Ny här!
Hej! Jag är ny här på forumet, men har kikat in som gäst ett tag ;) Det är så att jag och min sambo köpte en liten guldpojke tisdagen den 12e augusti, (dessvärre) från en djuraffär. (Var inte helt medveten om alla nackdelar, vilket jag är nu.) Baltazar, som han heter, är en ändå underbar kille på alla sätt, men nu har jag lite funderingar. Det är så att jag tycker att Baltazar sover ganska mycket, han vaknar till vid kanske 22-23 om kvällarna och sover sedan när jag går upp vid 8-9. Jag hade helt enkelt önskat att han var vaken lite mer när jag är vaken så att jag skulle kunna spendera mer tid med honom. Har ni några tips på hur man lättast kan få en hamster att ändra dygnsrytm lite?
Sedan är det så att jag tycker att han springer i hjulet lite mycket. Inte hela tiden när han är vaken, men kanske… 70/30 på hjulet/inte på hjulet (av döma av det jag hör innan jag somnar dvs). När bör man ta bort hjulet? Han äter som han ska, och ofta ser jag att han har ändrat om lite i buren med papper och torv på morgonen så att springa är ju inte det enda han gör. Han har även ett stort rymligt Hjul så hans rygg böjs inte när han springer.
Slutligen har jag en fundering gällande när jag tar ut honom. Att hålla i honom och så är inga problem, han tycker om att klättra i kläderna och sådär. Men om jag släpper honom i ett rum blir han ofta väldigt osäker. Jag släpper honom självklart inte på en öppen yta utan vid ett hörn eller så, och då sätter han sig oftast bara i det hörnet eller går bakom något och gömmer sig. Sen sitter han där tills han nästan somnar och då tar jag in honom i buren igen. Jag tycker detta är tråkigt för jag vill ju att han ska tycka det är kul att sträcka på benen utanför buren! Vad tror ni detta beror på? Kan det vara att han har bott här så kort tid?
Ursäkta det långa inlägget, jag hoppas verkligen att jag kan få lite hjälp! Som jag har förstått det är ni många kunniga ägare här :)
Hur gammal är hamstern?under 5 månader ska han inte ha Hjul !!
Om han springer mycket i hjulet så skulle jag ta ut hjulet och låta han bara springa i det när han är ute ur buren 🙂
Han tycker nog att det är läskigt att ha så stor yta att springa på ute ur buren.Fixa en liten mindre hage åt honom och lägg i saker han kan gömma sej i tex kartonger och annat han kan gömma sej i och under 🙂
Jag har aldrig ändrat mina hamstrars dygns rytm så den frågan kan jag inte svara på tyvärr.
Välkommen hit 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#1 Oj, det hade jag ingen aning om! Då ska jag ta bort hjulet direkt :) han är ca 2 månader nu. Men jag är rädd att han ska bli understimlerad då han inte får vara ute så mycket, eftersom han knappt är vaken när jag är det. Han har en samla-låda, största storleken med en torvhörna där han kan gräva, annars spån. Ett hus, en toa och ett sandbad, sen brukar han få lite olika kartonger att greja med. Kan jag göra något annat för att han inte ska tycka det är supertråkigt i buren? Ska fixa en lekhage! Tusen tack för hjälpen :)
#2 Du kan gömma torrfodret i spånet så han kan leta efter det,mer naturligt för hamstern än att bara gå till en skål(behåll skålen med mat i,då det är svårt att se när maten i spånet tar slut)
Göm maten i nån kartong och stäng kartongen så hamstern får öppna kartongen för att få tag i godiset.
Köp hasselnötter med skal på så har han att göra en stund med att öppna nöten.
Göm rivet toapapper pch lägg på olika ställen i buren som han kan boa med.
#3 Tack för hjälpen! Ska ta tillvara på tipsen!
#4 Varsegod 🙂