Vilket är eran favorit underlag?
Hejsan! Jag tänkte att vi kunde samla in i en tråd vilket underlag ni har, och vilket rekommenderar ni? Då jag sett en hel del trådar och kommer säkert mera, så tänkte jag det kan vara bra att ha en tråd med allas åsikter ^^ Ni kan gärna få skriva för och nackdelar med det underlaget ni valt =)
- Redigerat 2021-06-03 18:06 av Cireea
Jag föredrar spån. Spånet jag köper från "min" djuraffär är inte dammigt alls, och därför tycker jag det är perfekt.
//Jessie
Jag har spån, det är jättebra tycker jag :)
**//Amanda
Hampaströ, alltid hampaströ! 😉
Det är både damfritt och näst intill luktfritt och lätt för hampisarna att gräva i. Dessutom så börjar det inte lukta illa så fort urinet kommer i kontakt med ströet vilket är ett stort + för både mig som slipper känna lukten och hamstrarna som inte behöver gå runt i en stark amoniaklukt som jag upplever att en hel del andra ströer får… 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Rekommenderar inte spån, det dammar och fastnar lätt i långhåriga hamstrars päls 😉
Jag använder Toa-lätt blandat med Carefresh, har oftast även sand/Carefresh i akvariet till min Rapunzel 🙂
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Kan tillägga, vart köper ni erat underlag? Tack för alla svar hittills ^.^
Köper Toa-lätt på CRT zoo eller Foderboden i Haninge, kostar runt 105-115kr för 55 liter har jag för mig🙂
Köper Carefresh på Crt också för 229kr för 50 liter, men har även beställt ifrån Animail och pwss 🙂

Jag gillar stl-strö bäst, men det finns inte på Granngården längre tyvärr, så nu kör jag hampaströ.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Här kör vi på alspån som vi köper i djuraffären i stan, 25l kostar 130:-
Har varit sugen på att testa hampaströ, är det mycket olikt alspån?
#8 Jag tycker att hampaströet är bättre eftersom att det är mycket lättare för hamstrarna att gräva gångar osv. i det ströet än vad det är i alspånet. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#9 Då måste vi nästan testa det, finns tyvärr inte här i stan så måste beställa..
#10 Har ni kollat på Granngården? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#11 finns inget sånt här i stan tyvärr
#11 du köper på granngården eller? ^^ Blev nämligen sugen på testa det. Istället för ett annat jag köper på tex Coop =)
#3 håller med dig! Hampaströ är bäst! :)
Jag har verkligen fastnat för tierwohl super classic som jag köper på zooplus.dk 🙂
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
#13 Yepp, då får man en bal på 20 kilo för 150 kr och den räcker lääääänge eftersom att hampaströet är så drygt och det krävs inte mycket för att fylla en stor yta. 👍
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Okej tack! #16 =)
Hampaströ jämfört med toa-lätt, hur stor är prisskillnaden?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

