Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 778 ggr
philippazon
0

Han vill uuut!

Hjälp! Min lilla guldis försöker klättra på väggarna och ta sig ut, jag har lagt in alla olika leksaker och kreativitet jag kan komma på och har och jag har släppt ut honom i en lekhagen men han vill ut därifrån med, vad ska jag göra? Han är inte handtam än så det är lite jobbigt att transportera honom oså.. Ska jag hamster säkra mitt rum och låta honom springa i hela rummet, jag är bara så rädd att nått ska hända… :(

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Felibaba
0

Hur stor Bur har du? :-)

Felicia1995
1

Min trivdes inte alls i galler eftersom han visste att han var så ''nära'' ute bara att gallerna var ivägen emellan var ju ut. Det hjälpte inte för mig att ta ut han för han var fortfarande likadan även om jag la in nya saker. Då var utrymmet 57 cm L x 31 cm B x 31 cm H. Men satte in en tjock gren och lite andra träsaker så att han inte skulle klättra och ifall att hindra fall eller andra möjligheter än att släppa för att komma ner. Men han gjorde samma runda i buren hela tiden så det blev som ett beteende. Han lärde sig vart jag öppnade, en gång satt jag in handen och han tog sats från min  hand och hoppade tvärs ut 😕 Så jag tror definitivt att han helt enkelt inte trivdes, jag tror han stördes av gallret. 

Har köpt ett stort akvarie som han stortrivs i nu 97 cm L x ca 40 cm B. Han har inte samma beteende utan han hittar på saker, han är toklugn nu. 🙂 Men har haft han i 2v och han bodde i gallerburen i lite mer än 1 vecka tills jag bytte. Tycker att nu när han trivs så har det varit enklare att hantera honom men han vill ju fortfarande ut på upptäcktsfärd när jag kommer 😉 Hade en gallerinhägnad med men den har vi skippat nu(den ogillades & han ville ut där med..) så han får nu springa fritt i rummet under uppsikt istället och det tycker han om!

Han bodde i en SAMLA innan han flyttade så kanske har det nåt med uppväxten att göra? Kanske behöver de vänja sig vid galler? Eller behöver de mer tid? Större plats? Svårt att säga. Men bytet av Bur funkade för mig👍 Hoppas det löser sig!

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

philippazon
0

Han bor i en SAMLA, största modellen…. #1 & #2

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

philippazon
0

Det blev bättre under natten, eller ja han gick och la sig när jag gick och la mig, så det var skönt :) Men tack för din text #2

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Felicia1995
0

#4 vad skönt :) lite svårt att säga vad det kan bero på. Man får väl iaktta och se vad faktorerna kan bero på och testa sig fram. Sen får du kanske öva det där med att göra han tam, min är jättekräsen och vägrade ta mat från mig under första veckorna. Nu kikar han iallafall och ärtor tar han ;) annars är han rätt ointresserad men jag har vart bestämd när jag tagit upp honom och han bryr sig inte så mycket längre det är bara att ta upp han, sen är han inte så snabb på golvet så jag hinner få tag i honom 😉 Dvärghamstern tycker det är roligt när jag gömmer havre eller en grynblandning i hans Bur så har han att hitta på, det älskar han iallafall 😃

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

Ulltussa
0

Hur gammal är han? Min hona var likadan när hon var runt 2-3 månader. Vad jag än gjorde så sprang/hoppade hon mot väggar i både buren ( största samlalådan) och lekhagen. Men så helt plötsligt slutade hon (hon är 4 månader nu) utan att jag gjort något annorlunda. Han kanske bara har en massa energi som han inte vet vad han ska göra av, men om det är fallet så brukar de lugna ner sig lite när de blir äldre :) hoppas att allt löser sig med den lille!

Mvh Mikaela

philippazon
0

#6 jag tror också att han har lite för mycket energi ibland, för han hoppar endast på väggarna den timmen han är som piggast på dagen :) Då är det väll bara å vänta och se!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

annlen68
0

#7  Hur går det för dig nu? Har din hamster lugnat ner sig?

Jag har en 8 veckors guldhamsterhona som har precis samma beteende. vi har dock bara haft henne i fyra dygn. Men sent varje kväll när hon är som piggast så kan hon hålla på läääng med att springa runt och försöka ta sig upp på plastväggarna i dunaburen. Har försökt lagt in saker som hon kan roa sig med såsom tuggleksak, äppelkvist, gnagarbro att klättra på så hon kan komma upp högre, toa- hushållsrullar….men det kanske är som de andra skriver här att det beror på att de är unga och har massor av energi! Hoppas det i alla fall!

Vi tog förresten ut henne i lekhage första gången igår och kommer göra det varje dag i fortsättningen. Igår kväll höll hon dock på i alla fall ;-)

Pollyssa
0

#8 och TS: Min hona var likadan när jag precis fick hem henne (hon var 4 v.). Tror det beror på mkt energi men även på att de är lite oroliga i och med allt allting är nytt och min typ litade inte på mig och tyckte inte om att bli hanterad, men nu (hon är 8 v.), trots att energinivån är precis lika hög så känner hon sig lugn och trygg i sin Bur och hos mig, hon försöker fortfarande klättra ut men inte på samma oroliga, stressade sätt som innan, nu ser hon mest nyfiken ut :) Märker direkt skillnaden för har testat att bygga en hage av videoband och släppte båda guldisarna där (inte samtidigt) och båda blev jättestressade och oroliga och tyckte inte alls om det :/

TS, ge honom nåt gott att gnaga på, som tar lite mer tid att äta så han får jobba lite! Typ broccoli, morot osv. :) Tycker han om det så lugnar det ner honom ett tag :)

annlen68
0

#9  Skönt att höra att din var likadan och attdet blivit bättre nu :)

Har förresten också en hona; Molly :)  Hon har en hel del att gnaga på därinne; morot, tuggkrokodil, äppelkvist, gnagarbron m m…:)