Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes och köpes 28 - Nyfiken i en strut
19 --- Burar och tillbehör

Hamsterboll bra elr ej?

2013-10-16 15:30 #0 av: Dominic340

I slutet på veckan så anländer min älskade nyinköpta hamster som heter Willy The Killer :D 

Och jag funderar på att köpa en hamsterboll till han! 

Men jag undrar om bollarna verkligen är lämpliga för hamstrar(å andra smågnagare) eller om det är bättre att göra en rasthage/springa fritt i rummet./Dominic340

Anmäl
2013-10-16 15:36 #1 av: Flygandebanan

Jag tycker att du kan låta honom springa fritt eller i en rasthage/Samlalåda/ditt badkar.

Om du inte ha en hund/katt ect.. Då är ju såklart en hamsterboll att föredra Skämtar

Om du tex släpper ut din hamster i ditt rum så titta alltid innan var och under vilka möbler han kan ta sig under.. Upp in i osv.. Om det finns några hål in i väggar/golv/garderober.

Anmäl
2013-10-16 16:09 #2 av: Dominic340

Ok! Tack för tipset. nej jag har varken hund eller katt tack o lov! :)

Men jag ska nog ta å inspektera rummen! Så att busen inte kan ta sig iväg nånstans!

Anmäl
2013-10-16 16:11 #3 av: Rebornbabyn

Hamsterboll funkar bra för mina hamstrar! :)

Vissa hamstrar älskar att springa i såna bollar medans andra hamstrar bara blir stressade. Man får testa och se! :D

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Anmäl
2013-10-16 16:17 #4 av: [SisselaJ]

Jag har fått intrycket av att de hamstrar jag haft bara blivit stressade av sin hamsterboll! Ledsen

Det är ett väldigt smidig sätt att rasta sin hamster på men jag upplevde att bollen hade alldeles för små lufthål då mina hamstrar nästan tryckte upp nosen i dessa för att kunna.. men det beror ju på vilken boll man har. Tyckte det var obehagligt att se de stressade och instängda i en kvav boll så jag slutade med det!

Men, det är ju helt individuellt, finns säkert hamstrar som älskar det, så det kanske är värt att testa? :) 

Lycka till med den nya hamstern! Skrattar

Anmäl
2013-10-16 16:19 #5 av: Dominic340

#3 Ok jag kan ju testa iaf! kul att dina hamstrar gillar den! :) Men kan inte hamstern fastna med tassen i lufthålen ooch typ skada sig? =/

Anmäl
2013-10-16 16:42 #6 av: Frosstis

Min första hamster gillade sin hamsterboll :) jag önskade jag hade en boll till den hamstern jag hade nyss eftersom han inte ville stanna i sin hage och hade tråkigt i ex toaletten, och det e roligare när de får uppleva lite som de vill runt i huset.
Se till att bara ha rätt storlek och att de inte får vara där för länge :)

Anmäl
2013-10-16 16:49 #7 av: Dominic340

#6 Oki! Hur länge brukar dina hamstrar få springa i den? Jag vill absolut inte överanstränga honom!

Anmäl
2013-10-16 16:52 #8 av: Rebornbabyn

#7 Cirka 15 minuter brukar vara lagom. :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Anmäl
2013-10-16 16:58 #9 av: Frosstis

Hade bara boll till min första hamster eftersom in städerska slängde locket och orkade inte köpa en ny, men han gillade den och ibland var han uppemot en timme, man får helt enkelt se hur länge de vill vara dät. Men börja med en kvart eller så under bevakning!

Anmäl
2013-10-16 17:09 #10 av: Dominic340

yapp! Det ska jag :) Åhh, vad jag längtar tills han kmr :D Orkar inte vänta tills slutet av denna vecka!!

Anmäl
2013-10-16 19:48 #11 av: Flygandebanan

Lycka till! Glad

Anmäl
2013-10-16 20:34 #12 av: ebbamedruby

Ett tips, om du inte har inbyggda garderober, kolla under dem, alltså på den lilla biten som sticker ut, det finns ofta håll uppåt där hamstrarna kryper in. :) 

Sen har jag aldrig haft en hamster som tyckt om att bita på hårda sladdar, utan bara mjuka (passa din macladdare om du har en, hahaha, har bitmärken på den). Ja, och kolla efter vad du har under sängen typ.  Veckla gärna upp gardinerna också så hamstern ej klättrar i dem.

Inte konkret svar på frågsn men om du vill ha din hamster löst i rummet så :D

Anmäl
2013-10-16 20:42 #13 av: Frosstis

#12 Mina hamstrar har rymt in i det hålet i min inbyggda garderob flera gånger så TS kolla där!

Anmäl
2013-10-16 20:58 #14 av: Dominic340

#12 #13 Det ska jag absolut göra! :) När jag bodde i ett familjehem år 2004-05 så berätta familjens dotter (hon var runt 20-22 då) Att hennes första hamster Micro hade rymt ner i....Avloppet!!! 

Sedan hade han krypit upp igen....kolsvart!! xD Så kan det gå när man inte har hamstrar under kontroll medans de är ute! Haha men det gick bra för hamstern iaf. .)

