Normalt beteende?
Vi hämtade hem lilla Molly (guldis) igår. Hon bor i en dunabur, alltså plast med galler i taket. Igår kväll när hon kommit ur sitt bo så sprang hon runt mycket och liksom försökte klättra upp längs väggarna. Som att hon försökte ta sig upp. Är det vanligt när de nyss kommit till ett nytt hem? Det kändes så beklämmande att se henne; precis som att hon ville ut, ut ut 🤔
#1 Ja det är en liten 8-veckors bebis som kom hem till oss igår :) Ja det ser ut som att hon undersöker buren, men just på kvällen höll hon på jättemycket och liksom hoppade upp mot burväggen varefter hon halkade ner. Men hon kanske ville titta ut? Det är en duna mini med godkända mått.
Om beteendet fortsätter kan de vara för att hon tycker hon har för litet. Men det kan också va för att hon är uttråkad. :)
**//Amanda
jag skulle gissa på att det är en duna mini du har. o ja måtten är lagliga, men samtidigt mår inte hamstrarna bra i sånna små burar :/ så hon bheöver mycket aktivering utanför buren i en rasthage med olika leksaker o kartonger ^^
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Fast kan hon vara uttråkad redan första kvällen?
Vi kommer ta ut henne i rasthage varje dag - men fick rådet att avvakta åtminstone ett par dagar så hon får vänja sig vid buren :)
#5 ja det kan de vara , i det vilda springer' / undersöker de stora ytor^^ sen är hon bebis med o har mycket energi ^^
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Min hona var precis likadan när hon var liten, i hennes fall har det till viss del växt bort men hon kräver mycket aktivering i buren samt stor yta att röra sig på (stor Bur, samla 130 l). Jag skulle definitivt föreslå en större Bur och mycket aktivering i buren. Det är bra om man motverkar sådanna beteenden så tidigt som möjligt, om man har otur så kan det utvecklas till ett stereotypt beteende. Alltså ett beteende som hamstern utför hela tiden och det går inte/är väldigt svårt att bryta. Hoppas det löser sig för er!
Mvh Mikaela
#7 Vi har bara haft henne i två dygn än så länge, så vi avvaktar. Kan ju bara vara nyfikenhet också, atthon vil undersöka buren? Det var avsevärt mindre sånt igår kväll, alltså kväll 2, jämfört med kvällen innan =första kvällen :)
Sen så ska hon ju framöver få komma ut i sin rasthage varje dag och springa och leka av sig :)
När hon börjat få vara ute och springa av sig tror jag säkert det beteendet försvinner, brukar handla om att de vill ut för att de är uttråkade/nyfikna. Lycka till med sötnosen! :)
Tack 🙂 Jag funderar på om man skulle kunna ta ut henne redan ikväll? Efter bara två dygn härhemma? Eller är det dumt att ha för bråttom? 🙂
Jag tog ut min efter 1 dygn :)
**//Amanda