Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1576 ggr
annlen68
0

Duna fun till guldhamster??

När vi köpte vår guldhamster för några veckor sedan så blev vi i djuraffären rekommenderade denna bur: Duna fun

http://www.fretten.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=1607

Visst, storleksmässigt funkar den bra ännu. Hon är bara 8 veckor, 5 när vi köpte henne…och buren har lagliga mått för guldhamster - men funderar ändå när hon blir större?

Dessutom när jag googlar så står det att det är Bur för dvärghamster..?

Dessutom är den svårstädad med dessa plastvåningar, stegar, utanpåliggande rör etc…trångt också när man ska t ex ta in och ut toalettskål m m

Ångrar att vi köpte den, men visste ju ingenting om hamstrar och dess inredning!

Tycker duna multy verkar mycket bättre:

http://www.zoo.se/duna-multy-ferplast-hamsterbur-71-cm.html

Man slipper alla dessa meckiga plastdetaljer, bättre yta för hamstern och betydligt mer lättstädad! Dessutom ser man ju in i buren bättre när inte stegar, hyllor etc är i vägen…

Vad tycker ni? Någon som har denna Bur till sin guldhamster? Är den bra?

Är det någon som har duna fun? Tycker ni den är bra?

Cindy S
0

Ett alternativ är 130L SAMLA från IKEA. Billig och man kan ha den utan lock, eller skära ett hål i locket och sätta dit nät.

Jag skulle klaga till djuraffären och säga att de marknadsförde den som en guldhamsterbur när den egentligen gjordes för dvärghamstrar(OM tillverkarna marknadsförde den som dvärghamsterbur).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

annlen68
0

Ja alltså , den är ju godkänd för guldhamster. Men de sa aldrig att det framförallt var till dvärghamster. Fast det värsta är alla delar i plast som är "mekkiga" att få fast igen efter rengöring…

Cindy S
0

Ifall den är i minsta laget och du fick intrycket att det var en rymlig Bur för guldhamstrar, samt att den är jobbig att göra ren, så kanske du får en del av pengarna tillbaka i alla fall, eller rabatt ifall du väljer att köpa den större modellen.

Att de sålde dig grejer i plats är inte heller bra av dem, för då måste man hålla koll så att hamstern inte gnager på platsen(vilket kan leda till att de får invändiga sår, i värsta fall så allvarliga att de dör).

Men det var ju förstås inte det tråden handlade om förstås, sorry. Jag har en personlig avighet mot djuraffärer sedan jag köpte en "rymningssäker" duna som mina möss smet ifrån(vilket ledde till en död mus).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fiona1234
0

Jag har massa sånna burar, lätt städade och rymliga. Ser inge fel med dom :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
0

#4 Fiona1234: Du menar Duna fun alltså?

Jag tycker man får hålla på som 17 för att få de där plastavsatserna att sitta , och  så tycker jag det blir dålig "sikt" in i buren p g a dessa + stegarna.

Har du guldhamster i dem?

Fiona1234
1

#5 Ja, jag menar duna fun :) Isåfall måste du göra något fel så som är gjorda så att dom ska vara lätta att göra rent och plocka isär/ihop :) Japp :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
0

Nej det vet jag inte om vi gör något fel ;-)  -  men jag menar att t ex en duna multy är enklare då det inte är något galler alls förutom öppningen i taket, + att det inte är några hyllplan etc.  Men allt är väl en smaksak, du har väl vanan inne att hantera burar eftersom du är guldhamsteruppfödare :)

lydia.L
0

Jag hade det till min guldis och jag tyckte att de funkade bra och var inte alls svåra att städa! :)

Lydia & Tindra Glad

Flygandebanan
1

En Ikea samla är väldigt enkel att byta. De är även väldigt billiga att köpa :') 
Cocos bor i en 130L Samla 😃

Så det kan ju vara nått att tänka över : )))

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se