Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2497 ggr
jevc
0

guld eller dvärghamster ?

Hej, ( jag tänkte att jag skulle fråga här lite snabbt innan jag glömmer igen )

jag undrar vilken sorts hamster som är bäst för nybörjare, 2 vintervita eller en guldhamster. Mvh Josef

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

nadilda
0

Jag skulle säga att det helt är en smaksak!

Fiona1234
0

Ingen kan svara på det åt dig, det är helt vad man själv tycker om :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

jevc
0

Är det ingen av dem som är gosigare t.ex ?

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

nadilda
0

#3 Är så himla svårt att svara på eftersom det är så individuellt. Sedan så tycker jag ju att dvärgar är allra roligast och mysigast men sedan så är det ju för att jag ör en inbiten dvärgmänniska, en guldmänniska skulle säkert säga tvärtom.

Catalina_teodora
0

Så som andra nämnde innan så är det en smaksak och ingen kan välja åt. Några gillar dvärgisar medan andra gillar guldisar. Kanske du får åka till en djuraffär där de har både dvärghamstrar och guldhamstrar och se själv vad du skulle vilja ha. sen kan du köpa från en uppfödare om du vill ha stamtavla osv.

MVH/ CataFörlägen

nadilda
0

Eller åka på en utställning! :)

Cindy S
0

Du kan åka till en uppfödare om du bor nära en som har både och, gosa lite och sedan boka från en framrida kull. Uppfödarelista finns under aktuellt i menyn.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Flöffo
0

Det är en smaksak och beror mycket på individen som andra har sagt. Själv har jag aldrig haft guldhamster, men dom är ju större och lever ensamma så dom kanske passar bättre än vintervita ändå. Jag menar att de är lättare att hantera eftersom dom har mer "att ta på". Så slipper man oroa sig för att den ska börja bråka och man ska sära på dom eftersom guldhamstrar lever ensamma. Men vintervita kan självklart vara lika mysiga dom, särskilt om dom kommer från uppfödare. 🙂

//Flöffo

jevc
0

Så det är ingen skillnad mellan dem förutom storlek , färger och att dvärgar är socialare ?

Flöffo
0

#9 Det är skillnad på storlek, färger/teckningar/hårlag och att guldhamstrar inte trivs med andra hamstrar ja. Sen kan guldhamstrar även få papova som inte dvärgar kan. Annars tror jag inte det är någon skillnad nej.

//Flöffo

jevc
0

#8 Ok, har du någon av dem ?

jevc
1

#10 vad är papova ?

Flöffo
0

#11 - #12 Här kan du läsa om papova: 

http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar/hapv-papova-7900983

Har inga hamstrar för tillfället men har haft 3 vintervita sen innan. 🙂

//Flöffo

Fiona1234
0

Guldar är mycket mer socialare än dvärgar 😉

Dom är mycket större och mer personliga. Mina dvärgar jag har är lite bitska och lever helst i sin mörka lilla håla medans guldarna alltid vill ut och gosa 🙂

jevc
0

Tycker overall mer om dvärgar men jag har hört från många att dem är mer bitska och stressade, och sen det där att det är lag på att dem är två…

Tessan01
1

Jag tycker dvärgar är mera sociala. Min guldhamster jag hade var bitsk och ville nästan aldrig upp. När hon var i rasthagen så gick hon ett par varv runt och sedan satt hon stilla i ett hus. Mina 4 dvärgar av arten Roborovski biter aldrig. När man har handen i buren så klättrar dom upp i handen. Sen tycker jag det är kul att kolla på som när dom springer runt i buren och gräver som små tokar =) Om du vill ha inte bitska dvärgar så kan du leta upp en bra uppfödare. Och den arten jag anser är minst bitsk ( av dvärgarna ) är nog Robbarna =) Men om du vill ha mera en mys hamster så kanske guldisar är bättre. Du ju läsa på om olika arterna, och sedan se på vilken passar dig bäst =) Du kan tex läsa här: http://www.hamsterforeningen.se

Cindy S
0

#15 Visa dvärgar har uppfödare upptäckt vill bo själva, som dessa http://thulehillshamstrar.weebly.com/till-salu.html Du kan ju söka efter sådana.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Praefatio
0

Det är, som du märker, jätteindividuellt. Det finns supersociala dvärgisar och supersociala guldisar, sedan finns det dvärgisar och guldisar som är asociala.

