Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 633 ggr
HannaSmile
1

Kan hamstrar skrämmas ihjäl av katter?

Ja som det står i rubriken undrar jag det för jag har en katt hemma i ett ganska litet hus med en våning . Kan man ha en hamster då? Tack för svar:)

No music, no life😀🎤

Inkanyezi
1

Svaret på båda dina frågor är ja. En hamster eller annan mindre gnagare kan skrämmas ihjäl av en katt, och det går faktiskt att ha både hamster och katt. Det senare hänger i så fall både på hamstern och katten. Men det går inte att i förväg spå hur just din katt skulle hantera en hamster eller hur en okänd hamster skulle reagera på katten.

Frågan är väl närmast varför man skulle vilja ha både smågnagare och katt. Jag skulle nog avstå från hamster eller annan smågnagare om jag hade katt.

HannaSmile
0

Okej jag förstår.Tack för att du svarade.

No music, no life😀🎤

Felicia1995
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig går det faktiskt bra, har mina hamstrar i mitt sovrum. I början var det intressant i några veckor så jag fick fixa och ha mig så katterna inte kommer in på rummet(vi har 4 vuxna katter) men nu någon månad senare så kan jag ha öppet min dörr med grind för. Inget har hänt, hamstrarna är ju vakna på kväll/nätterna och då håller sig några av katterna ute eller på nedervåningen. Sen dvärghamstern är i princip orädd så jag oroar mig mer att han ska sticka ut nosen mellan gallret.. Eller så blir katten biten ;) Min guldhamster bor i ett akvarium och det är rätt svårt att öppna o tungt. Hoppas svaret hjälper någorlunda! & bilden är från dvärgens gamla Bur men den visar nyfikenheten..:)

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

HannaSmile
0

:) Bra svar tack

No music, no life😀🎤

Cindy S
0

I värsta fall och de går inte ihop, har du ett rum hamstern kan bo i tills du hittat nytt bra hem?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zaviie
0

Ja det kan dem. Och ja man kan ha hamster och katt. Som med allt annat är det en vanesak, men man bör ju inte tillåta att katten petar/klöser/krafsar/sitter på buren osv.  Om katten bryr sig om hamstern är det bra att ha hamsterburen i en del där inte katten kommer in. 

Har själv hamstrar, och katt, funkar utmärkt för oss, min katt är inte intresserad av att jaga och bryr sig ej om smådjur, nattfjärilar är roligare 🙂

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Cindy S
0

Om  man har en Samla låda från IKEA med väldigt starkt nättak som tål att en nyfiken katt sitter på det så borde det kanske gå bra, även om hamstern och katten inte blir "vänner". Insynen blir suddig och hamstern kanske inte bryr sig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Emma--]
0

Man måste ha en säker Bur som inte katterna kan öppna. 

Men i övrigt måste jag säga att ingen av alla mina hamstrar har brytt sig om det stått en katt och tittat in på dom. Dom har istället gått fram för att försöka lukta på katten. Totalt orädda (vilket kanske i sig inte är så bra)

HannaSmile
0

5# Jo jag har ett rum men har ingen hamster:) 6# Förstår.Tack 7# Tack för tipset:) 8# Vet det med buren.Tack:)

No music, no life😀🎤