Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2936 ggr
Odette
8

Att köpa begagnade burar/leksaker!

Glöm inte att Papova smitta följer med burar och leksaker, så fråga ordentligt innan ni köper hem en begagnad Bur till ert djur.

En Bur som haft en papovasmittad hamster som inneboende måste saneras ordentligt med Virkon och sedan ställas bort minst 1 år innan den åter kan användas till en guldhamster.

Lätt att glömma bort då begagnade burar oftast är billigare!
Därför vill jag göra er alla uppmärksamma på att risken för smitta alltid finns, det gäller även zoohamstrar och hamstrar på Blocket etc. Har man riktigt otur kan de varit i kontakt med smittan :/

Så var lite försiktiga innan ni köper en bur/hamster från någon ni inte känner till väl :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

VildaVittra
0

Varför måste buren stå i ett år? Tid tar inte bort virus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odette
1

Finns mer info på shf's hemsida ->

Bland annat detta;
_"Smittan kan stanna kvar i en Bur eller på djurens tillbehör väldigt länge, minst upp till ett halvår, man måste göra rent med särskilt virusdödande medel (vircon) för att det ska försvinna, inte ens bakteriedödande sprit har någon effekt. Så en djuraffär kan till exempel ha haft en smittad hamster från utlandet för ett halvår sedan och efter det köpt hamstrar från uppfödare i Sverige med friska djur, men de kan bli smittade av buren de bor i i djuraffären om den och miljön omkring inte blivit rengjord med virusdödande medel."

_

Är väl mest viktigt om man inte sanerat rummet buren står i, sen är det en försiktighetsåtgärd. Har man en gång fått in smittan vill man inte få in den igen kan jag säga.

_

VildaVittra
1

Som jag läser texten så försvinner smittan efter ett halvår och som alternativ till det kan man använda virkon istället och behöver då inte vänta ett halvår. 

Att det rekommenderas att vänta ett halvår tills man köper en ny hamster efter att man haft ett utbrott lär ju snarare ha att göra med att det är svårt att virkona allt i sitt hem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odette
4

När det kommer till Papova är det ingen som vet med säkerhet hur lång tid det tar innan viruset gett sig, därför har SHF tex, satt upp minst 1 år som en försiktighetsåtgärd.
Polyomaviruset kan gå i ide, och inte ens SVA vet hur länge det kan röra sig om. De vet bara att det gör det.

Kopierat ur ett dokument från SHF's hemsida; "Smittan överlever utanför värden. Dvs den ”går i ide” tills en ny värd dyker upp. Det finns dock inga fakta på hur länge viruset gör det bara att den gör detta."

Men vågar man köpa in burar direkt efter att de blivit Virkonade får man självklart göra det! Det finns ingen som säger att man måste göra si eller så, jag vill bara försöka uppmärksamma om hur lätt hänt det är att man får in smittan. Det är ju upp till var och en att avgöra hur stor risk det är i olika fall/situationer.

Att viruset kan gå i ide är då väldigt oroande för mig iaf så personligen tar jag hellre det säkra före det osäkra. Det är väl ändå bättre att kolla upp vilka burar och leksaker man tar hem/köpa nytt- istället för att riskera livet på sin hamster.

Tycker jag.

_

Whippetgerbilen
2

#1 Men man vill ju vara på den säkra sidan.

Dogs is my world ♥

Odette
0

#5 Ja å i detta fall är det bara bra om burarna får stå ett bra tag innan man använder dem igen, iom att viruset kan gå i Dvala.

_

Siastassar
0

Usch vilken otäck sjukdom! Men kan den spridas till andra djurslag oxå som finns i hemmet? =O

ebbamedruby
2

#7 andra djur kan bära smittan, men inte bli sjuka av det. om du t.ex köper en papovasmittad grej till din katt så blir den inte sjuk, men om den sen kommer nära din hamster så smittas hamstern.

Ebbzenbabbzen
0

Bra artikel! Ju mer det står om papovan överallt, destomer vet alla om den!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Odette
1

Ett litet förtydligande till det här med att andra djur kan bära på smittan; de bär inte på smittan i sig, smittan är en droppsmitta och smittar via urin och småpartiklar via spån etc.
Tex kan inte en dvärghamster bära på smittan men de kan bära med/transportera smittan om den fått ett smittat hårstrå på sig eller så.

Det är bara guldhamster som blir drabbad, inget annat djur :)

_

Siastassar
0

#10 ok tack! Bra att veta! Hoppas alla kan göra sitt bästa för att inte sprida detta vidare & att det till & med försvinner till slut! Undrar vad som gör att just guldisar kan smittas? Att andra hamstrar & djur verkar vara immuna? Märkligt!!!

Odette
0

#11 Hoppas jag med! 🙂

En del virus är artspecifika helt enkelt, inget konstigt med det.

_

Cindy S
0

Ifall en guldhamster har papova, då bryter det väl ut för eller senare?

Min systerdotter har en del hamstergrejer(ett trähus) efter sina hamstrar, men de har blivit sålda/dog för ett tag sen. Jag funderar på att köpa dem, men undrar över smittorisken. Kan hennes guldhamstrar ha haft papova utan att det bröt ut?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Lojs
0

#13 Nej, de kan vara symptomfria smittbärare och smitta hela livet utan att sjukdomen syns på dem. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cindy S
0

Ok, då köper jag virkon(eller vänta ett år innan jag använder dem). Är det dyrt? Jag behöver så lite grejer så jag undrar ifall sprejning med köksrengöring på porslinskoppar vore bättre än att köpa virkon för ett trähus. Kanske vore slöseri med pengar.

Kan man använda vanlig handdesinfektion?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Lojs
0

#15 Handdec. tar bara bakterier, inte virus. Jag hade inte använt något annat än virkon, det är vad vi fått besked om är det enda som tar papova. Men jag skulle aldrig våga använda saker som en guldhamster haft ändå, jag skulle aldrig ta risken att viruset finns där och överlever på något sätt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

BlackandBlue
0

jag har köpt några begagnade burar. men har varit väldigt noga med vad dör djur som bott i dem o hur länge sen det var osv! alla burar jag köpt har stått tomma i minst ett år.

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com