Min väninna hade dvärghamstrar som var jättetrista, väldigt bitiga och totalt ointresserade av människor, medan jag hade en guldis som var väldigt trevlig och rolig när jag var liten och min lillasyster har en nu som är oerhört kelsjuk och gärna sitter och blir myst med. Så min erfarenhet är att guldisar är trevligare än dvärgisar, men det är med största sannolikhet enbart en fråga om vilken hamster man får. Kan tilläggas att jag verkligen uppskattar storleken på guldhamster.

Wellcraft
0

Dvärghamstrar kan vara svårare att hantera för någon som är ovan, de är ju rätt små.
Det kan vara svårt att hålla ett hamsterpar utan att de börjar bråka som nybörjare, har mycket med aveln att göra också men ibland har man otur.
Dvärghamstrar upplever jag dock tacksammare än guldisar, de trivs i en välinredd Bur och ställer inga högre krav, en guldis vill ut och springa, utforska osv ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tilde.wahlgren
1

#16 din guldhamster var väl från djuraffär jag säger inte att de inte kan bli  fina sällskapsdjur men djuraffärshamstrar brukar vara lite naffsiga och osociala🤐 och dina robbar är väl från uppfödare?

Hjärta SVEA Hjärta 

Tessan01
2

#20 Och? Hon var snäll i början, men mitt i allt så blev hon ett bit månster.
Min kompis har hennes syster och hon är inte bitsk men hon är lite osocial.
Min kompis har haft massa hamstrar från djuraffär och alla vart likadana, en del bitska och alla varit osociala. Och ja hon var från en djuraffär. Och ja mina robbar är från uppdfödare. Och jag har träffat trevliga hamstrar från djuraffärer också. 😐

tilde.wahlgren
0

Ja det har jag med det var därför jag skrev jag säger inte att de inte kan bli trevliga sällskapsdjur men de brukar vara lite naffsiga och lite osociala menade inget illa

Hjärta SVEA Hjärta 

Tessan01
0

#22 Okej 🙂

[[Hamsterby]]
0

Mina guldhamstrar ligger bara ock sover hela tiden och vill inte vara i handen.

Mina campbells är tama och lugna och sover inte hela tiden som mina guldhamstrar ;)

När jag skulle välja vilken hamster jag skulle ha vart det vintervit dvärghamster.

[[Hamsterby]]
0

Du skulle ju också kunna köpa en kinesisk dvärghamster. 

Har inte den arten själv!

jevc
0

Tack för alla svar :) Tror det blir en guldhamster ändå.

Djurens rätt
0

Tips köp en guldhamster med stamtavla :-)

jevc
0

Du menar av uppfödare ? :)

Fiona1234
0

#28 Ja, djuraffärs hamstrar har ej stamtavla ;)

kaninennea
0

Vintervita vill inte alltid vara tillsammans, så jag skulle lugnt ta vintervita, så söta.

jevc
0

Brukar hamstrar kissa / bajsa på en ?

MaaariaS
0

#31 Mina har aldrig gjort det 🙂 Dom är renliga djur som vill ha en plats att göra sina behov på dvs i buren 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Flöffo
0

#31 Bajsa kan hända att dom gör men det brukar bli hårt så snabbt att det inte ens känns äckligt (i alla fall för mig), bara som små stenar. Kissa gör dom sällan, bara om dom blir rädda eller jätte stressade.

//Flöffo

nakuta
0

jag har haft både guldhamster och dvärghamster, och anser inte alls att dvärgar är bitskare, mina dvärgar jag har haft har alla varit väldigt sociala, till och med små pannkakshamstrar, även mina guldar har varit underbara  =)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Siastassar
0

Jag har nu 4 dvärgar & 4 guldar (alla från uppfödare) & jag kan inte välja mellan arterna, alla har sin charm & personlighet, därför har jag både &. Den stora skillnaden är att guldarna törs jag bära med mig i hela huset & även släppa i gräset sommarfina dagar. Det törs jag inte med dvärgarna som är mer kvicka i rörelserna. Men jag vill inte vara utan någon av dom! ❤️

[MikaelaR]
0

Har två vintervita dvärghamstrar dem älskar att sitta i handen och så jag tror det är väldigt individuellt dem hoppar/står på bakbenen när dem ser en vid buren för dem är nyfikna om man läser om arten på hamsterföreningen så är dem också kända för att vilja sitta i handen en stund :)