Hamsterboll, ja eller nej?
Jag undrar hur det är med sånna där hamsterbollar de säljer i djuraffärer, där man låser in hamstern och låter den springa fritt. Tycker de verkligen om det? Är kanske olika hos olika hamstrar… Har bara ett dåligt minne av att en kille jag kände när jag var yngre verkligen tvingade i sin dvärghamster i en sån boll och den såg verkligen ut att ha panik och vara jätterädd. 😮
Min lilla guldishona har så galet mycket energi så vore kanske nåt om hon kunde springa i en sådan här hemma ibland, men vill inte utsätta henne för nåt hon kanske mår dåligt av :S
Hur ställer ni er till hamsterbollar?
Jag tänker så här; att man kan testa sig fram. Naturligtvis ska de gå frivilligt in i bollen. Sedan kan man ju öppna bollen efter bara en liten stund, då märker man ju om den stannar kvar eller vill gå ut :)
#2 troligen går en hamster in i bollen om den inte får den aktivering och utrymme en hamster skulle behöva.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Nej, tycker inte om det. Man stänger in ett djur i en boll och ända vägen fram är att springa i en förvirrad och liten boll som dom ej kommer ur, springer in i väggar och grejer, nej…
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag har min lilla dvärg i boll. Men på hennes villkor. Vill hon inte så vill hon inte. Vill hon inte så går hon intein i bollen. Vill hon så rusar hon in i den. Hon älskar att vara i den så det är inga problem. Men det ju individuella behov. Så vill den inte, Nej. Men vill den och den tycker det är kul så Ja. Jag vill inte ha kommentarer om att jag har henne i boll. Hon tycker det är jättekul och då har jag henne i boll :)
**//Amanda
Min ena hamster bokstavligen ÄLSKAR sin boll. Har hon väl kommit in är det svårt att få ut henne… Jag är igentligen emot principen och skulle inte stängt in en hamster som inte gillar det. Jag tycker att de skall få springa fritt i så stor utsträckning som går, så det blir inte då ofta i bollen. Jag har en råttboll, så det är en ganska rymlig boll.
Går inte att säga om det är rätt eller fel. Hamstrar tycker olika, precis som vi människor :) Men gillar de inte bollen så lär de ju inte vilja gå in i den igen :)
Jag är starkt emot det, men har inte tid att ta den diskussionen här.
Tror jag skrivit mina åsikter i länken som #1 la upp.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund