Hjälp! vad är detta?
Idag upptäckte jag det här i Batlazars Bur. Det fanns bara på ett ställe och det är som ni kan se i torven, och precis bredvid lite torkade maskrosblad. Är det mögel? Eller kan det vara någon annan? Har någon liknande erfarenhet vid torv? Tycker ni jag ska ta bort all torv? han älskar att gräva så vill helst ha kvar det, men vill ju inte att han ska ha mögel i buren. Kan tillägga att det inte luktade någonting och all torv byttes ut i måndags.
Ser ju ut som mögel. Antagligen blivit fuktigt i kontakt med plasten?
Det är mögel och är farligt för dom, ta ut allting och ha koll på torven om du lägger in nytt.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Som jag trodde då :( så tråkigt!! har tagit ut allt nu i alla fall, men lagt dit nytt. Ska ge det en andra chans, men självklart hålla extra koll. Speciellt nu när jag vet hur snabbt det kan utvecklas, under en natt sådär bara.. Tror maskrosbladen kan ha varit en stor bov i dramat i det här fallet också.
#3 tråkigt att du också varit med om samma sak! Ja, jag skulle också gärna vilja ha tips på bra grävmaterial. Som inte har tendens att mögla.
Räcker inte vanligt burspån som grävmaterial? :)
#5 Det räcker säkert alldeles utmärkt för vissa hamstrar, medan andra vill ha något annat att gräva i. Som mycket annat är det väldigt individuellt från hamster till hamster :)
Är det några speciella symtom jag bör vara extra vaksam med nu?
#6 Ok. Ja det är så nytt för mig det här med hamstrar :) Har bara haft vår i en vecka :) Man lär sig något nytt varje dag :)