Stinkande keramiksandskålar!
Hej, jag har två keramikskålar fyllda med Sand som mina dvärghamstrar älskar och jag brukar hälla ut sanden varje/varannan dag eftersom dem kissar i sanden men denna gång när jag hämtade sanden så luktade det kiss även efter jag slängt bort den gamla sanden! så jag diskade skålen men det luktade fortfarande finns det något annat man kan göra för att få bort sån lukt ur skålarna?
Har också samma problem, fast med guldar, skålarna stinker fortfarande ibland 🤮
Jag brukar då rengöra med såpa, fortsätter det att stinka tar jag bad-rengöringsmedel, då brukar det sluta stinka😉
Sättertass på tråden, ifall andra har bra tips! 🙂
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Vad för badrengöringsmedel använder du? ska testa såpa iallafall!
#2 Vanliga AJAX brukar jag ta, som vi har i badrummet 😃 Ja, såpa (utspätt med vatten såklart) är bra, jag brukar rengöra det mesta i hamsterväg med det 🙂
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Ättika neutraliserar lukter bra! Blanda hälten ättika hälften vatten och torka av med :)
Jag använde ibland halv mjölkkartong med chinchillasand och tog bort kiset varje dag, sen slängde jag den efter någon vecka.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Testa att låta den stå med vatten och ättika i ett tag, ättika är bra mot lukt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Diskar ur pottorna med diskmedel och vatten ibland, det tar bort lukten 🙂
Fast jag har hörn toaletter i plast 🙂
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Okej får köpa ättika :)
Jag använder vinäger
Mvh Elin 🐹
Har prövat att diska dem med diskmedel och nu tog jag även rejält med såpa.. det luktar fortfarande! otroligt, har ännu inte prövat ättika så det blir sista chansen 😉 finns det något annat än keramikskålar som funkar som sandbad något som kanske inte har lika lätt att börja lukta? det stinker ju inte i buren men bara man luktar vid skålarna luktar det ganska starkt urin och det har det inte gjort innan
Och hur länge ska man ha ättika&vattenblandningen i skålarna? luktar plastskålar mindre kanske? vad tror ni?
Annars du som hade använt mjölk-kartong och som sandband och sen slängt efter ett tag låter också som en lösning, eftersom om det börjar lukta såhär mycket i skålarna är det ju värre för dem att vara i buren även om det ser finare ut
Det går bra att ha vanliga glas skålar som sandbad,dom luktar inte(inte mina iallafall) och man kan diska dom ordentligt 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Men dessa keramikskålar är väl typ samma som glas skålar?
Men tror ni att det går att använda en avklippt mjölk-kartong som sandlåda? och slänga när den blir äcklig.. :)
Tror det blir lite äckligt även om man byter :P
okej men vanliga glas skålar eller plastskålar då? för keramikskålarna var jag tvungen o slänga rengjorde på alla sätt och det luktade fortfarande i buren inte okej för dem små att dem ska behöva ha massa urinlukt i sin Bur :(
Tycker sånna hörn toaletter i plast är bäst, har haft sånna i alla år jag har haft hamster och har inte känt nån lukt :)
Bra tips får testa det, plast kanske inte "suger åt sig" urin på samma sätt.
Jag använder ren ättika på bomullstuss. Är det mycket häller jag i lite ättika ch låter det stå en stund. Min guldis hade kissat ordentligt i sitt hus och spån så det luktade jag tog bort allt och såg så att det blivit torkat kiss på botten av akvariet hon bor i. Hällde lite ättika direkt på och torkade med papper. Allt gick bort lätt och lukten gick bort.
Funkade inte för mig #19 :/
Konstigt. Har du ren ättika eller ättikslösning som är svagare. Jag har använt ättika i flera år både till hamstertoaletter och kaninburar. Har alltid funkat. Testa igen och låt det ligga en stund så funkar det nog. Ibland får man göra om det en gång eller två beroende på hur mycket och hur tjockt lagret torkat kiss är.
Konstigt. Har du ren ättika eller ättikslösning som är svagare. Jag har använt ättika i flera år både till hamstertoaletter och kaninburar. Har alltid funkat. Testa igen och låt det ligga en stund så funkar det nog. Ibland får man göra om det en gång eller två beroende på hur mycket och hur tjockt lagret torkat kiss är.
UrineOff-spray som du köper i djuraffärer är suveränt! Tar effektivt bort lukten samtidigt som det inte sätter någon lukt efter sig till nackdel för hamstern.
Finns även i en mindre flaska för 59 kr
Fast urin off är väl för att djuret inte ska kissa där längre? jag vill ju att hamstern kissar i sandlådan :P
MikaelaR: Nej nej nej. Det är för att ta bort lukten av urin!
Utdrag ur lupus.se:
"Den mest rekommenderade produkten i USA av veterinärer för borttagning av urindoft och fläckar efter smådjur. Det är ingen parfym eller övertäckande medel utan den tar helt enkelt bort de 3 huvudingredienserna i smådjursurin: urea, urinsyra och urochrome. Urine Off kan med fördel användas vid rengöring av buren eller området där djuret bor."
Okej! det kanske man ska skaffa då
Ja jag kan rekommendera det! Urinlukten är ju väldigt stark, och denna spray avlägsnar den på ett effektivt sätt.
Jag har en hundmatsskål i metall som toa/bad. Luktar inte ett dugg. Tycker det är märkligt om lukten fastnar på keramik. Men jag har aldrig haft keramik själv, så jag har ingen erfarenhet av det egentligen.
Risken med plast är dels att hamstern gnager på det, samt att om hamstern gräver i den så blir det små märken där bakterier kan fastna (oftast börjar det lukta, men även om det inte gör det så känns det ju inte så trevligt). Så jag skulle undvika plast-toa.
//Jessie
Jaha är glas-skålar bättre då?
Kanske låter märkligt men det luktade extremt starkt vad jag än använde för att rengöra det.
#30 Glas har jag aldrig använt till hamstrar. Känns som att det eventuellt finns risk att det blir repor då precis som med plast. Men det beror antagligen på vilket glas det är, så jag vet faktiskt inte.
//Jessie
aha men du tycker metall är ok eller?
Kan det vara något i fodret som gör att kisset luktar starkt?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#33 tror jag verkligen inte verkar vara fler här som har problem med att skålarna börjar lukta urin
Guldhamstrars urin luktar väldigt starkt, p g a att de i det vilda är ökendjur och inte har så stort behov av vatten. Urinen blir med andra ord väldigt koncentrerad.