Min hamster gör illa sig :(
Även fast min guldis på tio veckor är ute ur buren ca 2 timmar varje kväll så försöker hon ändå alltid ta sig ut ur buren genom att ställa sig på hennes hus/leksaker och försöka hoppa ut. Och hon gör illa sig när hon gör så för hon ramlar ner när hon försöker hoppa ut ur buren och brukar hamna på rygg. Och när hon är utsläppt så försöker hon alltid klättra upp på hyllor/väggar/stolsben och då tar hon sats och hoppar upp men så ramlar hon ner igen. Hon har inte skadat sig allvarligt någon gång, men det måste ändå göra ont att hoppa in i saker och att ramla på rygg. Vad kan man göra för att hon ska sluta med detta beteende? Kan tillägga att hon bor i en 130 liters samla med massa leksaker, flera hus, sandlåda och har möjligheter till att gräva och klättra. Får så ont i hjärtat när hon alltid försöker ta sig ur och upp på saker och gör illa sig :(
Sandra och hamstern Memkis:)
Jag puttar åt dig ;)
Prova ha henne ute längre. Hon kanske är en sån superaktiv hamster som behöver vara ute mer. Sen kan du göra lite kluriga leksaker till henne. Typ gömma godis i en toarulle, där du viker in ändarna, så att hon får tänka lite mer. Såna saker kan göra att hon lugnar ner sig lite grand.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack för tipsen! Dock har jag provat men inget verkar hjälpa :( hon bryr sig inte ens om toarullarna med godis :(
Jag brukar strö ut frön i spånet när min hamster är rastlös. Funkar jätte bra
Anna och taxen Max
Jag har strött ut maten i buren några gånger och lite godis, och det verkar faktiskt hjälpa vissa nätter. Men sedan när hon har ätit upp det så börjar hon hålla på att hoppa och studsa igen för att ta sig ut. Så får försöka gömma det lite så att det blir svårare att hitta. Tack för tipsen!
Vad är det för Bur hon bor i ? : )
Edit. Såg att du skrev det i inlägget, sorry.
Har du testat att endast låt henne springa i ditt rum? helt fritt i 1-2 timmar? Det brukar vi göra med vår lilla kille och han blir helt slut efter det, haha.
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se
Alice var oxå sån i början. Men vi fixade så bon inte skulle ramla på nåt hårt och tog bort allt onödigt att kliva upp på. Nu har hon lugnat sig och står bara och sträcker sig uppåt inte hoppar. Vi satte in ett hamsterhjul som hon fick fortsätta springa i efter att vi rastat henne fritt på golvet. Sedan tog jag bort hjulet när jag gick och la mig. Då fick hon springa av sig lite mer. Hon är född 16 juni och nu är hon mycket lugnare :)
#5 prova några frön typ undratfrön. Först samlar dom och sedan öppnar och äter :) bra och naturlig aktivering.
Anna och taxen Max
Tack för tipsen! Hon får vara helt utsläppt i mitt eller min storasysters rum i ca 2 timmar varje kväll och det verkar inte räcka för henne. Problemet är bara att hon vaknar typ runt 9-10 på kvällen så hon kan inte vara ute längre än ca 2 timmar varje kväll innan jag måste sova. Jag har även försökt att väcka henne lite tidigare men det går inte, hon blir rädd och vill bara fortsätta att sova. När jag strör ut mat över buren så bryr hon sig inte alltid, så det hjälper bara ibland. Men ska nog ta mig en tur till djuraffärer och köpa något nyttigare hamstergodis så hon blir mer engagerad. Min hamster älskar fågelfrön men har hört att det är onyttigt i stora mängder, vet ni nåt om det? Tror att min sista utväg kommer bli hamsterhjul som hon får springa i lite varje kväll som hamstern Alice fick göra :)
#9 Ja, fågelfrön ska vara med som godis, för dom blir tjock av det i stora mängder. Du har inte hittat nån grönsak som hon gillar lite extra? Det kan man ju använda som godis med. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Roffe får ca en nypa varje gång. Ca 1/4 tesked. Han är dvärg. Bättre att göra som jossan säger med godis. Jag ger grönsaker som godis. Ger det i handen eller så. Ett populärt tips är torkade grönsaker tex ärtor.
Anna och taxen Max
Hon älskar morot och pannkaka så ska lägga ut lite av det i buren ikväll och se om det funkar! :)
#12 man kan köpa torkad morot eller torka själv :) det är jätte bra att gömma i spånet (eller vad du har)
Anna och taxen Max
#0 Har samma problem :( Har funderat på om det beror på att hon bor i en miniduna än så länge, men ser att du har en stor bostad till din hamster och ändå har samma problem :/
Nu är ju denna tråden ett år gammal, så nu är jag nyfiken på om det löste sig för dig? och i så fall hur?