Hjälp!Är spånet ok?
Jag köpte ett spån som kallas vitakraft comfort men nu när jag läser lite om det så blir jag undrande.
Det är gjort på helt obehandlat sågspån och är helt ok att kompostera. Om man läser riktigt noga så står det att man ska fylla på med 3-5 cm tjockt lager (alldeles för tunt enligt min mening) och sedan står det att man ska helt rensa ut buren på allt spån 1-2 gånger i veckan(!?)
(Jag bifogar lite bilder)
vet ni något övrigt om detta spån eller har tips?
Jag använde det till min hamster och det funka utmärkt. När jag en gång köpte dogmans så damma det oerhört mycket. Men iinte vitakrafts. Hur mycket du vill ta i buren är upp till dig, men hamstern ska ha möjlighet å gräva. Jag städa min Bur 1 gång/v. Beror ju på om man har toa eller inte.
||My Love For Animals Is Immortal||
Tycker spånet funkar och du skall naturligtvis fylla på så mycket du tycker. Sen beror det på hur renliga dina djur är så byta ut "rent" spån bara därför att är nog onödigt. Lite nyfiken på vad denna kostar och hur stor förpackningen är i cm? (längdxbreddxhöjd)
Tack för svaren! tänkte väl fylla ca en decimeter så hamstern får gräva lite
#3 För packningen är L 39cm B 30 H 12 och kostade 65 kr :)
Om du har tillgång till bil kan jag tipsa om att köpa stora balar man har till hästar (räcker huur länge som helst till smådjur)
http://www.hastnet.se/hastnet/kategori/utrustning.php?aid=31&ord=Sp%E5n