SVEA
#7 jag kollade upp måtten men är inte helt säker på om det stämmer
Samla låda: 78x56x43
Dunabur multy(mellanstor): Långsida: 71 cm Kortsida: 46 cm Höjd: 31.5 cm
Det är inte jättestor skillnad
#7 Googlade lite, och enligt det är mellandunan 75x40cm (0.3m2). SAMLA:n är 78x56 (0.44m2) så även om dom är nästan lika lång så skiljer bredden vilket gör att utrymmet också blir större i en SAMLA. Dessutom är SAMLA:n högre, vilket gör att man får plats med mer spån. Jag tycker inte jag får plats med lika mycket spån som jag skulle vilja i min duna i alla fall.
//Jessie
Och Maxiduna(stor duna) har dessa mått
99x51.5x37 det borde väl vara bättre än samla
Man behöver ju inte ha mer underlag än vad som är rekommenderat, men om man vill ha mycket tycker jag det får plats gott och väl i min dunabur iallafall :P
#10 Kostar drygt 1000 kr också, så jag skulle ändå välja en SAMLA (eller sätta ihop två på något vis). Men har man pengar så är det ett bättre val, absolut.
//Jessie
Ska köpa en till safir blå dvärghamster hane el hona och en rovbovski dvärghamster hane ..
Framförallt dvärghamstrar är superaktiva och brukar till och med gå längre än de stora arterna. Jag tycker egentligen att man ska ta det största som man kan få tag på redan för att visa respekt för dessa små djuren. De går ut ensamma för att leta efter mat och de bor mer eller mindre ensamma också om de bruar klara sig i par eller grupp.
Jag skulle inte ens ha en hamster i en liten eller mellanduna. det skulle till och med vara olagligt i vissa länder och jag tror inte att det är olaglogt bara sådär. Dessutom har framförallt sverige väldigt "konstiga" lag och rekommendationer när det gäller minimått för hamstrar. En hel del andra länder har ännu sämre lag när det gäller detta, men bara för att det finns värre saker behöver det ju inte betyda att det andra är bra, men iallafall är det bättre.
Jag till exempel skulle inte ha två dvärgar på mindre än en kvadratmeter, samt inreda buren så naturlig som möjligt, de ska få leta efter maten utan att kommer för nära varandra när de letar maten, att de kan sanbada naturligtvis- Och att de har olika höjder att vara på.
Visst kan de klara sig på väldigt lite plats till och med i par, men det går alltid att göra bättre och jag skulle göra det jag kan för att visa respekt för de små liven. Egentigen skulle en liten duna inte räcka för en enda hamster. Men en hamster som inte vet bättre längtar nog inte till något större ;)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
En samla låda är ju inget måste, duna burar funkar lika bra ;) Samla lådor är ju ganska så fula och otympliga, mina trivdes inte heller i dessa, men det är helt klart en smaksak :) Nu vet jag ju inte om man kan sätta ihop flera, men om man köper två bebisar ifrån samma kull och sätter ihop i en stor duna Bur så borde det väl funka :)
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Vintervit dvärghamster trivs bäst i par, det vill säga max två tillsammans. Jag har fått det att fungera med tre också men då är de tre som känner varandra från födseln eller en förälder med två ungar. En period hade jag en mor och vuxen dotter boendes med en steril hane, det fungerade också bra.
Jag skulle inte sätta in små ungar till ett redan fungerande par så som du funderar på att göra. Sannolikt skulle det gå bra till en början när ungarna är små men när de blir 3-4 månader gamla är det stor risk att de börjar bråka tyvärr.
Campbells däremot skulle jag göra så med, de är mycket mer sociala och toleranta mot sina artfränder.
Med vänlig hälsning Ingunn
Em skriver ni till?
#16 TS? Juste, det är campells och roborivski som trivs i grupp :P
Ok. Har safir blå o rovbovski dvärghamstrar ..
#18 Okej?
Mm ska köp en av varje snart..
#20 Jaha? Vad har det med tråden att göra? Dessutom skall dvärgarna leva i minst par. Nu är det nog med OT i denna tråd tycker jag.
#16 och #17 mitt inlägg var ett svar på trådstartarens fråga. Frågan gällde om det var lämpligt att släppa in ungar i en Bur med ett redan fungerande par vintervita hamstrar. Alla diskussioner om burstorlekar hit och dit svarar ju inte på den frågan så jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för TS att få veta vad mina erfarenheter av detta är.
Vadå ts ?
Det räcker med mina två i en mellanduna jag tycker dem trivs det är lagliga mått och bättre än en miniduna ska man klaga på storleken så finns det väl ingen Bur som kan leva upp till att vara en fri hamster man kan inte komma upp till det utrymmet lixom.
#23 TS= trådstartaren, det vill säga den som skriver första inlägget, i det här fallet Mikaela R.