#18 Toa-lätt är mycket dyrare om man går på hur mycket det räcker till.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ok. Vi verkar inte ha de på granngården, och jag tvivlar att min lilla djuraffär har något kostnadseffektivt.
Vilka e-sajter är bäst för att beställa hampaströ från? Vilket har bäst fraktpris?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#20 Om man kollar på Granngårdens hemsida så finns det ingenting, men de har oftast i de fysiska butikerna. Så det kan vara bäst att faktiskt åka och kika. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Jag har inte hamster (skulle dock gärna vilja skaffa) men har fyra kaniner som bor i stora uteburar med spån som underlag. Jag köper STABEN stallströ/kutterspån i stora 25kilos balar. Det upplever jag som näst intill dammfritt och eftersom att det är i stora höga burar så släpper jag spånet ca en meter från marken och då försvinner dammet (som eventuellt finns där) när det slår i marken. Nu sist jag köpte spån provade jag det som finns på granngården i stället och det trivs jag inte alls med! Det dammar mer och luktar OTROLIGT starkt enligt mig. Det spånet jag brukar köpa luktar ingenting, men när jag öppnade paketet från granngården så luktade det jättestarkt. Så jag tror att det beror mycket på vilket spån man använder. Jag ser inga fel alls i det från STABEN! Givetvis är detta individuellt, men jag trivs väldigt bra med det! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
(Är inne på mobilen så kan inte hantera mitt inlägg) Kan ju tillägga att det förmodligen är skillnad på kanin och hamster också. Mina kaniner har inte reagerat alls på STABEN, men en av dem har jag hört nysa lite sen jag la in det från granngården. Men hamstrar kanske är känsligare? Dessutom så är ju detta utomhus i öppna burar. (Med öppna menar jag med nät och inte hela väggar) :-)
Hälsningar,
Alla verkar tycka väldigt olika i just det här ämnet :)
#24 Ja det är väl som allt annat, haha! :P
Hälsningar,
Ja men det är svårt att avgöra vad som är bäst för av dem bättre sorterna som är dammfria och så vidare så verkar dem flesta tycka väldigt olika vad som passar det är ju individuellt det beror ju på vad ens egen/egna hamster/hamstrar tycker också, jag tänker att även om dem inte kan gräva i underlaget lika bra i vissa underlag så kan man ju ha skålar med Sand som dem rekommenderar att gräva i/Sandbad? :)
#26 Jag har förstått att så gott som alla hamstrar uppskattar att ha ett sandbad. I så fall gör det ju inte jättemycket om de inte kan gräva i underlaget. Men jag tror det är ganska olika där också. Spånet som jag använder (STABEN) tror jag skulle vara ganska lätt att gräva i, det är lite "grövre" än vad det brukar vara i t.ex spån för smådjur. :-)
Hälsningar,
Jag använder STABEN till mina hamstrar och marsvin och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Det dammar inte, det luktar inte och mina djur verkar trivas rätt bra. Mina dvärgisar tycker det är jättekul att gräva i STABEN-spånet. Har testat andra sorters spån som carefresh, hampa, Toa-Lätt osv men tycker faktiskt att STABEN och hampa fungerar bäst. Men då jag har många gnagare och begränsad ekonomi så kör jag på STABEN.
Var får man tag i Staben?
Jessica Jones (2015-)
Dock så tillverkar ju Stabens kutterspån av gran vilket i sin tur kan innehålla terpentin och under en längre användning av detta så kan det faktiskt tyvärr orsaka cancer bland många av våra smådjur. 😕
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#30 Det är väl främst det som har gjort att många väljer bort spån. Men det tror jag också skiljer sig mycket mellan olika märken. Det från granngården luktar riktigt mycket gran, men det från STABEN känner jag ingen lukt på alls. Så om jag utan info hade fått gissa så hade jag inte gissat på att det var gran.. :-)
Hälsningar,
Care fresh är min favorit ska köpa på djuraffären i stan där jag hjälper till de har små 2 veckors kaninungar som jag tämjer de så de blir tama när de ska säljas
SVEA
Al spån(flis) är bäst, men just nu har jag hampa strö som är nr 2 här hemma 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag använder Toa-lätt i mina burar, jag har två guldhamstrar, och det funkar riktigt bra tycker jag! 😃
Toa-lätt
Toa-lätt är ett slags papperspellets, det är ett underlag jag rekommenderar! Har använt det till både gerbiler (som jag har haft tidigare) och guldhamstrar. Det är dock inte så lätt att gräva i, men *det kompenserar man lätt med en skål med Sand eller liknande*! 🙂
Fördelar
- Dammar nästan inte
- Luktar inte illa
- Håller sig fräscht länge
- Ekologiskt, bra för naturen!
- Absorberar fukt bra
- Okej pris
Nackdelar
- Svårt att gräva i (se den *-märkta texten)
Kan inte komma på några andra nackdelar 🙂
Finns att köpa
I olika matbutiker som ,ICA och Coop, och djuraffärer.
Pris
10 liters-påse : Runt 30 kr
55 liters-påse: Runt 100-150 kr
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
P.S. jag antar att blomgjord inte föredras som underlag, men kan den användas som gräv/lekplats(utöver sandbad)?
Jessica Jones (2015-)
#35 Jord har jag sett en del har i sina burar eller torv beroende på vad man föredrar 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#35 japp det går att ha som extra gräv material. Men den skall vara helt gödsel och vitamin fri ^^
Putt ^^
Denna tråd kan säkert hjälpa folk 🙂
Ursäkta om jag snor tråden lite men vad rekommenderar ni till långhåriga?
#39 ingen fara =) skulle kanske rekommendera till en långhårig alspån eller carefresh. Dock är carefresh dyrt tycker jag :( sen är det väl att alspån är inte så bra att gräva i :/ så det ena har det den andra har osv.. Så kanske nån annan kan svara på sin fråga mer noggrant än jag :)
#40 Har tänkt att att två burar för samma hamster (med typ rör mellan) så då kanske jag kan ha carefresh i ena och något annat i andra?
#41 Ja! Det går bra =) Jag hade två Duna Fun burar med rör emellan, med carefresh i. Sen hade jag ennu en Mini Duna fylld med jord, den var ihopkopplad med dom 2 Duna Fun burarna. Så hon hade 3 burar, det uppskattade hon ^^
#42 Skickar pm till dig nu
Är det nån skillnad på hampaströ och lättströ. köpte lättströ idag på granngården 15 kg för 99 kr.
#44 Jag köpte Lättströ på granngården vilket är samma sak som Hampaströ, då lättströ är gjort av hampa. Det kostade 119kr och var 20 kg :)
#45 denna köpte jag men står 15 kg på förpackningen

Min hamster verkar helst springa på platt golv/hyllor utan strö :S
Chipsi super från zooplus. jättmjukt, dammar inte och jättelätt att gräva i. Till och med mössen har detta då det blir bra gångar och hålor som håller :) bara använt det i två veckor, men sjukt nöjd med det!
Remiss som finns på Granngården är bra, men jag har inget att jämföra med. Men vissa kanske inte tål lukten av pelletsen. Ta en sniff nästa gång ni är där.
Jessica Jones (2015-)
har kört på alspån dem kan gräva lite i det, luktar inte mycket förutom lite trä-aktigt det ser fint ut och det dammar typ inget! Ska däremot testa carefresh nu så får se vad jag fortsätter använda :)
Carefresh! Det dammar lite men det är inget farligt damm utan bara damm från pappret. Suger upp bra. Bra att gräva i. Nackdelen är dock att det inte håller sig fint så länge speciellt inte när man kör på vitt :3 Jag beställer det från Animail.se
Luktar hampaströ mycket? För Olga som jag tog hem från Danmark (tror jag) hade hampaströ eller så var det något annat strö som inte alls luktade gott.
Nästan likte fuktig lukt på något sätt. Och om det luktar finns det något liknande man kan välja istället?
Xoxos hamsteruppfödning ~ http://xoxoshamstrar.weebly.com/
Jag har kört med sågspån sen jag var 6 år gammal.
#53 Menar du kutterspån?
Jessica Jones (2015-)
Jag använder vanligt hästspån.
Kutterspån och carefrech:)
kutterspån :D men i det jag har hittar jag ibland vassa träbitar som man måste plocka ut
Toalätt, Carefresh och Lättströ :)