Anmäl
2013-10-17 09:48 #15 av: MarieMarguerite

#5 jag köpte en hamsterboll till min dvärghamster, tänkte att hon skulle få utforska hela lägenheten i mellan åt, annars så rastas hon på min bonusdotters rum, där jag plockat upp allt hon kan klättra på å i i sängen under tiden hon är där.. Nå åter till bollen.. Köpte den och stoppade in min lilla snuff.. Men som du skrev å fråga om så var luft hålen så pass stora så hon slank igenom med tassarna, som nästan satt kvar i hålen medans bollen rullade, ja stoppade den genast å slängde bollen! Kanske bättre för guldhamster med större tassar! :)

Anmäl
2013-10-17 12:30 #16 av: Emmaslindh

Min guldhamster (och min dvärghamster, men hon är inte så intresserad av bollen) har boll som hon får springa i några minuter om dagen. 

Dock gör jag alltid en "arena" av att lägga handdukar rullade på långsidan i en stor ring som Kimberly sen får springa runt i bollen i... Det är ju skaderisk när hamstern krockar med saker hela tiden, så när hon är i sin arena så krockar hon bara "mjukt" och jag vet vart jag har henne någonstans desutom :) 

Anmäl
2013-10-17 12:59 #17 av: Dominic340

#16 Det var ju smart!  Jo väggarna e ju rätt hårda särskilt när dom kommer springandes i en boll! Annars så kanske det funkar att göra en ring av t-shirts om handdukarna e i tvätten t.e.x :)

Känner mig dock lite oroad p.g.a det finns lufthål i bollen å jag e rädd att han kommer att fastna med foten så att han bryter den å det vill jag ju inte! =(

Anmäl
2013-10-17 13:06 #18 av: Emmaslindh

#17 ja det gäller ju att kolla så att det inte är stora springor i bollen vilket det på många bollar är! Min boll har hyfsat små lufthål och Kimberly har aldrig fastnat och det verkar inte som att hon får ut tassarna där heller.. :)

Anmäl
2013-10-17 15:59 #19 av: Erica❤

Jag tycker att hamsterboll är inte bra för dom är så instängda i bollen jag låter mina hamstrar springa fritt i mitt rum och det älskar dom

Anmäl
2013-10-27 10:38 #20 av: Tipsi3

Min kompis guldhamster Molly (Har själv inga erfarenheter eftersom min guldishona inte kommer förrns i december) älskade bollen! det var små hål, men många! Så jag rekommenderar att du provar! Men om han inte gillar bollen så är det smart att spara den endå, han kanske ändrar sig efter några månader? Skämtar

Anmäl
2013-10-27 10:41 #21 av: The Idizen

Min lilla hamster älskar sin boll och blir superglad så fort hon ser den. :)

Anmäl
2013-10-27 10:52 #22 av: Dominic340

Jodå! Har köpt en nu! Å han fullkomligt ÄLSKAR den! :D Så fort han e vaken å jag tycker det e dax att motionera så visar jag Willy bollen å han hoppar direkt ner i den om han får chansen! 

Dessutom så e det lite hjärngympa för hon med då han måste lista ut åt vilket håll man ska svänga för att inte krocka å ja har sett Willy gör värsta u-svängen Gapskrattar Ser skitskoj ut! haha

Anmäl
2013-10-27 10:59 #23 av: Tipsi3

Vad kul att han gillar den!

Anmäl
2013-10-29 21:56 #24 av: [chibii]

hur stor ska en hamsterboll vara  för en guldhamster ??

Anmäl
2013-10-29 22:36 #25 av: Frosstis

#24 Minst 20 cm

Anmäl
2013-11-09 15:27 #26 av: Cafesinner

Så länge den är stor nog är jag för det! Min Yuki ÄLSKAR sin boll. han har dock växt ur den nu. 

Anmäl
2017-01-21 16:52 #27 av: vendelay

Väldigt gammal tråd men hur avgör ni ifall hamstern gillar bollen eller blir stressad av den? 

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-03-14 18:32 #28 av: en_person

#27 man kan t.ex. testa att ha i den en gång, och när man ska testa igen så låter man hamstern välja om den vill gå in i bollen eller inte. På det sättet ser man om hamstern vill vara i bollen eller inte, och antagligen gillar den inte bollen om den känner sig stressad av den

Anmäl
2017-03-14 19:14 #29 av: Meja H

Det dåliga med bollar är att hamstern inte har tillgång till mat och vatten, den kan inte komma ut ur bollen när den vill det och vissa kan bli så stressade så att dom dörHjärta Men det är olika till olika hamstrar vissa gillar väl det men det skulle inte vara så kul att bli instängt i en boll utan mat och vatten och att inte kunna gå ut när man vill.

Anmäl
2017-03-14 21:54 #30 av: wildalia

Alla mina 4 guldhamstrar springer i boll varje dag. Dom stressar inte.
Det syns tydligt de dagar dom inte kommer ut i sina bollar.
Dom håller på att riva burarna och för ovösen under natten.
När dom har sprungit iboll under kvällen är dom lugna och goa i sina burar under natten. Jag testar både att låta dom springa lös i badkar, hallen och i annan hage. Det enda dom gör är att leta utvägar.
Här stressar dom mkt mera. Så mina hamstrar fungerar mkt bra i sina bollar. Men det är väldigt inviduellt.

Anmäl
2017-03-15 17:56 #31 av: Sara:)

Använder själv inte hansterbollar då jag hellre låter hamstrarna springa fritt i t.ex min säng eller i badkaret. Har upplevt att många hamstrar blivit stressade av det men har även sett hamstrar som verkar rätt lugna i sina hamsterbollar, så antar att det är individuellt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.